لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۵

محاصره ایزدی‌ها در کوهستان سنجار توسط پیشمرگه‌ها شکسته شد


صد‌ها ایزدی عراق که ماهها در محاصره شبه نظامیان گروه داعش در کوهستان سنجار گرفتار شده بودند، نهایتا با پیروزی پیشمرگه‌های کرد در اطراف این منطقه، توانستند از کوهها به مناطق امن نقل مکان کنند.

خبرگزاری آلمان روز جمعه ۲۸ آذرماه گزارش داد که صد‌ها ایزدی در حال پایین آمدن از کوه‌هایی هستند که در آنجا پناه گرفته بودند. گفته می‌شود که حدود ده هزار ایزدی‌ در کوهستان سنجار پناه گرفته بودند.

طی دو روز گذشته هشت هزار پیشمرگه کرد با پشتیبانی حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا که خبرگزاری آلمان از آن به عنوان یکی از «سنگین‌ترین حملات هوایی» ائتلاف علیه داعش نام برده است، توانستند ستیزه جویان اسلامی را از اطراف کوههای سنجار عقب برانند.

نیروهای داعش شهریورماه امسال با حمله به مناطقی که دهها هزار ایزدی عراق ساکن بودند، دست به کشتار گسترده زدند و هزاران نفر از آنها را مجبور به پناه بردن به کوهستان سنجار کردند.

ابعاد کشتار ایزدی‌ها به حدی بود که خبرگزاری آلمان می‌نویسد یکی از علل آغاز عملیات نیروهای هوایی آمریکا علیه داعش در عراق بود.

نیروهای آمریکایی همراه با ائتلافی متشکل از چندین کشور عربی و اروپایی یک ماه بعد دست به حملات هوایی علیه داعش در عراق زدند.

مسرور بارزانی، رییس استخبارات کردستان، گفته است که پیشرفت پیشمرگه‌ها محاصره سنجار در مرز سوریه را شکسته است.

به گفته وی، کرد‌ها به کوه سنجار رسیده‌اند و هشت روستای اطراف را از گروه داعش باز پس گرفته‌اند.

آقای بارزانی افزوده است: در درگیری‌های زمار و ربیعه، حدود هشتاد شبه‌نظامی افراطی کشته شده‌اند.

وی اظهار داشت که این حمله بزرگترین عملیات نظامی علیه داعش بوده است که با موفقیت بسیار همراه بود.

محمد کوجار، فرمانده پیشمرگه‌ها، نیز می‌گوید که هم اکنون یک مسیر امن برای ایزدی‌ها وجود دارد که کوه‌ها را ترک کرده و به مناطق آرام و امن نقل مکان کنند.

در همین زمینه هولگر گیسلر سخنگوی شورای ایزدی‌ها به خبرگزاری آلمان گفته است: ایزدی‌هایی که به کوه‌ها پناه برده بودند، در حال پایین آمدن و انتقال به شهر کردنشین دهوک هستند.

وی گفت که احتمالا هفت هزار شهروند و سه هزار فرد مسلح ایزدی در کوههای سنجار هستند.

با این حال کوجار می‌گوید که انتقال ایزدی‌ها از روز جمعه آغاز شده و از فردا می‌توانند به صورت کامل از کوه‌ها پایین بیایند.

هنوز نیروهای داعش خود شهر سنجار و چند روستای اطراف آن را در کنترل خود دارند.

XS
SM
MD
LG