لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۶

«مرگ ۴۴۹ نفر» بر اثر استفاده از برنج آلوده در ایران ظرف ۹ ماه گذشته


رسانه های داخلی به نقل از خبرگزاری «تسنيم» نوشته اند که طی ۹ ماه گذشته در ايران ۴۴۹ نفر بر اثر استفاده از برنج آلوده جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس اين اخبار، محمود خدادوست، ریيس مرکز تحقيقات سازمان نظام پزشکی قانونی به اين خبرگزاری گفته است: «علت مرگ ۲۴۵ مرد و ۲۰۴ نفر زن طی اين مدت مصرف برنج آلوده به قرص برنج بوده است».

اين مسئول مرکز تحقيقات سازمان نظام پزشکی قانونی ايران گفته است اين قرص که از واردات هند است، در انبارها برای جلوگيری از «شته زدگی» برنج استفاده می شود و هر دانه آن قادر است هزاران شته را از بين ببرد. به گفته او، اين قرص مولد «گاز فسفيد» است که «استفاده از آن منجر به آلوده شدن برخی انبارهای برنج شده است».

همچنين به گفته او، اين قرص بر اثر تماس با رطوبت گاز خطرناکی توليد می کند که علت اصلی سمی بودن اين ماده است.

در سال های اخير رسانه های داخلی بارها اخباری مبنی بر خودکشی از طريق خوردن قرص برنج منتشر کرده بودند. اما اين اولين بار است که خبر از مسمويت و مرگ ناشی از مصرف برنج آلوده به قرص برنج منتشر می شود.

افزون براين اعلام اين خبر در حالی است که ماههاست مسئله کمبود برنج در ايران، يکی از مشکلات اصلی مردم است. روزنامه جام جم در هفته های گذشته در گزارشی نوشت که «شايعات مشکوکی مبنی بر کمبود برنج در بازار يا قطع ارز مرجع برای واردات آن» منتشر شده و قيمت‌ها در بازار افزايش يافته است.

به دنبال انتشار اين خبر و سپس حذف آن از روی سايت اصلی (تسنيم)، روز دوشنبه خبر گزاری ايسنا نوشت که سازمان پزشکی قانونی با انتشار اطلاعيه ای اعلام کرده است که «هيچ گونه ارتباطی بين مرگ ناشی از استفاده از قرص برنج و برنج آلوده در بازار نيست».

در همين رابطه سازمان پزشکی قانونی کشور در سايت خود، از سخنان محمود خدا دوست، ریيس مرکز تحقيقات پزشکی قانونی انتقاد کرد و آن را «اشاره پراکنده به چند نشانه و علامت استفاده از قرص برنج و انتساب آن به برنج آن هم از نوع وارداتی » ذکر کرد که به نوشته اين سايت «با تنظيم نادرست خبرنگار همراه بوده» است.

در اين حال به گزارش خبر گزاری ايسنا، کامبيز سلطانی نژاد، عضو هيات علمی سازمان نظام پزشکی قانونی کشور گفته است که در سال های اخير موارد زيادی از مسموميت با ميزان مرگ و مير بالا در اثر فسفيدهای آلومينيم، روی و کلسيم گزارش شده است که به جز «موارد نادری از آنها که تصادفی بوده»، عمده آنها علت خودکشی بوده است.

محمود خدا دوست ریيس مرکز تحقيقات سازمان پزشکی قانونی به خبرگزاری تسنيم گفته است که بيشتر مرگ‌های ناشی از مسموميت با قرص برنج در ۹ ماهه امسال، در استان تهران، سپس گيلان، مازنداران و لرستان ثبت شده است.

خبرگزاری ايسنا نيز در گزارشی نوشته است آمارها نشان می دهد که تهران در چهار سال اخير از ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ مقام نخست را در مرگ‌های ناشی از قرص برنج داشته است.
XS
SM
MD
LG