لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

اثرات تحریم بر ایران؛ از داروسازی تا نفت و گاز


دبیر انجمن داروسازی ایران می گوید که کمبود شماری از دارو های حیاتی در داروخانه ها یکی از تبعات تحریم اقتصادی است.
دبیر انجمن داروسازی ایران می گوید که کمبود شماری از دارو های حیاتی در داروخانه ها یکی از تبعات تحریم اقتصادی است.


گفتمان رسمی در جمهوری اسلامی تاثیر مجازات های اقتصادی آمریکا و شماری از متحدان اروپایی و آسیایی اش را علیه ایران بسیار ناچیز ارزیابی می کند.


داوود دانش جعفری وزیر امور اقتصادی و دارایی به تازگی در نشست مشترک بانک جهانی و صندوق بین المللی پول از شکست «تروریسم مالی» قدرت های بزرگ علیه ایران سخن گفت و محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن نیز تحریم اقتصادی علیه ایران را بی تاثیر دانست.



  • «کمبود شماری از دارو های حیاتی در داروخانه ها یکی از تبعات تحریم اقتصادی است که علیه بانک های کشور به اجرا گذاشته شده است.»
دبیر انجمن داروسازی ایران

تردیدی نیست که جمهوری اسلامی، در مقابله با فشار های اقتصادی بین المللی، دستکم در مرحله کنونی، از ابزار های کم و بیش کارای مقاومت برخوردار است.


رونق بازار جهانی نفت، مانور تهران را به گونه ای چشمگیر افزایش داده و حضور قدرت های نوظهور در صحنه اقتصادی جهان، از چین گرفته تا برزیل، امکانات تازه ای را به جمهوری اسلامی عرضه کرده است.


با این همه خزانه انباشته از دلار های نفتی و استفاده از بازیگران تازه، تاثیر منفی تضییقات بین المللی را بر رشته های بسیار حساس فعالیت اقتصادی بر طرف نمی کند، از نفت و گاز گرفته تا دارو سازی.


در پی کاهش بسیار محسوس حضور غول های نفتی اروپایی و ژاپنی در صنایع نفت و گاز ایران، تهران به مذاکره با شرکت های گمنام آسیایی روی آورده، بی آنکه به افزایش تولید این دو محصول استراتژیک ویا حتی حفظ آن در سطح کنونی امیدی داشته باشد.


صنعت داروسازی ایران یکی دیگر از قربانیان مجازات های اقتصادی بین المللی است. البته مواد دارویی مستقیما مشمول تحریم نیستند، ولی تولید و داد و ستد آنها طبعا از تضییقات مالی بین المللی تاثیر می پذیرند.


دکتر سعید واقفی، دبیر انجمن دارو سازان ایران می گوید: کمبود شماری از دارو های حیاتی در داروخانه ها یکی از تبعات تحریم اقتصادی است که علیه بانک های کشور به اجرا گذاشته شده است.


به گفته او، شرکت های دارو سازی، به دلیل تحریم، در خرید دارو یا مواد اولیه مورد نیاز برای تولید دارو به مشکل برخورد کرده اند و این مبادلات دست کم با یک یا دو ماه تاخیر انجام می گیرد.


XS
SM
MD
LG