لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

درمان دانش آموزان شين‌آبادی به دليل «کمبود اعتبار» متوقف شده است


گزارش‌های رسيده از ايران حاکی است که روند درمان دانش‌آموزان آسيب‌ديده در حریق مدرسه شين‌آباد به دليل آنچه که «کمبود اعتبار» خوانده شده است، متوقف شده و اولیای اين دانش‌آموزان برای پيگيری روند درمان فرزندان خود در دفتر رياست جمهوری ايران تجمع کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ايسنا و تسنيم، اوليای دانش‌آموزان شين‌آبادی يک هفته است که همراه با فرزندان خود در تهران به سر می‌برند، اما بيمارستان‌ها به دليل عدم واريز هزينه درمان از سوی دستگاه‌های مربوطه از پذيرش آنها سر باز می‌زنند.

پدر ناديه صالح، از دانش آموزان آسيب‌ديده در مدرسه شين‌آباد پيرانشهر، در اين زمينه گفته است: «يک هفته است در تهران هستم و پس از مراجعات متعدد به بيمارستان، هنوز نتوانسته‌ام فرزندم را برای درمان بستری کنم».

وی افزوده است: «مسوولان بيمارستان اظهار می‌کنند تا زمانی که پول به حساب بيمارستان واريز نشود، درمان را آغاز نمی‌کنند».

به گفته آقای صالح، اين در حالی است که مسوولان وزارت بهداشت اعلام کرده بودند که برای ادامه درمان دانش آموزان به تهران بيايیم.

در روزهای گذشته، رسول خضری، نماينده پيرانشهر در مجلس، از مشکلات پرداخت هزينه‌های درمان دانش آموزان شين‌آباد انتقاد کرده و گفته بود که «متاسفانه علی رغم پيگيری‌های صورت گرفته هزينه درمان و بستری اين دانش‌آموزان تا به امروز تامين نشده است».

خبرگزاری تسنيم روز سه شنبه خبر داده که اوليای دانش‌آموزان شين‌آباد برای پيگيری درمان فرزندان خود به دفتر رياست جمهوری ايران رفته‌اند تا مشکلات درمانی فرزندان‌شان حل شود.

پدر ناديه صالح در اين زمينه گفته است: «اکنون به دفتر رياست جمهوری آمده‌ايم تا مشکلمان را به ریيس‌جمهور بگوييم شايد کاری برایمان انجام شود».

در حادثه آتش‌سوزی بخاری نفتی دبستان ندای انقلاب روستای شين‌آباد در پيرانشهر که ۱۵ آذر ماه ۹۱ رخ داد، ۲۸ دانش‌آموز دختر دچار سوختگی شدند که سوختگی ۱۲ نفر از آنها شديد بوده است. در اين حادثه دو دانش‌آموز جان خود را از دست دادند.

پس از بروز اين حادثه، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که هزينه درمان دانش‌آموزان را متقبل می‌شود ولی آن‌گونه که پدر ناديه صالح می‌گويد: «از مدتی که فرزندان‌مان در آتش‌سوزی بخاری نفتی مدرسه دچار سوختگی شده اند کار ما شده است که از وزارت بهداشت به وزارت آموزش و پرورش آواره هستيم. در حقيقت اين وزارتخانه‌ها ما را به هم پاس می‌دهند».

پدر آمنه راک، از ديگر دانش‌آموزان حادثه‌ديده شين‌آباد، نيز اواخر آذرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنيم اظهار داشت: «مسوولان گفته‌اند اگر می‌خواهيد روند درمان در بيمارستان ساسان ادامه يابد بايد هزينه ۲۷۰ ميليون تومانی را تقبل کنيد».

وی افزوده بود: «با وجود آن که نامه درمان دانش‌آموزان در بيمارستان ساسان را داريم اما مسوولان می‌گويند اين نامه مربوط به وزير پيشين آموزش و پرورش است و اعتباری ندارد».

به گزارش خبرگزاری ايسنا، پدر سيما مرادی، يکی ديگر از دانش‌آموزان شين‌آباد، نيز گفته است: «مقرر شده بود که هزينه درمان اين ۱۲ دانش‌آموز به حساب بيمارستان واريز شود اما در حال حاضر اين مبلغ واريز نشده است، لذا بيمارستان از پذيرش دانش‌آموزان سرباز می‌زند».

محمودرضا محقق، معاون اجرايی معاونت درمان وزارت بهداشت، روز ۳۰ آذرماه با تاييد کمبود اعتبار برای درمان دانش‌آموزان حادثه‌ديده شين‌آباد، اظهار داشت: «هزينه درمان اين کودکان ۵ تا ۶ ميليارد تومان خواهد بود، هرچند تاکنون هيچ بودجه‌ای برای درمان به وزارت بهداشت تعلق نگرفته اما مقرر شده دولت تا پايان امسال بودجه درمان آنها را تامين کند».

به گفته وی، شايد لازم باشد بر روی هر يک از اين کودکان حدود ۱۰ تا ۱۳ عمل جراحی صورت گيرد.

آن‌گونه که خبرگزاری ايسنا به نقل از وزارت آموزش و پرورش گزارش داده است، تا آخر آبان ماه ۹۲ بالغ بر سه ميليارد و ۵۱۱ ميليون ريال هزینه درمان این دانش‌آموزان شده است.
XS
SM
MD
LG