لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

نگاه تازه؛ خودکشی و نمایش صادق هدایت


نقاشی «خودکشی» اثری از ادوارد مونه
نقاشی «خودکشی» اثری از ادوارد مونه

«من در خانه تنها بودم و تصميم گرفتم اين بار کار را تمام کنم. تيغ را برداشتم و ضربه ای به مچ دستم وارد کردم. ديدم دردش آن قدر که فکر می کردم زياد نيست. بعد از يکی، دو دقيقه خون بند آمد برای همين ضربه دوم، سوم و ... تا بدنم بی حس شد.»

سام (۳۱ ساله) امروز با خنده ماجرای خودکشی چهار ماه پيش اش را تعريف می کند. ولی در آن شب اسفند ماه که همه شهر در تب و تاب عيد نوروز به سر می برد، او به جايی رسيده بود که حاضر شد با شيوه ای وحشتناک به زندگی خود پايان دهد.

سام نمونه ای است از صدها دختر و پسری هستند که هر سال در ايران دست به خودکشی می زنند، گاهی موفقيت آميز و گاهی همانند سام ناموفق.

در برنامه اين هفته «نگاه تازه» سام جزئيات اين تجربه ناخوشايند خود را برايمان تعريف می کند. او از رابطه عاشقانه شکست خورده اش می گويد که باعث افسردگی اش می شود و چند سال بعد سرانجام به خودکشی می انجامد.

مرگ و خودکشی در آثار صادق هدايت، نويسنده برجسته ايرانی که خود در نوزدهم فرودين ماه سال ۱۳۳۰ در پاريس خودکشی کرد، اهميت ويژه ای دارد. يکی از نوشته های هدايت که به اين موضع می پردازد، داستان کوتاه «آفرينگان» در مجموعه «سايه روشن» است.

بخشی از اين داستان را می توانيد در برنامه اين هفته به صورت نمايش راديويی بشنويد.

دکتر آذردخت مفيدی، روانکاو ميهمان ديگر برنامه اين هفته «نگاه تازه» است. او درباره تعريف و دلايل خودکشی می گويد.

خانم مفيدی تعريف فرويد از خودکشی را مطرح می کند که گفته است: خودکشی در حقيقت تمايل به ديگر کشی است و شخص از آنجا که نمی تواند ديگران را بکشد، دست به خودکشی می زند.

اين روانکاو درباره خودکشی افراد عاشق می گويد، گرفتن معشوق از يک عاشق سبب می شود تا احساس پوچی به او دست بدهد و ديگر تمايلی به ادامه زندگی نداشته باشد.

اما خودکشی فقط ريشه های فردی ندارد بلکه اجتماع هم در مايوس شدن افراد از زندگی نقش عمده ای را ايفا می کند.

دکتر محمد حسين فرجاد، آسيب شناس اجتماعی مهمان بعدی برنامه ماست که درباره اين بعد موضوع سخن می گويد. او می گويد متاسفانه آمار دقيقی درباره خودکشی در ايران وجود ندارد ولی شواهد نشان می دهد که شمار افرادی که خودکشی می کنند در حال افزايش است.

آقای فرجاد به بيکاری، اعتياد، نااميدی و مردسالاری از جمله دلايل خودکشی اشاره می کند و در عين حال می افزايد، به دليل تنوع علل خودکشی نمی توان نسخه واحدی را برای افراد پيچيد.

آقای فرجاد همچون خانم مفيدی تاکيد می کند، خانواده ها بايد به محض آنکه فرزندان شان درباره خودکشی صحبت کردند، موضوع را جدی بگيرند و برای درمان آنها اقدام کنند.

«طناب غم» از فريدون فروغی و «خود کشی ممنوع» از محسن چاووشی از جمله ترانه هايی هستند که برنامه اين هفته «نگاه تازه» را تزئين می کنند.

برنامه «نگاه تازه» فعلاً روزهای شنبه ساعت ۲۱ و دوشنبه ساعت ۱۹ به وقت ايران پخش می شود.

(اما با تغيير جدول برنامه های راديو فردا در هفدهم تير، اين برنامه بعد از اين تاريخ در روزهای پنج شنبه پس از خبرهای ساعت ۱۹/۳۰ پخش می شود و چندساعت بعد پس از خبرهای ۰۰/۳۰در مجله نيمه شب تکرار می شود و بازپخش دوم آن را می توانيد در برنامه جديد نيمروزی بعد از خبرهای ساعت۱۳/۰۰ بشنويد.)

برای گوش دادن به برنامه اين هفته «نگاه تازه» در بالای همين صفحه، سمت چپ بر روی فايل برنامه کليک کنيد.

ای ميل ما : Javanan@radiofarda.com

شماره تلفن پيامگير برنامه «نگاه تازه»: ۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۴

XS
SM
MD
LG