لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۲

صالحی: تغییر حکومت سوریه خیالی باطل و موهوم است


علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران همراه با ولید المعلم، همتای سوری خود در تهران
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران همراه با ولید المعلم، همتای سوری خود در تهران
علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، روز یکشنبه در کنفرانس مشترک خبری با همتای سوری خود گفت که تغییر حکومت سوریه خیالی باطل و موهوم است. همزمان گزارش ها حاکی از تشدید درگیری ها در حلب است.

از سوی دیگر، عبد الباسط سيدا ریيس شورای ملی سوريه که در آن طيف‌های گسترده‌ای از معترضان حضور دارند، خواستار مسلح سازی ارتش آزاد سوريه و محاکمه بشار اسد شد.

«سرنگونی اسد توهم است»

وليد المعلم، وزير امور خارجه سوريه، روز يکشنبه هشتم مرداد برای ديدار و گفت‌و‌گو با مقام‌های جمهوری اسلامی ايران، به تهران رفت و با علی اکبر صالحی، همتای ایرانی خود مذاکره کرد.

پس از اين ديدار، دو طرف در کنفرانس خبری مشترکی حاضر شدند که در اين کنفرانس، آقای صالحی سرنگونی نظام بشار اسد را يک «توهم» دانست.

به گزارش خبرگزاری ايرنا، وزير امور خارجه ايران با تاکيد بر ضرورت دادن فرصت به دولت بشار اسد برای انجام اصلاحات گفت: «عده‌ای از مردم سوريه ممکن است برای ايجاد تغييراتی قيام کرده باشند و دولت سوريه هم نسبت به پاسخ دادن به خواسته‌های مشروع آنان اعلام آمادگی کرده است اما بايد فرصت در اختيار آن قرار گيرد.»

او همچنين عامل بحران سوريه را توطئه از سوی خارج و در راس آن اسرائيل دانست و اظهار داشت: «به وضوح می‌بينيم که توطئه‌ای از سوی چند کشور عليه سوريه آغاز شده که در راس آن رژيم صهيونيستی است.»

وی همچنين سوريه را «کشور مهمی» دانست که به گفته وی، «در راس هرم مقاومت در منطقه قرار دارد» و از مردم منطقه خواست تا نسبت به آنچه که «توطئه چيده شده» عليه دولت سوريه توصیف کرد، توجه جدی داشته باشند.
وی با يادآوری «اقدامات برخی کشور‌ها در جهت تضعيف هرچه بيشتر دولت بشار اسد در سوريه» گفت: «خدای ناکرده اگر اين اقدامات در جهت نادرست ادامه يابد، عواقبش دامنگير تمامی کشورهای منطقه خواهد بود و حتی نمی‌توان عواقب ناگوار و سوء اين اقدامات را پيش بينی کرد.»

وزير امور خارجه ايران با بيان اينکه بايد به دنبال صلح و ثبات در منطقه باشيم، گفت: «به اندازه کافی مشکل در منطقه وجود دارد و اين تصور و خيال باطل که اگر خلاء در سوريه ايجاد شود و حکومت در آنجا جابجا شود، به راحتی حکومت ديگری روی کار خواهد آمد، خيالی باطل و موهوم است.»

وليد المعلم نیز در اين کنفرانس خبری با تاکيد بر همسان بودن ديدگاه‌های ايران و سوريه درباره اوضاع در منطقه بر وجود «توطئه‌ای در جهت منابع اسرائيل» در منطقه تاکيد کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوريه، او ادامه داد که مردم سوريه برای پيروزی بر اين توطئه مصمم هستند و ارتش سوريه مقابله با «تروريست»‌ها ادامه خواهد داد.

وزير امور خارجه سوريه تاکيد کرد که کشورش توان دفاع از همه بخش‌های خاک خود را دارد. او يادآور شد که نيروهای ارتش سوريه حلب را از وجود مخالفان که آن‌ها را «تروريست» توصيف کرد، پاکسازی خواهند کرد، همان گونه که پيش‌تر در دمشق کردند.

پيش از اين منابع خبری در ايران اعلام کرده بودند که تهران و دمشق توافقنامه همکاری در زمينه انرژی و آب رسانی امضا کرده‌اند.

خبرگزاری فارس در اين باره گزارش داده است که طی سفر يک هيات بلندپايه اقتصادی سوری به ايران دو کشور برای صادرات برق از ايران به سوريه توافقنامه‌هايی امضا کردند.

مجيد نامجو وزير انرژی ايران هفته گذشته در مصاحبه با شبکه انگلیسی زبان «پرس تی وی» اعلام کرده بود ايران آماده است به سوريه برای بازسازی نيروگاه‌های ويران شده کمک کند.

مسلح سازی ارتش آزاد سوريه

از سوی ديگر، عبد الباسط سيدا ریيس شورای ملی سوريه از «کشورهای دوست» خواست که برای مسلح سازی ارتش آزاد سوريه اقدام کنند. او همچنين بر ضرورت محاکمه بشار اسد به دليل کشتارهايی که نظام وی عليه مردم سوريه انجام داده است، تاکيد کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، سيدا که شامگاه شنبه در کنفرانسی خبری در ابوظبی پايتخت امارات متحده عربی سخن می‌گفت اظهار داشت: همپيمانان خارجی شورای ملی مسئول خونريزی‌ها در حلب خواهند بود چنانچه اقدامی فوری برای متوقف کردن آن انجام ندهند.

او تاکيد کرد که اين کشور‌ها بايد اقدام‌هايشان را به خارج از شورای امنيت سازمان ملل متحد منتقل کنند زيرا تصميم‌های شورای امنيت را می‌توان وتو کرد.

اشاره سيدا به سه بار وتوی قطعنامه ارائه شده از سوی غرب در شورای امنيت سازمان ملل متحد درباره سوريه، توسط روسيه و چين است.
عبد الباسط سيدا همچنين خاطرنشان کرد که با شيخ عبد الله بن زايد آل نهيان وزير امور خارجه امارات متحده عربی، در خصوص تشکيل دولت موقت سوری گفت‌و‌گو کرده است.

او همچنين پياده کردن راه حل يمنی برای پايان دادن به بحران سوريه را نپذيرفت و گفت کشتارهايی رخ داده است که بشار اسد بايد به خاطر آن‌ها محاکمه شود.

بر پايه طرح صلح يمن که آن را شورای همکاری خليج فارس برای پايان دادن به بحران اين کشور پس از ماه‌ها اعتراض خيابانی ارائه داده بود، به علی عبد الله صالح ریيس جمهوری يمن و نزديکانش در مقابل کناره گيری از قدرت، مصونيت قضايی داده شد.

درگیری در حلب و ديگر شهر‌های سوریه

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که نيروهای دولتی سوريه به حملات خود به شهر حلب ادامه می‌دهند، بدون اينکه پيشرفتی در نبرد با مخالفان به دست بياورند.

بنا بر گزارش‌ها، درگيری شديد ميان نيروهای دولتی در شهر حلب روز يکشنبه از سر گرفته شد و نيروهای ارتش آزاد سوريه تا کنون در مقابل حملات نيروهای دولتی که برای باز پس گيری مناطق تحت کنترل مخالفان در شهر صورت می‌گيرد، مقاومت می‌کنند.

شبکه خبری الجزيره گزارش داده است که گلوله باران توپخانه‌ای شماری از مناطق در شهر حلب به ويژه صلاح الدين، السکری و بستان القصر ادامه دارد.
گزارش‌های رسيده از حلب حاکی از آن است که دستکم هشت منطقه اين شهر در معرض حملات توپخانه‌ای و هوايی نيروهای دولتی سوريه قرار دارد.

فراس الحلبی سخنگوی شورای انقلاب سوريه در حلب گفته است که نيروهای دولتی صبح يکشنبه برای ورود به منطقه صلاح الدين تلاش کردند اما با مقاومت شديد نيروهای ارتش آزاد سوريه روبرو شدند.

به گفته الحلبی، نيروهای ارتش آزاد سوريه روز شنبه موفق شدند ۹ تانک ارتش دولتی را به آتش بکشند.

گزارش‌ها از ادامه فرار هزاران تن از ساکنان شهر حلب به خارج از آن حکايت می‌کند. حلب به عنوان پايتخت اقتصادی سوريه شناخته می‌شود و دومين شهر بزرگ اين کشور است.

دولت سوريه برای باز پس گيری مناطقی از شهر که در کنترل مخالفان است، از چند روز پيش، نيروهای زيادی که توسط تانک و ديگر خودورهای زرهی پشتيبانی می‌شوند، در ورودی‌های شهر مستقر کرده است.

تاکنون بسياری از سران کشورهای جهان و مقام‌های بين المللی خواستار جلوگيری از وقوع کشتاری ديگر در حلب در نتيجه عمليات نيروهای دولتی در آن شده‌اند.

در خارج از حلب، مناطقی از دمشق و حومه آن، ديرالزور، ادلب و حمص هم شاهد درگيری ميان نيروهای دولتی و ارتش آزاد سوريه و گلوله باران توپخانه‌ای ارتش دولتی سوريه است.

جدايی‌های جديد از نظام بشار اسد

محمد حسام حافظ، سرکنسولگر سفارت سوريه در ارمنستان، جدايی خود را از نظام بشار اسد اعلام کرد.

همچنين فاروق طه سفير سوريه در بلاروس هم در گفت‌و‌گويی که با شبکه الجزيره داشت، جدايی خود را از نظام حاکم بر کشورش اعلام کرد.

پيش از اين سفرای سوريه در عراق، امارات متحده عربی و قبرس، از نظام بشار اسد اعلام جدايی کرده بودند.
XS
SM
MD
LG