لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

انفجار چند بمبگذار انتحاری جان دستکم ۴۳ نفر را در بغداد و کربلا گرفت


مردم بغداد در نزدیکی محل انفجار روز دوشنبه در این شهر تجمع کرده‌اند.
مردم بغداد در نزدیکی محل انفجار روز دوشنبه در این شهر تجمع کرده‌اند.

انفجار چند بمبگذار انتحاری در شهرهای بغداد و کربلا در روز دوشنبه ۲۸ مهر، دستکم جان ۴۳ عراقی را گرفت. همزمان آیت‌الله علی سیستانی رهبر شیعیان عراق در دیدار با حیدرالعبادی، حمایت خود را از دولت جدید این کشور اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شماره کشته‌های روز دوشنبه تاکنون به ۴۳ تن رسیده است و ناامنی‌های ایجاد شده توسط شبه نظامیان طی سال جاری، عراق را به بد‌ترین وضعیت امنیتی از زمان خروج نیروهای آمریکایی از این کشور در سال ۲۰۱۱ تبدیل کرده است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حملات انفجاری به مردم را به عهده نگرفته است، اما بر اساس ارزیابی آسوشیتدپرس، گروهی با این انگیزه که ترس و رعب در مردم ایجاد کند و دولت تازه تاسیس را تحت فشار قرار دهد، این عملیات‌های خونین را انجام می‌دهد.

عملیات‌ انفجاری در شهرهای بغداد و کربلا صورت گرفته است. در بغداد، یک بمبگذار انتحاری در حالی که شیعیان از مسجدی خارج می‌شدند، خود را منفجر کرد که حداقل ۱۷ کشته و ۲۸ زخمی بر جای گذاشت. در کربلا نیز بمب‌های جاسازی شده در چهار ماشین منجر به کشته شدن حداقل ۲۶ و زخمی شدن ۵۵ نفر شد. این ماشین‌ها در نزدیکی ادارات دولتی پارک شده بودند.

روز یکشنبه نیز یک عملیات انتحاری باعث کشته شدن ۲۸ نفر در یک مسجد شیعیان در بغداد شده بود.

عملیات‌ انفجاری علیه شیعیان در حالی است که نیروهای امنیتی و ارتش عراق به همراه شبه نظامیان کرد در حال مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) هستند.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا نیز از ماه گذشته مواضع داعش را در عراق و سوریه بمباران هوایی می‌کنند.

در همین زمینه، خبرگزاری رویترز روز دوشنبه از قول یک فرمانده آمریکایی گزارش داد که جنگنده‌های این کشور طی دو روز گذشته شش حمله به مواضع داعش در شهر مرزی کوبانی در سوریه انجام داده‌اند.

این شهر از ماه گذشته به محاصره نیروهای افراطی داعش درآمد و طی هفته گذشته وارد بخش‌هایی از این شهر شدند، اگرچه نیروهای کرد می‌گویند که توانسته‌اند آن‌ها را به عقب برانند.

این گزارش می‌گوید که جنگنده‌های آمریکایی همراه با نیروهای ارتش عراق شش حمله جداگانه نیز به مواضع داعش در شهرهای فجیره و بیجی انجام داده‌اند که از طرف نیروی هوایی فرانسه و بریتانیا نیز حمایت شده‌اند.

این فرمانده نظامی آمریکایی که نامی از وی برده نشده است، به شمار تلفات نیروهای داعش اشاره نکرد، اما گفت که برخی تجهیزات، خودرو‌ها و مکان‌های آن‌ها مورد حمله قرار گرفت، همچنین در فجیره به دسته‌های کوچک آن‌ها و در شهر بیجی یک گروه بزرگ آن‌ها حمله هوایی انجام گرفت.

در همین حال، آیت الله علی سیستانی پرنفوذ‌ترین مرجع تقلید شیعیان عراق در دیدار با حیدرالعبادی نخست وزیر جدید عراق حمایت خود را از دولت تازه تاسیس وی که به شدت درگیر مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» است، اعلام کرد.

نخست وزیر جدید عراق که ماه گذشته سکان دولت را در دست گرفت، روز دوشنبه به دیدار آیت‌الله سیستانی در نجف رفت و بعد از مذاکره با وی گفت که آیت الله سیستانی از تشکیل دولت جدید استقبال کرده است.

گزارش آسوشیتدپرس می‌گوید که دیدار العبادی با این رهبر پرنفوذ شیعی از لحاظ سمبولیک اهمیت شایانی دارد، چرا که در چند سال گذشته آیت‌الله سیستانی از دیدار با سیاستمداران عراق دوری می‌کرد.

XS
SM
MD
LG