لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۱

واکنش ایران به اظهارات سرکوزی در باره برنامه اتمی تهران


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می گوید که تهران خواهان خلع سلاح هسته ای است. (عکس: فارس)
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می گوید که تهران خواهان خلع سلاح هسته ای است. (عکس: فارس)

ايران در واکنش به اظهارات نيکلا سرکوزی که برنامه اتمی ايران را گامی برای دستيابی به سلاح هسته ای اعلام کرد گفت که سلاح هسته ای هيچ جايی در دکترين دفاعی ايران ندارد.


حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در بيانيه ای اعلام کرد که جمهوری اسلامی ايران به همراه بسياری از کشورها خواهان خلع سلاح همه کشورهای دارای سلاح هسته ای و انهدام زرادخانه های آنان است.


اظهارات اين مقام ايرانی واکنشی به سخنان تند روز پنجشنبه رييس جمهوری فرانسه است که گفته بود: ايران با ادامه تلاش هايش برای رسيدن به جنگ افزار هسته ای وارد يک «قمار خطرناک» می شود زيرا با اين کار خود را در معرض خطر حمله اسرائيل قرار می دهد.


وی که به دمشق، پايتخت سوريه، سفر کرده بود افزود: « يک روز بيدار خواهيم شد و خواهيم شنيد که اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران حمله کرده است، فارغ از اينکه چه کسی در اسرائيل نخست وزير است يا صحنه سياست اسرائيل چگونه است.»


آقای سرکوزی گفت: «به راستی در آن لحظه که با اين واقعيت روبرو شويم، چکار خواهيم کرد؟»


رييس جمهوری فرانسه می گويد: « اين امر مهم نيست که حمله احتمالی به ايران اقدامی خردمندانه است يا مشروعيت دارد يا نه، در هر حال عواقبی فاجعه بار خواهد داشت و ما بايد از وقوع چنين فاجعه ای جلوگيری کنيم.»


نيکلا سرکوزی از زمان روی کار آمدن خود از منتقدان اصلی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران بوده است و گفته است که «بايد بپذيريم يا بمباران ايران يا بمب اتمی ايران.»


فرانسه همراه با کشورهای آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، اعضای دائم شورای امنيت، و آلمان کشورهای گروه پنج به علاوه يک را تشکيل می دهند که در باره برنامه اتمی ايران رايزنی می کنند.


  • «جمهوری اسلامی ايران به همراه بسياری از کشورها خواهان خلع سلاح همه کشورهای دارای سلاح هسته ای و انهدام زرادخانه های آنان است.»
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

اين کشورها از ايران خواسته اند تا برنامه غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در آورد و به همين منظور بسته ای حاوی مشوق های اقتصادی را به تهران برای دست کشيدن از اين برنامه پيشنهاد کرده اند.


کشورهای غربی نگران هستند که تهران با استفاده از اين برنامه به دنبال ساخت سلاح اتمی باشد ولی ايران اين ادعاها را تکذيب و هرگونه پيشنهادی مبنی بر تعليق غنی سازی اورانيوم را رد می کند.


«خواست عمومی ملت ها»


سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در بيانيه چند خطی خود بدون ارائه توضيح بيشتری گفته است: « اظهارات رييس جمهوری فرانسه مانع خواست عمومی ملت ها برای خلع سلاح کامل هسته ای در جهان نمی شود.»


رييس جمهوری فرانسه می گويد که «ايران نبايد فعاليت های هسته ای از نوعی داشته باشد که موجب تهديد صلح و ثبات در منطقه و جهان باشد.»


وی ابراز اطمينان کرد که «پايان راه برنامه های هسته ای ايران، رسيدن به بمب اتمی است.»


مسائل اتمی ايران در حالی در سفر نيکلا سرکوزی به سوريه مورد بحث قرار گرفته که سال گذشته در چنين روزهايی تاسيسات ناتمام سوريه که به گفته اسرائيل و آمريکا قرار بود به فعاليت های هسته ای اين کشور اختصاص يابد، از سوی نيروی هوايی اسرائيل بمباران شد.


يک ديپلمات فرانسوی که آقای سرکوزی را در سفر به دمشق همراهی می کرد در گفت و گو با خبرگزاری «فرانسه»، با اشاره به حمله سال گذشته به سوريه، گفت: دمشق حمله اسرائيل را تجربه کرد و می داند که چه اتفاقی ممکن است برای ايران رخ دهد و بنابر اين، سوريه می تواند نقش پيام رسان به تهران را داشته باشد.


ايران هر گونه ميانجی گری توسط سوريه را رد کرده است.


XS
SM
MD
LG