لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۸

رییس جمهوری ترکمنستان درگذشت


صفرمراد نيازاف بارها به خاطر اينکه با تمايلات و علائق شخصی خود کشور را اداره می کرد مورد انتقاد بود.
صفرمراد نيازاف بارها به خاطر اينکه با تمايلات و علائق شخصی خود کشور را اداره می کرد مورد انتقاد بود.

بر اساس گزارش های رسيده، صفر مراد نيازاف ، رييس جمهوری ترکمنستان براثر سکته قلبی درگذشته است.


تلويزيون دولتی ترکمنستان با تاييد گزارش های پيشين برخی خبرگزاری ها اعلام کرد که ریيس جمهور ترکمنستان در پی يک حمله قلبی در سن ۶۶ سالگی در گذشته است.


صفر مراد نيازاف که به خود لقب «ترکمن باشی» يا «پدر ترکمن ها» داده بود از سال ۱۹۸۵ ميلادی، به مدت بيست و يکسال رهبر ترکمنستان بود.


صفر مراد نيازاف متولد سال ۱۹۴۰ بود. وی در سال ۱۹۶۲ به حزب کمونيست اتحاد جماهير شوروی پيوست و با طی کردن پله های ترقی به رياست حزب کمونيست ترکمنستان که تحت حاکميت شوروی سابق قرار داشت رسيد.


از سال ۱۹۸۵ وی زمام امور حزب کمونیست ترکمنستان را به عهده گرفت و در کودتا عليه ميخاييل گورباچف در سال ۱۹۹۱ نيز مشارکت داشت. با فروپاشی شوروی ، ترکمنستان تحت کنترل وی اعلام استقلال کرد و به عنوان رييس جمهور تام الاختيار کشور قدرت را در دستان خود قبضه کرد.


صفرمراد نيازاف بارها به خاطر اينکه با تمايلات و علائق شخصی خود کشور را اداره می کرد مورد انتقاد غرب بود.


وی حتی روزها و ماه های سال را براساس اسامی خانواده خود تغيير داده بود. مراد نيازاف همچنين با ترويج کيش شخصيت خود هرگونه صدای مخالف را در کشورش سرکوب می کرد.


به گزارش تلویزیون دولتی ترکمنستان، در پی مرگ آقای نیازاف، هفت روز عزای عمومی در این کشور اعلام شده و جسد وی نیز روز بیست و چهارم دسامبر، طی مراسمی دفن خواهد شد.


«گلوب ويتنس» از سازمان های فعال حقوق بشری در لندن اعلام کرده بود که دارايی شخصی صفر مراد نيازاف بالغ بر سه ميليارد دلار است که دو ميليارد آن در صندوقی در آلمان سرمايه گذاری شده است.


نشست اضطراری شورای امنیت ملی


در همین حال، به گزارش رسانه‌هاي تركمنستان ، شورای امنیت ملی این کشور با تشکیل جلسه ای اضطراری ، مسايل مهم امنيتي و حفظ نظم اجتماعي را بعد از مرگ نیازاف بررسی کرد.


شورای امنیت ملی ترکمنستان اعلام کرد که همه نهادها و ادارات اين كشور موظف به انجام فعاليت‌هاي عادي خود هستند .


براساس تصميم شوراي امنيت ملي ترکمنستان ، صفرمراد نيازاف سه روز دیگربه خاك سپرده می شود.


XS
SM
MD
LG