لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

موسسه علوم و امنيت بين الملل: ايران قادر به تولید سلاح هسته ای در ۲۰۱۲ نخواهد بود


موسسه علوم و امنيت بين الملل در گزارشی که روز چهارشنبه بخش هايی از آن منتشر شد، اعلام کرد که ايران در سال ۲۰۱۲ قادر به توليد سلاح هسته ای نخواهد بود چرا که هنوز توانايی لازم برای توليد اورانيوم با غنای بالا برای استفاده در بمب هسته ای را ندارد.

گزارش اين موسسه که رياست آن با ديويد آلبرايت، کارشناس هسته ای، است چشم انداز ملايمی درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران نسبت به ارزيابی های چند ماه گذشته ارائه می کند. ارزیابی‌هایی که منجر به ايجاد ائتلاف ميان آمريکا و اتحاديه اروپا برای تشديد تحريم ها بر ضد ايران شد.

در اين گزارش آمده است: «مادامی که ظرفيت غنی سازی اورانيوم در ايران در همین سطح پايين باشد به نظر نمی رسد ايران تصميم بگيرد که به سرعت به سوی ساخت بمب اتمی پيش برود.»

ايالات متحده آمريکا و ايران در هفته های اخير جنگ لفظی شديدی را درباره تحريم های اقتصادی آغاز کرده اند و جمهوری اسلامی می گويد که در واکنش به قطع صادرات نفت خود اقدام به بستن تنگه هرمز خواهد کرد. آمريکا می گويد که چنين اقدامی را تحمل نخواهد کرد.

تشديد جنگ لفظی ميان طرف های درگير اين نگرانی را به وجود آورده است که هرگونه حرکت اشتباهی ممکن است منجر به بروز زنجيره ای از درگيری های نظامی و وقوع جنگی فراگير در خليج فارس شود.

اما گزارش موسسه علوم و امنيت بين الملل که با کمک مالی موسسه صلح ايالات متحده آمريکا انجام شده است، می گويد ايران هنوز تصميمی برای ساخت بمب هسته ای نگرفته است.

موسسه صلح ايالات متحده آمريکا يک تشکيلات تحقيقاتی مستقل است که در سال ۱۹۸۴ از سوی کنگره آمريکا تاسيس شد و از کمک های دولت فدرال بهره می گيرد.

موسسه علوم و امنيت بين الملل در گزارش خود که هنوز به صورت عمومی منتشر نشده است، تصريح کرده: «بعيد است ايران در سال ۲۰۱۲ پيشرفت عمده ای را رقم بزند چرا که در مسير آن مانع ايجاد شده است.»

بر اساس اين گزارش، تحريم های بين المللی و نگرانی از حمله اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران موانعی برای رفتن تهران به سوی ساخت سلاح هسته ای بوده است.

موسسه ياد شده به دولت آمريکا و کشورهای خارجی درباره توانايی هسته ای ايران مشورت می دهد و ديويد آلبرايت از کارشناسان مورد وثوق در اين حوزه به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، گزارش ياد شده تا حدود زيادی با ارزيابی های دولت آمريکا در مورد برنامه هسته ای ايران مطابقت دارد.

مقام های آمريکايی می گويند که ايران هنوز تصميم نگرفته است تا سلاح هسته ای توليد کند و علت اينکه رهبران ايران هنوز چنين تصميمی نگرفته اند برای اين است که در حال سبک و سنگين کردن هزينه های ساخت سلاح اتمی هستند.

رويترز به نقل از مقام های آمريکايی که نام آنها را فاش نکرده است گزارش داده که بخش عمده ای از برنامه هسته ای ايران برای کاربردهای صلح آميز است ولی ايرانی ها همچنين دست خود را باز گذاشته اند، که این مسئله به ابهام ها دامن زده است.

پاره ای از تحليلگران محافظه کار و اسرائيلی در گذشته اين ارزيابی ها را زير سوال برده اند و تاکيد کرده اند فعاليت های هسته ای ايران به اندازه کافی توسعه يافته است که تهران را قادر می کند تا ظرف کمتر از يکسال به مرحله ساخت بمب هسته ای برسد.

اما بر اساس گزارش موسسه علوم و امنيت بين الملل، «اگرچه ايران در زمينه هسته ای به مشکل برخورده است، ولی مدرکی در دست نيست که نشان دهد رژيم تصميم به ساخت سلاح هسته ای گرفته باشد.»

اين گزارش می افزايد: «به نظر نمی رسد تا زمانی که ايران نخست توانايی غنی سازی خود را به نقطه ای برساند که قادر به توليد سريع و مخفيانه اورانيوم با غنای بالا برای ساخت سلاح هسته ای باشد، چنين تصميمی اتخاذ شود.»

سازمان های اطلاعاتی آمريکا پيشتر اعلام کرده بودند که ايران در سال ۲۰۰۳ تمام فعاليت های مربوط به ساخت سلاح هسته ای خود را به حال تعليق در آورده است ولی سازمان های اطلاعاتی اروپايی اين ارزيابی را رد کرده و می گويند که ايران هرگز تحقيق و تلاش های علمی خود در زمينه ساخت بمب هسته ای را متوقف نکرده است.

ايران به دليل برنامه هسته ای اش هدف چهار دور تحريم های سازمان ملل قرار گرفته است و کشورهای آمريکا و اروپايی نيز مجازات های اقتصادی يکجانبه ای را بر ضد تهران اعمال کرده اند.
XS
SM
MD
LG