لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

علی شمخانی از تشکیل کمیته بررسی «ترورهای بیولوژیک» خبر داد


علی شمخانی، دبیر شورا عالی امنیت ملی ایران.
علی شمخانی، دبیر شورا عالی امنیت ملی ایران.

علی شمخانی می‌گوید کمیته‌ای برای بررسی «ترورهای بیولوژیک» در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده است تا موضوع «ترور احتمالی علی دادمان و افراد دیگر» را بررسی کند.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران منتشر کرده، دبیر شورای عالی امنیت ملی روز پنجشنبه ۱۰ تیرماه در پاسخ به سوال خبرنگار آن درباره «احتمال ترور بیولوژیک» علی دادمان گفته است که «باید این موضوع بررسی شود. بنده دستور بررسی این موضوع را ابلاغ کرده‌ام تا ابعاد آن مورد بررسی قرار گیرد».

وی در حاشیه مراسم ترحیم آقای دادمان افزوده است: «درباره افراد دیگری هم این‌گونه موضوعات مطرح شده است و در همین راستا روز گذشته (چهارشنبه) کمیته‌ای برای بررسی این موضوع تشکیل شده است».

ترور بیولوژیک ناظر به کشتن افراد با استفاده از مواد سمی، میکروبی، ویروسی، شیمیایی و هسته‌ای یا حتی تماس با دیگران باشد که منجر به آسیب‌های جسمی کوتاه مدت و بلندمدت و در ‌‌نهایت مرگ فرد مبتلا، در اثر عوارض این مواد می‌شود.

علی دادمان که از وی به عنوان مجری طرح توسعه فرودگاه «امام خمینی» نام برده می‌شود و فرزند وزیر راه و ترابری در دولت محمد خاتمی بود، روز هفتم تیرماه امسال بر اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.

فوت وی از سوی بسیاری از چهره‌های شاخص دو جناح سیاسی جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفته شد و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز برای خانواده او پیام تسلیت فرستاد.

برخی از رسانه‌های اصولگرا مدعی شده‌اند که آقای دادمان سال گذشته پس از بازگشت از یک سفر خارجی به سرطان پیشرفته مبتلا شد که «ظن آن می‌رود ناشی از بیوتروریسم باشد».

این رسانه‌ها از افراد دیگری چون بیژن نوباوه، نماینده سابق مجلس، نادر طالب‌زاده، فیلمساز وابسته به حکومت جمهوری اسلامی، فرج‌الله سلحشور، فیلمساز وابسته به حکومت که سال ۹۴ درگذشت، و سعید کاظمی آشتیانی رییس پژوهشکده رویان که اواسط دی ۸۴ فوت کرد، به عنوان اهداف ترورهای بیولوژیک نام می‌برند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در خصوص اینکه تشکیلات زیر نظر وی چه اقداماتی را برای پیشگیری این موضوع انجام داده است، گفت: «اگر اثبات شود که چنین موضوعی وجود دارد باید دید عامل این کار کدام دولت است. این کار طبیعتاً ابعاد حقوقی فراوانی به دنبال دارد که باید این موضوع دنبال شود. در شورای عالی امنیت ملی نیز این طرح و بررسی می‌شود».

محمدعلی عزیز جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، نیز آذرماه سال ۹۲ از مقابله با «بیوتروریسم» و «تروریسم لیزری» از سوی سپاه خبر داده و گفته بود: «بیوتروریسم، تروریسم لیزری و انواع مختلف روش‌های سنتی و مدرن باید همواره و به صورت هوشمندانه مورد رصد و شناسایی قرار گرفته و روش دقیق مقابله با آن‌ها در دستور کار باشد».

XS
SM
MD
LG