لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

گزارش‌های متناقض درباره سفر ولادیمیر پوتين به تهران


در حالی که يک روزنامه روسی از سفر ولاديمير پوتين، رييس جمهوری اين کشور، به تهران در آينده نزديک خبر داده است و رييس انجمن دوستی ايران و روسيه نيز آن را تاييد کرده، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران می‌گويد که نمی‌تواند اين خبر را تاييد کند.

سيد عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ايسنا درباره اخبر منتشر شده در رسانه‌های روسيه مبنی بر سفر پوتين در ۲۵ مردادماه به تهران گفت: اين اخبار را تاييد نمی‌کنم.

روزنامه کومرسانت چاپ روسيه در شماره روز چهارشنبه، دوم مرداد، خود گزارش داده که ولاديمیر پوتين ریيس جمهوری اين کشور در نظر دارد برای مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ايران به تهران سفر کند.

کومرسانت با استناد به يک منبع آگاه در کاخ کرملين، همچنين يک مقام رسمی وزارت خارجه ايران گزارش داده که سفر پوتين به ايران برای اواسط ماه اوت، چند روزی بعد از اينکه حسن روحانی رسما سکان رياست جمهوری ايران را در دست گيرد، برنامه ريزی شده است.

البته دميتری پسکوف سخنگوی پوتین در گفت‌وگو با خبرگزاری اينترفاکس روسیه گفته است که «هنوز نمی توانم برنامه اين سفر را تاييد کنم».

در همین حال، خبرگزاری مهر گزارش داده که رييس گروه دوستی پارلمانی ايران و روسيه با تاييد سفر پوتين به ايران گفته است که در مسائل پرونده هسته‌ای ايران بايد هماهنگی بيشتری صورت بگيرد و احتمال توافق بين دو کشور برای تغيير دستور کار مذاکرات ايران و ۱+۵ در اين سفر وجود دارد.

مهدی سنايی در گفت‌وگو با مهر افزوده است: آقای پوتين قرار است با کشتی در حاشيه دريای خزر سفر و از سواحل ايران و آذربايجان بازديد کند.

وی انجام ديدار ميان حسن روحانی و ولاديمير پوتين را «حائز اهميت» دانسته و گفته است که اين «يک نوع ابلاغ پيام دوستی از طرف پوتين تلقی می‌شود.»

روحانی قرار است از دوازدهم مرداد، ۱۰ روز ديگر، رسما پست رياست جمهوری ايران را بر عهده گيرد.

اين اولين سفر پوتين به ايران بعد از سال ۲۰۰۷ خواهد بود.

روزنامه کامرسانت بر اساس گفته مقام آگاه کرملين می‌نويسد مسکو اميدوار است که اين سفر انگيزه‌ای برای شروع دوباره مذاکرات راکد پيرامون برنامه هسته‌ای ايران باشد.

يک منبع وزارت امور خارجه ايران نیز به کومرسانت گفته که سفر پوتين قرار است در روزهای ۱۲-۱۳ ماه اوت انجام شود. منبع کرملين نيز با تاييد اين تاريخ گفته است که هنوز معلوم نيست سفر ریيس جمهوری روسيه به تهران يک يا دو روز طول بکشد.

مقامات غربی محتاطانه اميد دارند که پيروزی حسن روحانی، فردی که با شعار کاهش تنش‌ها با جامعه جهانی بر سر برنامه هسته‌ای ايران به رقابت انتخابات رياست جمهوری پا نهاد، عاملی برای حل مناقشه برنامه هسته‌ای ايران باشد.

کشورهای غربی ايران را به پنهان‌کاری در برنامه هسته‌ای خود و احتمال حرکت اين کشور در مسير ساخت بمب هسته‌ای متهم می کنند، اتهامی که ايران آن را رد می‌کند.

خبرگزاری ايتارتاس روسيه نيز طی گزارشی با اعلام خبر برنامه سفر پوتين به ايران نوشته است که روسيه اميدوار است انتخاب روحانی به عنوان ریيس دستگاه اجرايی اين کشور بن‌بست مذاکرات هسته‌ای را بشکند.

بر اساس اين گزارش، انتظار می‌رود پوتين همچنين روابط دو جانبه، از جمله احداث رآکتورهای جديد هسته‌ای در ايران و فروش سيستم دفاع هوايی «آنتی-۲۵۰۰» به ايران، همچنين تشويق ايران برای پس گرفتن شکايت از روسيه و درخواست غرامت به خاطر لغو قرارداد فروش سيستم ضدموشکی «اس ۳۰۰» را با طرف‌های ایرانی مورد بحث و تبادل نظر قرار دهد.

روسيه گفته است که به جای فروش سيستم ضد موشکی «اس ۳۰۰» به ايران، می‌تواند سيستم دفاع ضدهوايی «آنتِی ۲۵۰۰» را تحويل دهد.

در صورتی که سفر پوتين به تهران تایید شود، وی اولين ریيس جمهوری خواهد بود که بعد از انتخاب روحانی به عنوان ریيس دستگاه اجرايی ايران به تهران سفر می‌کند. وی در سال ۲۰۰۷ نيز برای شرکت در کنفرانس سران کشورهای ساحلی دريای خزر به تهران سفر کرد و در حاشيه سفر خود با محمود احمدی‌نژاد و آيت‌الله خامنه‌ای رهبر ايران ديدار کرد. اين برای اولين بار از سال ۱۹۴۳ بود که مقام اول دولت روسيه به ايران سفر می‌کرد.

اين گزارش به اظهارات ولاديمیر پوتين در ماه گذشته اشاره کرده که گفته بود «هنوز دليل قطعی که نشان از تلاش ايران برای ساخت بمب هسته‌ای باشد وجود ندارد، اما سوالاتی هست که بايستی با حوصله و رويکردی سازنده برای حل آن قدم برداشت».

با اين حال کومرسانت می‌نويسد که روحانی به عنوان يک فرد ميانه‌رو به خودی خود روسيه را برای حل برنامه مناقشه برانگيز هسته‌ای ايران مطمئن نکرده است، چرا که اين مسئله پيچيده است و کليد آن در دست آيت‌الله خامنه‌ای است و پوتين در جريان سفر خود سعی خواهد کرد دريابد که موضع کنونی ايران دقيقا چيست.

روسيه دو سال پيش طرحی موسوم به طرح «گام به گام» برای برداشتن مقداری از بار تحريم‌ها در ازای برداشتن گام‌هايی مثبت از طرف ايران و ادامه اين روند ارائه داد، اما تاکنون با اقبالی مواجه نشده است. روسيه اميدوار است که با سفر پوتين اين طرح دوباره احيا شود.
XS
SM
MD
LG