لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

سرکوزی، رسما نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شد


آقای سرکوزی از سال ۲۰۰۵، تبديل به يکی از جنجالی ترين چهره های ميدان سياسی فرانسه شد.
آقای سرکوزی از سال ۲۰۰۵، تبديل به يکی از جنجالی ترين چهره های ميدان سياسی فرانسه شد.

حزب حاکم فرانسه روز يکشنبه ۱۴ ژانويه، با مجموع آرا، نيکلا سرکوزی وزير کشور را به عنوان کانديدای رسمی حزب دست راستی UMP در انتخابات رياست جمهوری معرفی کرد .


نيکلا سرکوزی برای نخستين بار در سال ۲۰۰۴ در يک شوی سياسی تلويزيونی اعلام کرده بود که در انديشه رسيدن به مقام رياست جمهوری فرانسه، در انتخابات سال ۲۰۰۷ شرکت خواهد کرد.


در همان سال نيکلا سرکوزی به رياست حزب حاکم UMP برگزيده شد، و نامزديش در انتخابات رياست جمهوری در اذهان عمومی قوت گرفت.


وی از سال ۲۰۰۲ بدنبال پيروزی مجدد ژاک شيراک در انتخابات رياست جمهوری، پس از ۷ سال دوری از سياست و سردی روابطش با ژاک شيراک، بار ديگر به او نزديک شد، و وارد کابينه «ژان پيير رافارن » نخست وزير فرانسه شد، و مقام وزارت کشوررا عهده دار شد .


پس از تغييراتی در دولت ژان پيير رافارن، نیکلا سرکوزی برای مدت کوتاهی به عنوان وزير اقتصاد و دارائی فعاليتش را ادامه داد، و بدنبال رای «نه» در رفراندوم مربوط به قانون اساسی اروپا، و انتصاب «دميينيک دوويلپن» به مقام نخست وزيری در سال ۲۰۰۵، مجدداً وزیر کشور فرانسه شد.


از سال ۲۰۰۵، نيکلا سرکوزی، هم به عنوان وزير کشور، و هم به عنوان رئيس حزب حاکم UMP ، و بويژه به عنوان نامزد شرکت در انتخابات رياست جمهوری، تبديل به يکی از جنجالی ترين چهره های ميدان سياسی فرانسه شد.


در طول آشوب های جوانان مناطق کم بضاعت فرانسه در پائيز ۲۰۰۵، وی به عنوان وزير کشور نقش اصلی را در آرام کردن اين بحران اجتماعی به عهده داشت، و سخنان تحريک آميزش که طی آن، جوانان آشوبگررا اوباش خوانده بود، سبب شد که نام نيکلا سرکوزی بيش از هر شخصيت ديگر سياسی در خبرهای داخلی فرانسه مطرح شود .


اما شعله های جاه طلبی های کسب مقام رياست جمهوری در وی فرو ننشست، و رفته رفته، مهره های طراز اول حزب حاکم UMP ، به جز شمار اندکی از هواداران نزديک ژاک شيراک به اردوگاه وی پيوستند، و از او به عنوان تنها شخصيت سياسی دست راست که احتمال پيروزی در انتخابات آينده را خواهد داشت نام بردند.


روز يکشنبه گذشته، اعضای حزب UMP در طول انتخابات درون حزبی، در نبود رقيب ديگری، به اتفاق آرا، رسماً نيکلا سرکوزی را به عنوان کانديدای خود در انتخابات رياست جمهوری که دور نخست آن در ۲۲ آوريل برگزار مي شود برگزيدند .


نيکلا سرکوزی در اين مراسم، گفت که « هدفش ايجاد يگانگی و اتحاد بين همه مردم فرانسه با پايگاه های فکری گوناگون خواهد بود.»


وی از دوستان خود خواست اين مسئله را درک کنند که وی فقط کانديدای حزب UMP نخواهد بود و برای همه مردم فعاليت خواهد کرد.


در اولین واکنش ها به این نامزدی، «دمينيک شترواس کان»، رقيب سابق خانم «سگولن روايال» در انتخابات درون حزبی سوسياليست ها، نيکلا سرکوزی را شخص خطرناکی برای جامعه فرانسه توصيف کرد .


XS
SM
MD
LG