لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

فایننشیال تایمز: توازن قدرت در مجلس خبرگان


مجلس خبرگان: رفسنحانی، انتخابی برای ایجاد توازن قدرت با بنیادگرایان است
مجلس خبرگان: رفسنحانی، انتخابی برای ایجاد توازن قدرت با بنیادگرایان است

با نزديک تر شدن موعد برگزاری انتخابات خبرگان در ايران، بحث و اظهار نظرها در اين زمينه بالا گرفته است.



به گزارش روزنامه فايننشيال تايمز چاپ لندن، رهبر جمهوری اسلامی از کانديداتوری اکبر هاشمی رفسنجانی رئيس جمهوری پيشين ايران در اين انتخابات حمايت می کند.


اين اقدام آقای خامنه ای بنابر تحليل فايننشيال تايمز با هدف ايجاد توازن در ميان ۸۶ نماينده مجلس خبرگان صورت می پذيرد.


نفوذ مصباح و نگرانی رهبر


چنين موضع گيری از سوی آيت الله علی خامنه ای با وجود حمايت های هميشگيش از محمود احمدی نژاد، به صورت ضمنی نشان دهنده نگرانی رهبر جمهوری اسلامی از جهت گيری های اخير جهانی در مواجهه با ايران است.


در حالی که ايران به دليل پی گيری سياست اتمی خود تحت فشارهای بين المللی خصوصأ از سوی آمريکا و اروپا قرار دارد، به گزارش فايننشيال تايمز، علی خامنه ای در مقام رهبر درصدد برآمده است تا از گسترش قدرت جناح بنيادگرای افراطی و به صورت مشخص، آيت الله محمد تقی مصباح يزدی بکاهد.



رهبر جمهوری اسلامی همان گونه که از زياده روی اصلاح طلبان جلوگيری کرد، از افراط گری بنيادگراها نيز ممانعت به عمل می آورد. اين درحالي است که گمان می رود آيت الله مصباح يزدی پرنفوذترين چهره در سياست های محمود احمدی نژاد باشد.



رهبر جمهوری اسلامی همانگونه که از زياده روی اصلاح طلبان جلوگيری کرد از افراط گری بنيادگراها نيز ممانعت به عمل می آورد. فایننشیال تایمز

فايننشيال تايمز به نقل از يکی از مقامات جمهوری اسلامی که نامش را فاش نکرده می نويسد: "رهبر جمهوری اسلامی همان گونه که از زياده روی اصلاح طلبان جلوگيری کرد از افراط گری بنيادگراها نيز ممانعت به عمل می آورد."



رفسنجانی "مشکل گشا"


يکی ديگر از مقامات جمهوری اسلامی که فايننشيال تايمز وی را نزديک به جناح آقای رفسنجانی توصيف می کند، مدعی شده که رهبر جمهوری اسلامی به رئيس جمهوری اسبق ايران گفته است او بايد در مجلس خبرگان حضور داشته باشد، چرا که اگر اتفاقی برای آقای خامنه ای بيافتد، شخص ديگری به غير از آقای رفسنجانی از پس حل بحران برنمی آيد.


زوجی سياسی با ۵۰ سال سابقه


به نوشته اين مقاله علی خامنه ای و اکبر هاشمی رفسنجانی که هر دو نقشی بنيادين در انقلاب سال ۱۳۵۷ داشتند، دارای رابطه ای غامض و پيچيده هستند.


آقای خامنه ای با تفويض اختياراتی گسترده به مجمع تشخيص مصلحت نظام که آقای رفسنجانی در راسش قرار دارد، به نوعی وی را ناظر بر سياست گذاری های کلان قرار داد.

آقای خامنه ای با تفويض اختياراتی گسترده به مجمع تشخيص مصلحت نظام که آقای رفسنجانی در راسش قرار دارد، به نوعی وی را ناظر بر سياست گذاری های کلان قرار داد سال گذشته پيروزی محمود احمدی نژاد بر آقای رفسنجانی در انتخابات رياست جمهوری مورد استقبال رهبر قرار گرفت؛ اما چندی پس از آن آقای خامنه ای با تفويض اختياراتی گسترده به مجمع تشخيص مصلحت نظام که آقای رفسنجانی در راسش قرار دارد، به نوعی وی را ناظر بر سياست گذاری های کلان قرار داد.



به نوشته فايننشيال تايمز و به نقل از يکی از مقامات جمهوری اسلامی، اگرچه اين دو چهره سياسی در مسائل متعددی همچون اقتصاد و رابطه با آمريکا تفاوتهای اساسی دارند اما پس از ۵۰ سال همکاری همچون زوجی هستند که اگرچه کارشان گاهی به بحث و جدل هم می کشد، اما هيچگاه به يکديگر خيانت نخواهند کرد.


XS
SM
MD
LG