لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۰

«محافظه کاران در تلاش ايجاد فضای سرد انتخاباتی»


شمس الواعظین: محافظه کاران جديد از ايجاد نوعی ائتلاف ملی در ميان جناح های اصلاح طلب نگران شده اند
شمس الواعظین: محافظه کاران جديد از ايجاد نوعی ائتلاف ملی در ميان جناح های اصلاح طلب نگران شده اند

دادسرای عمومی و انقلاب تهران با صدور اطلاعيه ای، اسامی نشرياتی را که می گويد اقدام به تبليغات پيش از موعد انتخاباتی کرده اند، اعلام کرد.


در اين اطلاعيه، با تاکيد بر لزوم رعايت قانون از سوی مديران مسئولان نشريات در ايران، آمده است: در صورت اصرار به تخلف از قانون، علاوه بر تعقيب کيفری، تا پايان انتخابات توقيف خواهند شد .


در همين ارتباط، عليه روزنامه های اعتماد ملی، کارگزاران، اعتماد، جام جم، همشهری، آينده نو، همبستگی، کارون، صدای عدالت و اسرار، به دليل آنچه که اقدام آنان به تبليغات پيش از موعد برای برخی از نامزدهای انتخابات عنوان کرد، اعلام جرم شده است.


اغلب مطبوعاتی که از آنان نام برده شده است، به جناح میانه رو و اصلاح طلب وابسته هستند .


پيش از اين، جمال کريمی راد، سخنگوی قوه قضاييه و وزير دادگستری اعلام کرده بود: رسانه هايی که در روزهای اخير مرتکب تخلف شده و پيش از موعد قانونی وارد عرصه تبليغات انتخاباتی شده اند، برابر ضوابط و مقررات قانونی، با آنها از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران برخورد خواهد شد .




فضای سرد انتخاباتی


ماشاءالله شمس الواعظين، روزنامه نگار و سخنگوی انجمن دفاع آزادی مطبوعات، درمورد اطلاعيه دادسرای عمومی و انقلاب تهران به راديو فردا گفت: محافظه کاران جديد که قدرت را دست دارند از ايجاد نوعی ائتلاف ملی در ميان همه جناح های اصلاح طلب نگران شده اند .


به گفته آقای شمس الواعظين، هشدار محافظه کاران مستقر در قوه قضاييه به مطبوعات از يک سو، و به اصلاح طلبان از سوی ديگر، با هدف به وحشت انداختن آنها برای کاهش فعاليت انتخاباتی شان ابراز شده است .


محافظه کاران جديد علاقمندند که فضای سياسی ايران، سرد باشد تا مردم همانند انتخابات سابق شوراها، رغبتی به شرکت در آن نداشته باشند. موضوعی که به آنها اجازه خواهد داد همچنان شوراها را در دست داشته باشند.
شمس الواعظین

اين روزنامه نگار و سخنگوی انجمن دفاع آزادی مطبوعات همچنين خاطر نشان کرد که محافظه کاران جديد علاقمندند که فضای سياسی ايران، سرد باشد تا مردم همانند انتخابات سابق شوراها، رغبتی به شرکت در آن نداشته باشند. موضوعی که به آنها اجازه خواهد داد همچنان شوراها را در دست داشته باشند.


انتقاد از جهت گيری های «رسانه ملی»


رسانه ها، بويژه راديو و تلويزيون با نزديک شدن به زمان برگزاری انتخابات خبرگان رهبری و شوراهای شهر و روستا در ايران، از اهميت روزافزونی برخوردار شده اند .


در اين ميان، عملکرد راديو و تلويزيون به گونه ای بوده که اعتراض ستاد ائتلاف اصلاح‏طلبان را برانگيخته و در نامه سرگشاده‏ای به عزت‏الله ضرغامی، رييس سازمان صدا و سيمای جمهوری اسلامی، به نحوه انعکاس اخبار اين ائتلاف در رسانه ملی اعتراض کرده است


به گزارش خبرگزاری کار(ايلنا)، ستاد ائتلاف اصلاح‏طلبان در نامه خود نوشته است: متاسفانه برنامه‏های خبری رسمی ساعت ۲۰ شبکه خبر و ۲۰:۳۰ شبکه دو در جهت‏گيری خبری خود عليه اصلاح‏طلبان عمل می‏کنند. اين در حالی است که همواره جهت‏گيری‏های خبری و گزارش گ روه‏های موسوم به اصولگرا با ديد مثبت ارائه می‏شود .


با اين همه، مرتضی تمدن، عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سيما که عضو فراکسيون موسوم به اصولگرای مجلس شورای اسلامی نيز به شمار می رود، به «ايلنا» گفت: جريان‏ها، گروهها و اشخاصی که به عملکرد رسانه ملی در جريان انتخابات اعتراض دارند، در صورتی که مستندات خودرا در اختيار شورای نظارت قراردهند، قطعاً به آن رسيدگی خواهد شد.


البته وی اضافه کرد: « خود ما تا اين لحظه احساس نمی‏کنيم رسانه ملی، بی طرفی را نقض کرده باشد.»


اما هادی حق‏شناس، نماينده مجلس شورای اسلامی از بندر انزلی و از اعضای فراکسيون افليت، نظر ديگری دارد. وی به «ايلنا» گفت: «صداوسيما همواره به سمت يک گرايش خاصی تمايل داشته و درد امروز و اين انتخابات نيست .»


به گفته آقای حق شناس، برنامه‏های صداوسيما به يک طنز سياسی بيشتر شبيه است.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG