لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۲

هشدار درباره خطر آلودگی آب‌های زير زمينی تهران با فاضلاب پرند و پرديس


سخنگوی فراکسيون محيط زيست مجلس ايران با اشاره به رها شدن فاضلاب شهرک‌های اطراف تهران، درباره خطر آلودگی آب‌های زير زمينی با فاضلاب‌ها خبر داد.

مويدحسينی صدر روز دوشنبه ۳۱ شهريور به خبرگزاری مهر گفت که عدم احداث فاضلاب‌ها در شهرهای جديد اطراف تهران مانند پرديس و پرند، در کوتاه مدت موجب آلودگی آب‌های زير زمينی می‌شود و اين خطر «بسيار جدی» است.

اظهارات اين نماينده مجلس در حالی است که ریيس اداره محيط زيست شهرستان ری، از توابع استان تهران، ارديبهشت امسال از مرگ حدود دو ميليون ماهی در سد فشافويه، در پی رهاسازی فاضلاب خام شهرک مسکونی «واوان» خبر داده بود.

موضوع رهاسازی فاضلاب تهران قبلا نيز چندين بار خبرساز شده است، از جمله کشت صدها هکتار سبزيجات و برنج با آب فاضلاب به خاطر ارزان بودن و کمبود آب چاه‌ها که در رسانه‌های ايران همراه با تصاوير آن منتشر شد.

به گزارش مرداد ماه خبرگزاری ايلنا، هزينه استفاده از فاضلاب برای کشاورزان ۳.۵ برابر کمتر از آب چاه است.

موضوع رهاسازی فاضلاب‌ها در حومه تهران و احتمال آلوده شدن آبهای زيرزمينی که برای مصارف شرب نيز استفاده می شود، چندين ماه است که بدون اينکه به نتيجه‌ای برسد، در محافل مختلف از جمله مجلس مطرح است.

خبرگزاری خانه ملت وابسته به مجلس ۳۱ مرداد از قول مهدی هاشمی، نماينده تهران گزارش داد که «سه هفته قبل در خصوص مشکلات آب و فاضلاب استان تهران به‌ويژه ورود فاضلاب پرديس به سفره‌های زيرزمينی آب تهران جلسه‌ای تشکيل و مقرر شده است که با پيگيری مسئولان شرکت آب و فاضلاب تهران گزارش تکميلی اين پرونده به مجمع نمايندگان استان تهران ارسال شود».

چند روز قبل از گفته‌های آقای هاشمی، کمال‌الدين پيرموذن، سخنگوی فراکسيون محيط زيست مجلس، از «نفوذ فاضلاب در لايه‌های زيرزمينی آب و آلوده شدن آب‌های شرب» در مجتمع‌های مسکونی ساخته شده در پروژه‌های مسکن مهر، خصوصا شهرک پرديس خبر داده بود.

پرديس شهری جديد در ۱۵ کيلومتری شرق تهران است که به گزارش سایت «خانه ملت»، برای ۲۰۰ هزار نفر ساخته شده است اما ۸۰۰ هزار نفر بدون احداث تصفيه‌خانه فاضلاب در اين منطقه سکونت خواهند کرد.

اکنون مويد حسينی می گويد که سازمان آب و فاضلاب شهری و وزارت مسکن و شهر سازی بايد به اين مسئله توجه جدی داشته باشد.

وی اظهار داشت که در شهرهای جديد اطراف تهران مانند پرند و پرديس شبکه فاضلاب ساخته نشده است و فاضلاب اين شهر ها رها يا در چاه‌های خانگی ريخته می‌شود، بنابراين خطر ورود اين فاضلاب به آب‌های زير زمينی وجود دارد.

سخنگوی فراکسيون محيط زيست تهران گفت که «زنگ خطر آلودگی گسترده در آب‌های زير زمينی تهران به صدا در آمده است که در اين صورت تصفيه اين آبها مشکل خواهد بود. اين خطر به خصوص در شهرک پرديس بسيار جدی است».

موضوع آلوده شدن آب سدها و سفره‌های زير زمينی در حالی است که هم اکنون تهران با کمبود آب مواجه است و دولت اخيرا طرحی ۳۰۰ ميليارد ريالی برای انتقال آب از سد ماملو در ۳۰ کيلومتری جنوب شرقی تهران به پایتخت تصويب کرد.

موضوع خشکسالی و مشکل آب فقط مختص تهران نيست. در همين زمينه خبرگزاری مهر ۳۱ شهريور از قول رحيم ميدانی معاون وزير نيرو گزارش داد که ۷۸ درصد دشت‌های کشور رو به نابودی است که عمده علت آن «برداشت بيش از حد از منابع آبی است و حتی اگر خشکسالی‌ها اتفاق نمی‌افتاد، اين نابودی با شدت کمتری اتفاق می‌افتاد».

بخش کشاورزی ايران ۹۳ درصد از آب مصرفی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

مقامات ايران قبلا گفته بودند که حدود ۹۰ ميليارد متر مکعب آب طی سال گذشته در بخش کشاورزی مصرف شده و قرار است از مهرماه اين حجم نصف شود.

اما آقای ميدانی می‌گويد که بر اساس مصوبه جديد شورای آب، قرار است ۲۵ درصد از آب مصرفی کشاورزی کم شود.

XS
SM
MD
LG