لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

رييس جمهور روسيه خواستار مذاکره معمر قذافی و مخالفان شد


دمیتری مدودف (راست) رییس جمهور روسیه در دیدار با کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی.
دمیتری مدودف (راست) رییس جمهور روسیه در دیدار با کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی.
يک روز پس از سقوط مقر نظامی معمر قذافی، رييس جمهور روسيه از قذافی و مخالفان مسلح وی خواست تا به جنگ پايان دهند و با يکديگر مذاکره کنند.

همزمان رييس شورای انتقالی ليبی به يک روزنامه ايتاليايی گفته است که ظرف هشت ماه آينده در اين کشور انتخابات برگزار خواهد شد و معمر قذافی در ليبی محاکمه می شود.

دميتری مدودف در جريان ديدار با کيم جونگ ايل، رهبر کره شمالی، گفت که ما از ليبيايی ها می خواهيم تا ميان خود به توافق برسند.

وی افزود: «ما خواهان آن هستيم که درگيری ها هر چه سريعتر پايان يابد و آنها پای ميز مذاکره نشسته و درباره آينده ليبی به توافق برسند.»

رييس جمهور روسيه می گويد که کشورش در صورتی شورای انتقالی ليبی را به رسميت خواهد شناخت که آنها بتوانند وحدت در کشور ايجاد کنند.

مدودف می گويد: «به رغم موفقيت های شورشيان، معمر قذافی همچنان دارای پاره ای نفوذ و توانايی های نظامی است.»

اظهارات اين مقام بلندپايه روسی در حالی بيان می شود که مخالفان مسلح قذافی موفق شدند روز سه شنبه آخرين پايگاه رسمی وی را در منطقه باب العزيزيه طرابلس به تسخير خود در آورند. شورای انتقالی ليبی می گويد که بيش از ۹۰ درصد خاک ليبی در اختيار مخالفان است.

هنوز مشخص نيست که معمر قذافی کجا مخفی شده است. گزارش شده است که درگيری های پراکنده ای ميان هواداران وی و مخالفان مسلح در طرابلس و همچنين شهر «سيرت» - زادگاه رهبر سابق ليبی- همچنان در جريان است.

برخی گمانه زنی ها حاکی از احتمال فرار وی به زيمبابوه يا الجزاير است ولی اين گزارش ها هنوز تاييد نشده است.

در همين حال، مصطفی عبدالجليل، رييس شورای انتقالی ليبی، به روزنامه ايتاليايی «کوريره دلاسرا» گفته است که «ما ظرف هشت ماه آينده انتخابات پارلمانی و رياست جمهوری را در ليبی برگزار خواهيم کرد. ما خواهان حکومتی دمکراتيک و يک قانون اساسی هستيم».

وی اظهار داشت: «ورای همه اين ها، ما نمی خواهيم که همچنان در جهان منزوی باقی بمانيم، آنچنان که تا کنون بوده است.»

مصطفی عبدالجليل، «دوران قذافی» را پايان يافته دانست ولی گفت که پايان واقعی زمانی رخ می دهد که قذافی بازداشت شده و به خاطر جنايت هايی که مرتکب شده است محاکمه شود.

وی می گويد: «ليبی جديد» بايد متفاوت تر از گذشته باشد و بر پايه آزادی، برابری و برادری بنا شود و «روابط مستحکمی با ساير کشورها بر پايه احترام متقابل و همکاری » خواهد داشت.

رييس شورای انتقالی ليبی تاکيد کرد که ليبی به عنوان يک عضو موثر جامعه بين المللی رفتار خواهد کرد و به معاهدات گذشته پايبند خواهد بود.

گزارش ديگری حاکی است که محمود جبرئيل، نخست وزير شورای انتقالی ليبی، روز چهارشنبه با نيکلا سرکوزی، رييس جمهور فرانسه، ديدار خواهد کرد و درباره آخرين وضعيت ليبی و نحوه حمايت جامعه بين المللی برای انتقال ليبی به دوره ای آزاد و دمکراتيک گفت و گو می کند.

از سوی ديگر، اولی هاينونن، سر بازرس پيشين آژانس بين المللی انرژی اتمی هشدار داد که يک مرکز تحقيقاتی در نزديکی طرابلس قرار دارد که در آن اورانيوم و ساير مواد شيميايی انبار شده است که می تواند برای ساخت «بمب کثيف» اتمی مورد استفاده قرار گيرد.

وی از شورشيان خواسته است تا اين مرکز را پاکسازی کرده و تحت نظارت خود قرار دهند.

هاينونن با اشاره به مرکز اتمی «تاجورا» در اطراف طرابلس گفت: اين مرکز حجم عظيمی از زباله های راديو ايزوتوپ، راديو اکتيو و سوخت اورانيوم با غلظت پايين را طی سه دهه تحقيقات اتمی و توليد راديو ايزوتوپ ها انبار کرده است.

وی ابراز نگرانی کرد که اين مواد می تواند برای ساخت بمب کثيف اتمی مورد استفاده قرار گيرد.

بمب کثيف اتمی به بمبی اطلاق می شود که از مواد منفجره ای مانند ديناميت و مواد اتمی ساخته می شود.
XS
SM
MD
LG