لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۵

آيت الله صانعی: نبايد در داخل آتش بيار جنگ با اسرائيل شويم


آیت الله یوسف صانعی از مراجع تقلید نزدیک به اصلاح طلبان در قم
آیت الله یوسف صانعی از مراجع تقلید نزدیک به اصلاح طلبان در قم
آيت الله يوسف صانعی، از مراجع تقليد شيعه در قم، می گويد که بايد به هر نحو ممکن تلاش کنيم تا جنگ احتمالی اسرائيل عليه ايران رخ ندهد و نبايد ما در داخل کشور آتش بيار معرکه شويم. همزمان سه فرمانده و مقام ايرانی، اسرائيل را به مقابله به مثل تهديد کردند.

آيت الله صانعی روز يکشنبه، ۲۹ مردادماه، در خطبه های نماز عيد فطر که در محل دفتر وی در قم برگزار شد، با «رژيم صهيونيستی» خواندن اسرائيل اظهار داشت که «اگر رژيم صهيونيستی جنگی نظامی عليه ايران را عملی کند، بالاترين جنايت را عليه ملت ايران انجام داده است.»

بر اساس گزارش خبرگزاری ايلنا، وی هدف جنگ احتمالی اسرائيل عليه ايران را گرفتن «انتقام از جمهوری اسلامی» و «از بين بردن زحمات ۱۰۰ ساله آزاديخواهان ايران» عنوان کرد و گفت: «به رژيم صهيونيستی اخطار می کنم و می گويم که اگر دست به اقدام نظامی عليه ايران بزند، با باروت بازی کرده و تصميمی در مقابلش گرفته می شود که ديگر توانايی قد علم کردن نداشته باشد، و در آن جا ديگر مسئله حقوق بشر هم مطرح نيست.»

این مرجع تقلید می گوید: «بنده طرفدار آزادی انسان ها و حقوق بشر و رعایت آن هستم، اما ما در مقابل حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران موظف به عکس العمل هستیم.»

در هفته های اخير گمانه زنی های زيادی در باره احتمال حمله اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران بار ديگر در رسانه های اسرائيل و بين المللی بالا گرفته است و برخی از رسانه های اسرائيل احتمال داده اند که اين حمله در ماه اکتبر صورت گيرد.

آيت الله يوسف صانعی که نزديک به جناح اصلاح طلبان در جمهوری اسلامی ايران است در سخنان روز يکشنبه خود در عين حال تاکيد کرده که «بايد همه به هر نحو ممکن تلاش کنيم تا اين جنگ احتمالی رژيم صهيونيستی عليه ايران رخ ندهد چرا که ... کشور ايران نيز صدمه می بيند، چون در جنگ نان و حلوا تقسيم نمی کنند.»

وی با اعلام اينکه بايد از سخنان تنش‌زا پرهيز کرد، افزود: «نبايد خدای نکرده ما نيز در داخل کشور آتش بيار معرکه باشيم و باعث شويم که اين جنگ احتمالی خدای نکرده روی دهد.»

اين مرجع تقليد، شرايط امروز ايران را «خاص» دانست و گفت که بايد «دهان رژيم صهيونيستی را با فکر و قلم و انديشه و سعی و تلاش صحيح ببنديم.»

مقام های اسرائيل برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران را تهديدی برای موجوديت خود ارزيابی کرده و می گويند که تحريم های بين المللی نتوانسته است روند اين برنامه که به گفته آنها ماهيت نظامی دارد را متوقف کند.

در واکنش به تهديد مقام های اسرائيلی برای مقابله با برنامه هسته ای ايران از راه نظامی، مقام های جمهوری اسلامی تهديد کرده اند که پاسخی محکم و کوبنده به هرگونه حمله احتمالی عليه ايران خواهند داد.

در تازه ترين واکنش مقام های ايرانی، احمد وحيدی، وزير دفاع جمهوری اسلامی اظهار داشت که «نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران هم اکنون در بالاترين سطح آمادگی دفاعی و نظامی قرار دارند و به هر متجاوزی پاسخ کوبنده خواهند داد.»

به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزوده است: «بيداری اسلامی اين رژيم را در انزوا فرو برده است و آنها برای مطرح کردن دوباره خود و در راستای عمليات روانی، بحث تلاش برای حمله به جمهوری اسلامی را مطرح می کنند.»

محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، نيز به اين خبرگزاری گفته که «تهديدات اخير مقام های رژيم صهيونيستی بيشتر جنبه روانی دارد» و «در راستای تحت الشعاع قرار دادن روز قدس و کنفرانس بين المللی جنبش عدم تعهد است.»

همچنين احمد رضا پوردستان، فرمانده نيروی زمينی ارتش گفته است که اسرائيلی ها «در شرايطی نيستند که جبهه جديدی را باز کنند.»

وی اسرائيل امروز را از اسرائيل ۳۰ سال پيش «ضعيف تر و کوچک تر» دانست و گفت که جنگ ۲۲ روزه غزه و جنگ ۳۳ روزه لبنان، «رژيم صهيونيستی را در ضعيف ترين و تحقيرآميز ترين وضع موجود قرار داد.»

هفته گذشته، ماتان ويلنای، وزير دفاع غير نظامی اسرائيل، در مصاحبه با روزنامه «معاريو» اظهار داشت که جنگ احتمالی با ايران در چند جبهه خواهد بود و حدود يک ماه طول خواهد کشيد.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری رويترز منتشر کرد، اين وزير اسرائيلی تصريح کرده بود که در حملات موشکی ايران به شهرهای اسرائيل در حدود پانصد تن از شهروندان اين کشور کشته خواهند شد.

مايکل اورن، سفير اسرائيل در آمريکا، نيز روز چهارشنبه ۲۶ مردادماه گفت که کشورش تمايل دارد حتی تنها به منظور به تاخير انداختن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به مراکز هسته‌ای ايران حمله کند.

وی اظهار داشت: «اسرائيل در خصوص ايران به مقطع حساسی رسيده است و لازم است که در اين راستا تصميمات مهمی اتخاذ شود.»

با اين حال، شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، می گويد که اين کشور به تنهايی نمی تواند به ايران حمله کند و آمريکا نيز بايد وارد چنين جنگی شود.

برنامه هسته ای ايران که بيش از يک دهه است در رسانه های جهان از جمله موضوعات برجسته است نگرانی هايی در ميان کشورهای غربی بويژه آمريکا برانگيخته است.

شورای امنيت سازمان ملل تاکنون چهار قطعنامه تحريمی عليه ايران وضع کرده است و آمريکا و اتحاديه اروپا نيز تحريم های يکجانبه را بر ضد تهران اعمال کرده اند.

ايران می گويد که برنامه هسته ايش ماهيت صلح آميز دارد و از آن دست نخواهد کشيد.
XS
SM
MD
LG