لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

پروژه‌های نفتی روسیه در ایران احتمالا به «۲۰ میلیارد دلار» خواهد رسید


الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه
الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه

یک روز بعد از اعلام امضای قرارداد صادرات روزانه نفت ایران به روسیه به ازای واردات کالا، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که احتمالا ارزش پروژه‌های اکتشاف و توسعه میادین نفتی ایران توسط شرکت‌های روسی به ۲۰ میلیارد دلار بالغ شود.

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه روز چهارشنبه چهارم اسفندماه در گفت‌وگو با شبکه خبری «روسیه ۲۴» گفت این کشور تخمین می‌زند که ارزش قراردادهای نفت و گاز احتمالی با ایران حدود ۲۰ میلیارد دلار باشد.

شرکت‌های روسی تاکنون هفت تفاهمنامه برای توسعه میادین نفتی ایران امضا کرده‌اند. این در حالی است که بعد از توافق هسته‌ای در ژانویه سال گذشته ایران کلا ۱۹ تفاهمنامه با شرکت‌های خارجی در زمینه نفت وگاز امضا کرده است. این بدان معنی است که بیش از یک سوم تفاهمنامه‌هایی که ایران تاکنون امضا کرده، با شرکت‌های روسی بوده است. البته هنوز هیچ کدام از این تفاهمنامه‌ها تبدیل به قرارداد نشده است.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران روز سه‌شنبه بعد از دیدار با نواک گفت که «ظرف دو هفته آینده و با امضای توافقنامه‌ای روزانه ١٠٠ هزار بشکه نفت خام به (شرکت لوک اویل) روسیه صادر خواهیم کرد».

وی گفت که «پنجاه درصد از ارزش محموله‌های صادراتی یاد شده، در موعدهای مشخص به صورت نقد به ایران پرداخت می‌شود و مابقی آن نیز برای تأمین مالی واردات کالاهای روسی مورد نیاز ایران، هزینه خواهد شد».

ارزش صادرات روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت به روسیه با احتساب قیمت‌های کنونی نفت که حدود ۵۶ دلار است، سالانه به دو میلیارد دلار بالغ می‌شود. البته ایران قبلا در سال ۲۰۱۵ اعلام کرده بود که می‌خواهد ۵۰۰ هزار بشکه نفت به روسیه بفروشد یا معاوضه کند، اما بر سر جزئیات این معامله توافقی حاصل نشده بود.

نواک در بخش دیگری از مصاحبه خود با شبکه خبری روسیه در پاسخ به سوالی درباره معاوضه (سوآپ) گاز با ایران گفت که «درباره این موضوع در سفرش به تهران مذاکره نشده است».

خبرگزاری رسمی «اسپوتنیک» روسیه می‌نویسد که نواک قبلا ماه اوت پارسال گفته بود که مسکو و تهران می‌خواهند پروژه مایع‌سازی گاز در جنوب ایران را تکمیل کنند بدین ترتیب روسیه می‌تواند از طریق جمهوری آذربایجان گاز خود را تحویل استان‌های شمالی ایران کند و به همین میزان گاز مایع از ایران در خلیج فارس دریافت و صادر کند.

ظاهرا اشاره وی به پروژه گاز مایع «ایران ال‌ان‌جی» با ظرفیت مایع‌سازی سالانه ۱۴ میلیارد متر مکعب (معادل ۱۰.۵ میلیون تن) گاز است که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد با صرف ۲.۵ میلیارد دلار، به صورت محدود انجام شد، اما شرکت آلمانی «لینده» که طرف قرارداد ایران بود، بعد از تحریم‌ها کنار کشید و پروژه تاکنون رها شده باقی مانده است.

اظهارات نواک در اوت پارسال در حالی است که دو ماه بعد از آن، ایران و ترکمنستان به توافق رسیدند که عملیات معاوضه گاز انجام دهند، بدین صورت که ایران گاز ترکمنستان را گرفته و معادل همان میزان، گاز به جمهوری آذربایجان تحویل دهد.

XS
SM
MD
LG