لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

نماينده ولی‌فقيه در سپاه شرايط رييس جمهور آينده ايران را اعلام کرد


نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران برای دومين بار ظرف کمتر از دو روز به بيان ديدگاه اين نيروی نظامی درباره ويژگی های رييس جمهوری آينده ايران پرداخته و خواستار آن شده است فردی به اين مقام انتخاب شود که به گفته وی، «آرمان های» رهبر ايران را دنبال کند «نه اينکه نظام را به انفعال بکشاند».

علی سعيدی که شامگاه چهارشنبه، بيستم دی ماه، در اصفهان سخنرانی می کرد، گفته است که «ايران نقش مهمی در ظهور امام زمان دارد» و «در انتخابات بايد درست به هدف زد و فردی را انتخاب نمود که دقيقا در راستای امام زمان حرکت کند نه اينکه نظام را به انفعال بکشاند.»

به نظر می رسد اشاره اين بخش از اظهارات نماينده ولی فقيه به محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، است که در هفت سال گذشته ادعاهای مختلفی درباره «نقش امام زمان» در مديريت کشور و اقدامت دولتش بيان کرده است و در دو سال اخير متهم شده که در مقابل رهبر جمهوری اسلامی ايران ايستاده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای سعيدی گفته است: «يک رييس جمهور بايد ولايتمدار و ارزشی باشد تا بتواند آرمان های مقام رهبری را دنبال کند و ميز و صندلی و فشار او را عوض نکند.»

وی می گويد که «خطاهای ما بعد از ۱۵ قرن کم نبوده و بايد در صندوق های رای کسی را انتخاب کنيم که قدرت ايستادگی داشته باشد.»

نماينده ولی فقيه در سپاه در حالی از انتخاب رييس جمهوری از طريق صندوق های رای سخن گفته است، که وی روز نوزدهم دی، «وظيفه ذاتی» اين نيروی نظامی را «مهندسی معقول و منطقی انتخابات» اعلام کرده بود.

آقای سعيدی اواخر آبان ماه نيز «سه اصل هماهنگی با رهبری، مديريت قوی برای اداره کشور و ارزشی بودن» را از ويژگی های رييس جمهوری آينده اعلام کرده بود.

سپاه پاسداران و اصولگرايان درون نظام جمهوری اسلامی که بسياری از نهادهای سياسی، قضايی و اقتصادی را در دست دارند نگران هستند که محمود احمدی نژاد بر روی نامزد مورد نظر خود که اسفنديار رحيم مشايی است، تاکيد کرده و او را وارد صحنه انتخابات رياست جمهوری کند.

پيرو همين نگرانی ها، مسوولان مختلف جمهوری اسلامی ايران در روزهای اخير نسبت به اين موضوع هشدار داده اند.

آيت الله صادق آملی لاريجانی، رييس قوه قضاييه، روز چهارشنبه، بيستم دی ماه، هشدار داد که اگر گروه‌های سياسی بخواهند «از راه‌های غيرمعمول و غيرمعقول» در انتخابات عمل کنند، همچون «جريان فتنه» با آنها برخورد خواهد شد.

وی افزوده بود: «اگر کسانی گمان می‌کنند می‌توانند از راه‌های غيرمعقول و غيرمعمول و غيرقانونی کانديدايی را به نظام تحميل کنند، خواب و خيال شان تعبير نخواهد شد.»

رد صلاحيت آقای مشايی می تواند پيامدهای زيادی برای نظام جمهوری اسلامی داشته باشد و اين احتمال وجود دارد که دولت محمود احمدی نژاد حاضر نشود انتخابات را برگزار کند.

رييس جمهوری ايران روز دوم دی ماه در يک گفت و گوی تلويزيونی گفته بود که «انتخابات بايد آزاد باشد و هيچ کس نبايد حتی در ذهنش اين باشد که در انتخابات اثر بگذارد يا دخالت بيجا کند و ملت هم اجازه چنين کاری را به کسی نمی‌دهد و ما هم در همين رابطه در خدمت ملت هستيم.»

وی روز چهارشنبه، نوزدهم دی ماه، نيز تاکيد کرده بود: «اگر کسی بخواهد ملت را مديريت کند، ملت او را مديريت خواهد کرد.»

برخی از فرماندهان سپاه هشدار داده اند که «فتنه امسال» قبل از برگزاری انتخابات است.

محمدعلی آسودی، معاون فرهنگی و تبليغاتی سپاه، هفدهم دی ماه در جلسه هفتگی گروه فشار «انصار حزب الله» گفته بود که «از الان مسووليت داريم تا سران فتنه و منحرفين را کنترل کنيم. امسال فتنه و مشکلات ما، قبل از انتخابات است و سپاه و بسيج و مجموعه نيروهای مسلح در اين زمينه کار می کنند و رهبری نيز همين انتظار را از ما دارند.»

مقام های جمهوری اسلامی از «فتنه» برای معرفی معترضان و رهبران آنها در جريان انتخابات سال ۸۸ رياست جمهوری استفاده می کنند و «جريان انحرافی» نيز برای اشاره به اسفنديار رحيم مشايی و اطرافيان او به کار می رود.

انتخابات رياست جمهوری ايران قرار است روز ۲۴ خردادماه سال ۹۲ برگزار شود.
XS
SM
MD
LG