لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۵

رهبر اپوزیسیون بلاروس برنده جایزه صلح ساخاروف شد


جايزه ساخاروف طی مجمع رسمی متشکل از تمام نمايندگان اتحاديه اروپا روزسه شنبه ۱۲ دسامبر به ميلينکه ويچ اهدا شد.
جايزه ساخاروف طی مجمع رسمی متشکل از تمام نمايندگان اتحاديه اروپا روزسه شنبه ۱۲ دسامبر به ميلينکه ويچ اهدا شد.

الکساندر ميلينکه ويچ ، رهبر اپوزيسيون بلاروس، جايزه صلح سال ۲۰۰۶ ساخاروف را از آن خود کرد .


مجمع رهبران احزاب سياسی پارلمان اروپا تصميم گرفت جايزه امسال ساخاروف را به خاطر تلاش برای آزادی انديشه به الکساندر ميلينکه ويچ، رهبر اپوزيسيون بلاروس اعطا کند .


ميلينکه ويچ در مارس گذشته به عنوان نامزد رياست جمهوری در انتخابات بلاروس شرکت کرد اما ظاهرا در انتخابات شکست خورد هرچند نتيجه اين همه پرسی مورد قبول اتحاديه اروپا و ايالات متحده واقع نشد. ميلينکه ويچ نيز در جريان تظاهراتی که به منظور اعتراض به تقلبات انتخاباتی برگزار شده بود دستگير و پانزده روز زندانی شد .


پس از آزادی از زندان، ميلينکه ويچ به پارلمان اروپا رفت و تقاضا کرد که هياتی از سوی اين پارلمان برای بررسی نتيجه انتخابات به بلاروس فرستاده شود ولی مقامات اين کشور از ورود هيات نمايندگان اروپایی به بلاروس ممانعت به عمل آوردند .

ميلينکه ويچ ۵۹ سال دارد و در رشته رياضی – فيزيک در کشورهای فرانسه ، آلمان و آمريکا تحصيل کرده است . وی طی دهه نود در شهر زادگاهش « هرودنا » نايب شهردار بوده است .


جايزه ساخاروف طی مجمع رسمی متشکل از تمام نمايندگان اتحاديه اروپا روزسه شنبه ۱۲ دسامبر به ميلينکه ويچ اهدا شد. اين جايزه شامل يک سند رسمی به همراه چکی به مبلغ ۵۰ هزار يورو است .


XS
SM
MD
LG