لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴

سخنرانی سیسی در مورد واگذاری جزایر مصر به عربستان جنجال برانگیز شد


تجمع فعالان مصری در اعتراض به واگذاری دو جزیره مصر در دریای سرخ به عربستان سعودی از سوی دولت عبدالفتاح سیسی.
تجمع فعالان مصری در اعتراض به واگذاری دو جزیره مصر در دریای سرخ به عربستان سعودی از سوی دولت عبدالفتاح سیسی.

عبدالفتاح سیسی، رییس جمهوری مصر، در نطق روز چهارشنبه ۲۵ فروردین سعی کرد جنجال‌های مربوط به واگذاری دو جزیره به عربستان سعودی را آرام کند ولی برخورد تند او با یکی از حاضرین در جلسه باعث شد که این بار در مورد آزادی بیان در مصر جنجال به پا شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سیسی در این جلسه که اعضای پارلمان، هیات وزیران و سردبیران ارشد رسانه‌ها به آن دعوت شده بودند، قصد داشت توضیح و تضمین دهد که جزایر مصر در دریای سرخ را به عربستان سعودی نفروخته است.

اما نطق دو ساعته او که مستقیما از تلویزیون پخش می‌شد چنان طولانی بود که یک عضو پارلمان مجبور شد با عذرخواهی به توالت برود. در پایان جلسه او سعی کرد سئوالی بپرسد ولی عبدالفتاح سیسی با لحنی تند و آمرانه او را ساکت کرد وگفت: «من به کسی اجازه صحبت کردن نداده‌ام».

تلویزیون دولتی مصر بلافاصله پس از جملات خشمگینانه رییس جمهوری، پخش زنده سخنرانی را قطع کرد. این موضوع انتقاد بینندگان را برانگیخت و در رسانه‌های اجتماعی در مورد سرکوب آزادی بیان در دوران حکومت عبدالفتاح سیسی بحث‌های فراوانی به راه انداخته است.

موضوعی با هشتگ «آزادی بیان نیازی به کسب اجازه ندارد» به سرعت در شبکه توئیتر به گردش درآمد و بسیاری این موضوع را به مسخره گرفته‌اند که عبدالفتاح سیسی جمعیتی را برای بحث دعوت کرده ولی فقط خودش حرف می‌زند.

یکی از کاربران در توئیتی نوشته است: «این یک کشور است و نه یک دبستان و موضوع مورد بحث هم دو جزیره است نه دو لقمه نان و پنیر». این پیام به خوبی نشان می‌دهد که گروه زیادی از مردم مصر از برخورد سبکسرانه حکومت با تمامیت ارضی کشور ناراضی هستند.

از روز شنبه که دولت مصر اعلام کرد با امضای قراردادی در مورد تقسیم حریم دریایی آن کشور دو جزیره خالی از سکنه در دریای سرخ در قلمرو عربستان سعودی قرار خواهد گرفت، رسانه‌های مصر به وسعت به این مسئله پرداخته‌اند.

دو جزیره تیران و صنافیر بین سواحل عربستان سعودی و شبه جزیره سینا و درست در دهانه خلیج عقبه واقع شده‌اند که بعد به مرزهای اردن و اسرائیل کشیده می‌شود.

مقامات عربستان سعودی و مصر می‌گویند این جزایر از اساس متعلق به عربستان سعودی بوده و از سال ۱۹۵۰ در کنترل مصر قرار گرفتند چون عربستان حفاظت آن‌ها را به مصر سپرد.

این جنجال‌ها عبدالفتاح سیسی را که زمانی از حمایت وسیعی برخوردار بود به شدت تحت فشار قرار داده است.

روزنامه‌هایی که یک زمانی از دولت آقای سیسی حمایت می‌کردند اکنون از سرکوب مخالفان که ابتدا با اخوان المسلمین شروع شد و بعد لیبرال‌ها و فعالان سکولار را نیز در برگرفت، انتقاد می‌کنند.

منتقدان می‌گویند دولت چندین موضوع حساس از جمله آزار گسترده مخالفان توسط نیروهای پلیس و قتل یک دانشجوی ایتالیایی در قاهره را خیلی بد مدیریت کرده است. همزمان با جلسه سخنرانی عبدالفتاح سیسی حدود ۳۰ نفر در برابر ساختمان سندیکای رسانه‌ها تظاهرات کرده و شعار می‌دادند «مردی که خاک ما را فروخته باید برود».

تغییر در حریم دریایی مصر و عربستان سعودی باید به تصویب پارلمان برسد و بسیاری از مردم از اینکه قبلا در مورد این موضوع با پارلمان مشورت نشده است خشمگین هستند.

حتی مدیر مسئول روزنامه دولتی «الاهرام» عملکرد دولت در این زمینه را محکوم کرده است. احمد النجار غروب روز سه‌شنبه در صفحه فیسبوک خود نوشت: «تیران و صنافیر همیشه متعلق به مصر خواهند بود» و اضافه کرد که روز چهارشنبه در مورد این موضوع مطلبی چاپ خواهد کرد.

ولی مقاله او روز چهارشنبه در الاهرام منتشر نشد.

هر چند عبدالفتاح سیسی با لحنی آرام سخن می‌گفت ولی از روی کلماتی که به کار می‌برد می‌شد فهمید طعم انتقادهای اخیر را به خوبی چشیده است.

او در بخشی از سخنانش گفت: «شما را به اینجا دعوت کرده‌ام تا به شما در مورد مردی که سرزمین و حرمت خود را به او سپرده‌اید تضمین دهم. من این موضوع را شخصی تلقی نکرده‌ام. لطفا بگذارید دیگر در مورد این موضوع صحبت نکنیم».

محمد کولوب، عضو پارلمان که عبدالفتاح سیسی او را ساکت کرد، به خبرگزاری رویترز گفت از این موضوع ناراحت نشده و پس از پایان پخش تلویزیونی سخنرانی توانسته است سئوال خود را از آقای سیسی بپرسد.

او گفت: «من پرسیدم نمایندگان پارلمان چگونه می‌توانند با رییس جمهوری تماس مستقیم‌تری داشته باشند و با او همکاری کنند».

XS
SM
MD
LG