لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

یک عضو گروه شنبه زاده به دو سال حبس محکوم شد


سعید شنبه زاده (چپ) به همراه حبیب مفتاح بوشهری در حال اجرای برنامه
سعید شنبه زاده (چپ) به همراه حبیب مفتاح بوشهری در حال اجرای برنامه
يک دادگاه شهرستان بوشهر در جنوب ايران حبيب مفتاح بوشهری، از اعضای گروه موسيقی معروف «شنبه زاده»، را به اتهام توهين به مقدسات، به دوسال زندان محکوم کرده است.

گروه موسيقی بوشهری «شنبه زاده» چند سالی است که در عرصه های بين المللی موفقيت های بسياری کسب کرده و تور کنسرت های بسياری در آمريکا و اروپا، به ويژه در فرانسه برگزار کرده است.

اين گروه دو بار هم در برنامه های ويژه شبکه تلويزيونی «آرته» در فرانسه و تلويزيون « VDR» آلمان معرفی شده است .

به گفته سرپرست گروه، موزيسين های اين گروه يکسال است که از سوی قوه قضاییه ایران، به توهین به اسلام متهم شده اند.

حبيب مفتاح بوشهری، از نوازندگان چيره دست اين گروه که در نواختن سازهای کوبه ای، به شهرت رسیده است، توسط مقامات قضائی بوشهر به جرم بی حرمتی به اسلام، محکوم به دو سال زندان شده، و تا رسيدگی به جرم او در دادگاه تجديد نظر ، حق خروج از ايران را ندارد .

سعيد شنبه زاده رهبر گروه در مصاحبه ای با راديو فردا در مورد دلايل اين محکوميت گفت: « تفسيری که قاضی دادگاه کرده اين بوده که کار آنها به نوعی توهين به مقدسات بوده است، چرا که موسيقی مذهبی بوشهری را اجرا کرده اند. در صورتی که موسيقی مذهبی بوشهر بخشی از قويترين و زيباترين موسيقی های جنوب ايران، و بخش مهمی از فرهنگ ايران است.»

در حکم محکوميت اين گروه آمده است: «حبيب مفتاح بوشهری فرزند محمد، با وکالت منوچهر سفری به آدرس بوشهر، به کشورفرانسه مسافرت می کرده، و در يکی از برنامه هايی که از شبکه های ماهواره ای پخش شده، ضمن اجرای حرکات نمايشی فردی و اجرای قطعات موسيقی سنتی به همراه فردی به نام شنبه زاده، به مقدسات دين مبين اسلام و مقام والای امام حسين و تاريخ عاشورا توهين کرده است.»

در بخشی ديگر از اين حکم تصريح شده است: « اين شخص با ارتباط دادن ليلا در تاريخ عاشورای حسينی که مقام والايی دارد و ليلا، معشوقه مجنون در قصه های افسانه های ايرانی به همراه يکی از مجريان برنامه که خانمی نيمه برهنه است، با سينه زنی به سبک بوشهری و به کاربردن اشعار مخصوص نوحه سرائی ايام محرم در مجلس جشنی که CD ضبط شده آن وجود دارد، جسارت و اهانت را به حد اعلا رسانده است . »

قاضی دادگاه می افزايد که «اين اقدام، توهين آشکار به پيشگاه مقدس پيامبر عظيم الشان و اهل بيت است که در تقابل با مذهب غربی کليسا قرار می گيرد.»

در اين حکم همچنين آمده است با استناد به ماده ۵۱۳ قانون مجازات های اسلامی، حبیب مفتاح بوشهری به تحمل دوسال حبس محکوم می شود.

سعيد شنبه زاده در این باره گفت: «حبيب مفتاح بوشهری از هنگام متهم شدنش از ايران ممنوع الخروج است و از اجرای برنامه های موسيقی خود محروم شده است.»

وی افزود: «کار ما به هيچوجه ضد مذهب نبوده و او و گروهش تبديل به چوب دوسرطلا شده اند و از يکسو در ايران به آنان تهمت توهين به اسلام می زنند، و از سوی ديگر در فرانسه به آنان تهمت می زنند که جاسوس جمهوری اسلامی هستند، و برای تبليغ موسيقی مذهبی به پاريس آمده اند.»

اعضای گروه شنبه زاده قرار است برای اجرای کنسرت های جديد ، اسفند امسال عازم استراليا و زلاند نو شوند. این گروه سال های اخیر با تلفیق موسیقی محلی بوشهری با موسیقی جز، کنسرت های منحصر به فردی را در ایران و کشورهای مختلف جهان اجرا کرده اند.

آقای شنبه زاده گفت که قصد دارد در نامه ای به مقامات قضايی جمهوری اسلامی از فعاليت های هنری گروهش دفاع کند .
XS
SM
MD
LG