لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۵

توافق آژانس و کره شمالی برای بستن یک نیروگاه اتمی


هيات بلندپايه آژانس در سفر به کره شمالی از پنج مرکز مهم هسته ای آن کشور در مجتمع اتمی يونگ بيون ديدار کردند.
هيات بلندپايه آژانس در سفر به کره شمالی از پنج مرکز مهم هسته ای آن کشور در مجتمع اتمی يونگ بيون ديدار کردند.

اولی هی نونن، بازرس ارشد آژانس بين المللی انرژی اتمی، که پس از ديدار از کره شمالی وارد پکن شده است روز شنبه، ۳۰ ژوئن، گفت: تاريخ بسته شدن نيروگاه اتمی يونگ بيون به گفت و گوهای شش جانبه بستگی دارد.»


وی در جمع خبرنگاران در پکن اظهار داشت: بازرسان آژانس در اين ديدار پنج روزه با دولت کره شمالی درباره نحوه نظارت آژانس بر بسته شدن اين نيروگاه به تفاهم رسيده اند.


آقای هی نونن در همين حال تاکيد کرد که آژانس نقش تعيين کننده ای در ارائه جدول زمانی مشخص برای آغاز خلع سلاح اتمی کره شمالی ندارد و اين مسئوليت بر عهده نمايندگان شش کشور درگير در گفت و گوهای شش جانبه است .


بنا به اظهارات نماينده سازمان ملل، اين هيات بلندپايه در سفر به کره شمالی از پنج مرکز مهم هسته ای آن کشور در مجتمع اتمی يونگ بيون ديدار کرده اند و قرار است نتيجه مشاهدات خود را به اطلاع آژانس برسانند تا تصميمات بعدی در اين باره گرفته شود.


کره جنوبی از روز شنبه ارسال برنج به همسایه شمالی خود را آغاز کرد.

نماينده آژانس بين المللی انرژی اتمی خاطر نشان کرد که تيم چهار نفره اعزامی به کره شمالی در باره بازگشت احتمالی پيونگ يانگ به پيمان منع گسترش سلاح های کشتار جمعی گفت و گو نکرده اند زيرا به اعتقاد وی هنوز شرايط لازم برای بررسی اين مسئله آماده نشده است.


کره شمالی در سال ۲۰۰۲ ميلادی بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی را از آن کشور اخراج کرد و پس از آن از پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای خارج شد.


در همین حال روز شنبه اعلام شد که کره جنوبی ارسال برنج به کره شمالی را آغاز کرد.


گزارش های رسيده از سئول حاکی است سه هزار تن برنج روز شنبه از بندر کنسان واقع در جنوب غربی کره جنوبی به مقصد بندر نامپو در غرب کره شمالی ارسال می شود.


در چارچوب پيمان خلع سلاح اتمی کره شمالی، کشورهای درگير در گفت وگوهای شش جانبه پذيرفته اند ۴۰۰ هزار تن برنج به ارزش تقريبی ۱۵۲ ميليون دلار را در اختيار آن کشور قرار دهند.


بنا به اظهارات منابع آگاه در کره جنوبی، اين مقدار برنج در محموله های مختلف و در عرض شش ماه به کره شمالی ارسال خواهد شد و نمايندگان دولت کره جنوبی بر نحوه ارسال و توزيع اين کمک های بشردوستانه نظارت خواهند داشت تا مطمئن شوند اين کمک ها در اختيار مردم قرار قرار می گيرد.


سئول از يک سال پيش ارسال کمک های بشردوستانه به کره شمالی را به خاطر مسائل هسته ای آن کشور متوقف کرده بود.


XS
SM
MD
LG