لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

احمدی نژاد: سپر دفاع موشکی، تهدیدی برای آسیا است


روسای جمهوری ایران وروسیه در اجلاس شانگهای به انتقاد از سیاست های آمریکا پرداختند.
روسای جمهوری ایران وروسیه در اجلاس شانگهای به انتقاد از سیاست های آمریکا پرداختند.

رييس جمهوری ايران روز پنج شنبه در سخنرانی خود در نشست کشورهای عضو پيمان همکاری های شانگهای در پايتخت قرقيزستان، برنامه سپر دفاع موشکی آمريکا که قرار است در اروپا احداث شود را تهديدی برای قاره آسيا توصیف کرد.


محمود احمدی نژاد با بيان اينکه «يکی از قدرت های زورگو قصد تاسيس سايت های جديد موشکی در مناطقی از جهان دارد» اظهار داشت: «اهداف پيش بينی شده، بیش از يک کشور است.»


آقای احمدی نژاد اين اظهارات را در سازمانی ايراد کرد که روسيه به عنوان يکی از اعضای اصلی آن، از منتقدين سرسخت برنامه سپر دفاع ضد موشکی آمريکا در دو کشور لهستان و جمهوری چک به شمار می رود.


روسيه انجام اين پروژه را تهديدی عليه روسيه دانسته و گفته است که استقرار چنين سپری در اروپای مرکزی می تواند توازن استراتژيک را در منطقه برهم زند.


اما به گفته رييس جمهوری ايران، اين برنامه تنها يک کشور را در نمی گيرد بلکه «بخش مهمی از قاره (آسيا) و کشورهای عضو سازمان (شانگهای) را تهديد می کند.»


ايالات متحده آمريکا که از اواخر سال ۲۰۰۶ برنامه خود را برای استقرار اين سيستم دنبال می کند، هدف از آن را مقابله با تهديدات موشکی کشورهای «ياغی» از جمله ايران اعلام کرده است.


ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه نيز که در نشست شانگهای شرکت کرده است در سخنانی گفت که هرگونه تلاشی برای حل مشکلات جهانی و منطقه ای به صورت يکجانبه زيانبار خواهد بود.


وی خواستار آن شد تا يک نظام بين المللی چند قطبی تقويت شود تا اين اطمينان به وجود آيد که فرصت ها و امنيت برابر برای همه کشورها وجود دارد.


آقای پوتين در سخنان خود نامی از ايالات متحده آمريکا نبرد، ولی روسيه همواره از آنچه که سلطه آمريکا بر مسائل جهانی ناميده است، انتقاد کرده است.


پيمان شانگهای ۱۱ سال پيش و در واکنش به رشد افراطی گری مذهبی در آسيای ميانه و مسائل امنيت مرزها تشکيل شد و کشورهای روسيه، چين، تاجيکستان، قرقيزستان، ازبکستان و قزاقستان اعضای اصلی آن به شمار می روند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، واشينگتن از نزديک اجلاس شانگهای را که در بيشکک، پايتخت قرقيزستان برگزار می شود، زير نظر دارد.


آمريکا پايگاهی هوايی در نزديکی پايتخت قرقيزستان دارد و اين در حالی است اجلاس سابق شانگهای خواستار ارائه يک جدول زمان بندی شده برای خروج نظاميان آمريکايی از کشورهای عضو شده بود.


حضور ایران به عنوان ناظر


پيمان شانگهای ۱۱ سال پيش و در واکنش به رشد افراطی گری مذهبی در آسيای ميانه و مسائل امنيت مرزها تشکيل شد و کشورهای روسيه، چين، تاجيکستان، قرقيزستان، ازبکستان و قزاقستان اعضای اصلی آن به شمار می روند.


چين و روسيه به عنوان دو قطب اصلی اين پيمان از زمان استقرار پايگاه های نظامی آمريکا در کشورهای ازبکستان و قرقيزستان پس از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ ، تلاش بيشتری برای تقويت اين سازمان به خرج داده اند. در سال ۲۰۰۵ ازبکستان پايگاه نظامی آمريکا را در اين کشور بست.


در سال های اخير، ايران، پاکستان و مغولستان به عنوان اعضای ناظر در پيمان شانگهای پذيرفته شده اند و به گفته برخی تحلیل گران، اين سازمان توان بالقوه ای برای قدرتمند تر شدن و افزايش گستره آن به منظور مقابله با آمريکا پيرامون مسائل جهانی پيدا کرده است.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران برای دومين بار است که در اين اجلاس شرکت می کند ولی به گفته کارشناسان بعيد به نظر می رسد که ايران به زودی به عنوان يک عضو کامل در اين سازمان پذيرفته شود.


فيدور لوکيانوف، دبير بخش روسيه در نشريه «امور جهانی» می گويد: «پذيرش ايران در سازمان شانگهای به مفهوم چالشی در برابر آمريکا و فراخوانی برای مقابله جويی در برابر آن به شمار می رود.»


هفتمین نشست کشورهای عضو سازمان شانگهای روز پنج شنبه به کار خود پایان داد.


XS
SM
MD
LG