لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۰

کره شمالی خواستار لغو کامل تحریم های مالی شد


کیم کی یه گوان، نماینده ارشد کره شمالی در گفت و گوهای شش جانبه هسته ای این کشور
کیم کی یه گوان، نماینده ارشد کره شمالی در گفت و گوهای شش جانبه هسته ای این کشور

کره شمالی روز شنبه هشدار داد تا زمانی که ایالات متحده آمریکا تحریم های مالی علیه پیونگ یانگ را به طور کامل لغو نکند، این کشور حاضر نیست به فعالیت های هسته ای خود پایان دهد.


کیم کی یه گوان، نماینده ارشد کره شمالی در گفت و گوهای شش جانبه هسته ای این کشور که برای شرکت در دور جدید این مذاکرات هم اکنون در پکن بسر می برد روز شنبه گفت: تا زمانی که تحریم های مالی به قوت خود باقی است کشورش نه تنها برنامه های هسته ای خود را متوقف نمی کند بلکه قرارداد خلع سلاح اتمی ماه گذشته را نیز زیر پا خواهد گذاشت.


وی در پاسخ به این سوال خبرنگاران که اگر آمریکا بخشی از دارایی های مسدود شده کره شمالی در بانک های ماکائو را آزاد کند آیا پیونگ یانگ حاضر است فعالیت های هسته ای نیروگاه یونگ بیون را در چارچوب پیمان خلع سلاح هسته ای ماه گذشته به حالت تعلیق در آورد یا نه گفت:«اگر تمامی دارایی های کره شمالی آزاد نشود فعالیت های این نیروگاه تحت هیچ شرایطی متوقف نخواهد شد.»



تا زمانی که تحریم های مالی به قوت خود باقی است کشورش نه تنها برنامه های هسته ای خود را متوقف نمی کند بلکه قرارداد خلع سلاح اتمی ماه گذشته را نیز زیر پا خواهد گذاشت.
نماینده ارشد کره شمالی در مذاکرات شش جانبه

این اولین واکنش رسمی کره شمالی به اظهارات روز چهارشنبه دولت آمریکاست که گفته بود راه را برای آزاد سازی حساب های بانکی کره شمالی در «بانکو دلتای آسیا» در ماکائو هموار کرده است.


نماینده ارشد کره شمالی در سخنان خود به اظهارات روز چهارشنبه دولت آمریکا اشاره کرد و گفت: «کره شمالی تا این لحظه هیچ گونه گزارش رسمی از سوی دولت آمریکا در این باره دریافت نکرده است.»


اظهارات نماینده کره شمالی در حالی عنوان می شود که کریستوفر هیل، سرپرست مذاکرات آمریکا در بحران کره شمالی، روز شنبه بار دیگر اطمینان داد که مسئله تحریم های مالی کره شمالی حل شده است و هیچگونه مانعی را در دور جدید گفت و گوهای شش جانبه ایجاد نخواهد کرد.


اظهار نظرها در باره تحریم های مالی کره شمالی امروز در حالی ادامه یافت که روز جمعه، یکی از روزنامه های دولتی کره شمالی طی گزارشی لغو این تحریم ها از سوی دولت آمریکا را یک رویداد تاریخی خواند و از آن به عنوان نقطه عطفی در گفت و گوهای هسته ای این کشور نام برد.


سرپرست مذاکرات اتمی کره شمالی در اظهارات خود در پاسخ به این سوال که آیا کشورش مایل است به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دهد تا از نیروگاه هسته ای یونگ بیون دیدن کنند یا خیر گفت:« نمایندگان آژانس در صورتی می توانند وارد این کشور شوند که این نیروگاه تعطیل شده باشد و تا زمانی که این نیروگاه به فعالیت خود ادامه می دهد دلیلی وجود ندارد تا بازرسان آژانس وارد خاک کره شمالی شوند.»


از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا، روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که یک هیئت عالی رتبه آمریکایی امروز وارد ماکائو شده است تا در باره لغو تحریم های مالی کره شمالی با مسولین بانکو دلتای آسیا گفت و گو کند.


قرار است نمایندگان شش کشور آمریکا، روسیه، چین، ژاپن و دو کره شمالی و جنوبی دور جدید گفت و گوهای خود را رسما از روز دوشنبه در پکن آغاز کنند.


XS
SM
MD
LG