لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

روسیه و آمریکا خواستار توافق سریع بین ایران و گروه ۱+۵ شدند


جان کری (راست) وزیر امور خارجه آمریکا همراه با سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش
جان کری (راست) وزیر امور خارجه آمریکا همراه با سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و جان کری همتای آمریکایی‌اش روز چهارشنبه ۲۱ آبان خواستار توافق هر چه سریع‌تر بین ایران و کشورهای مذاکره کننده در گفت‌وگوهای هسته‌ای شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به دنبال مکالمه آقای لاوروف و کری، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که «ضرورت دستیابی هر چه سریع‌تر به یک توافق جامع برای عادی کردن وضعیت برنامه‌ هسته‌ای ایران مورد تایید دو کشور قرار گرفته است».

جان کری و سرگئی لاوروف پس از مذاکرات روز سه شنبه قدرت‌های بزرگ با ایران که در مسقط پایتخت عمان برگزار شد، و گمانه زنی‌ها در باره احتمال عدم دستیابی به توافق در مذاکرات نهایی ۲۴ نوامبر، با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

هدف کشورهای غربی از این مذاکرات کاهش نگرانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران و احتمالا کاهش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است.

روسیه روز سه شنبه قرارداد ساخت دو راکتور اتمی در نیروگاه بوشهر را با ایران امضا کرد و گفت در مجموع ساختن ۹ نیروگاه را در دستور کار خود دارد.

در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش داد که یک دیپلمات ارشد روسی روز چهارشنبه ابراز خوش بینی کرد که علیرغم وجود «شکاف‌های بزرگ» در بعضی مسائل، ایران و قدرت‌های بزرگ می‌توانند در مذاکرات ماه جاری (۲۴ نوامبر) به توافق برسند.

سرگئی ریباکف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت کشورش از هیچ اقدامی برای حصول توافق با ایران و رفع نگرانی جامعه بین‌المللی در باره برنامه‌های هسته‌ای تهران کوتاهی نمی‌کند.

ایران و شش قدرت بزرگ شامل پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد همراه با آلمان، تا روز ۲۴ نوامبر برای رسیدن به توافق مهلت دارند. این توافق به تسهیل تحریم‌های اقتصادی ایران منجر خواهد شد.

خبرگزاری روسی اینترفاکس به نقل از معاون وزیر امور خارجه روسیه که در مذاکرات مسقط حضور داشت نوشت: «ما نرسیدن به توافق تا ۲۴ نوامبر را جز احتمالات در نظر نمی‌گیریم. ما روی هدف‌مان متمرکز هستیم. در وضعیت موجود فرصتی برای ما وجود دارد و نمی‌خواهیم آن‌ را از دست بدهیم».

روسیه به نسبت کشورهای غربی از نظر تاریخی رابطه گرمتری با تهران دارد. ایران می‌گوید برنامه‌های هسته‌اش مقاصد صلح آمیز دارد.

یکی از نگرانی‌های عمده غرب از برنامه‌های اتمی ایران، ظرفیت غنی سازی اورانیوم و مدت دستیابی این کشور به فناوری ساخت بمب اتمی است.

ایران تایید کرده که با آزمایش یک سانتریفوژ جدید می‌تواند بر سرعت غنی سازی اورانیوم بیفزاید اما در همین حال گفته است این فناوری نقض تعهدات سال گذشته ایران با قدرت‌های دنیا نیست.

خبرگزاری رویترز به نقل از تحلیلگران نوشته است که علیرغم خوش بینی معاون وزیر خارجه روسیه، مذاکرات مسقط نتیجه امیدوار کننده‌ای نداشت.

سرگئی ریباکف در پایان این مذاکرات گفت: «مانع اصلی در مذاکرات، ناتوانی همه طرف‌ها در برقراری پل ارتباطی برای حل موضوعات مورد اختلاف مانند غنی سازی و تحریم‌ها است».

در همین حال مقامات وزارت خارجه ایالات متحده روز سه شنبه گفتند «کارهای زیادی باید انجام شود» و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هم گفت در موقعیتی نیست که «بگوید پیشرفتی حاصل شده است».

توافق در مذاکرات هسته‌ای برای باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا یک موفقیت بزرگ در سیاست خارجی محسوب شده و برای ایران ضمانتی برای کاهش تحریم‌های اقتصادی خواهد بود.

XS
SM
MD
LG