لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۷

شش کودک پناهجوی افغان در آب‌های ترکیه غرق شدند


بر اثر واژگون شدن یک قایق پلاستیکی در روز سه‌شنبه ۱۷ آذر که گروهی از پناهجویان را از ترکیه به سوی یونان می‌برد، شش کودک پناهجوی افغان غرق شدند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ترکیه، پنج پناهجوی دیگر از جمله یک پسر ۱۲ ساله که جلیقه‌های نجات بر تن داشته و روی آب شناور بودند، نجات پیدا کرده‌اند. جستجو برای دو پناهجوی دیگر که در این حادثه مفقود شده‌اند ادامه دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که گارد ساحلی ترکیه اجساد این شش کودک را پیدا کرده ولی خبرگزاری دولتی ترکیه سن کودکان را اعلام نکرد و فقط گفت یکی از آن‌ها کودک نوزادی است.

به نظر می‌رسد این پناهجویان با وجود هوای بد قصد داشتند با یک قایق پلاستیکی بادی از ساحل سزمه در ترکیه خود را به جزیره کوس در یونان برسانند.

خبرگزاری دولتی ترکیه می‌گوید ظاهرا تخته‌های چوبی که برای استحکام قایق به کار برده شده بود وسط دریا شکسته شده و با سوراخ کردن بدنه پلاستیکی قایق باعث غرق شدن آن شده‌اند.

در سال جاری میلادی بیش از ۷۰۰ هزار مهاجر و پناهجو با عبور از دریا خود را به یونان رسانده‌اند. اکثر آن‌ها از جنگ داخلی سوریه و درگیری‌های مسلحانه در عراق گریخته‌اند.

تقریبا تمامی این افراد از خاک ترکیه عبور کرده و با پرداخت پول به قاچاقچیان، مسیر آبی تا سواحل یونان را با قایق‌های کوچک و ناامن طی می‌کنند. طی سال جاری در آب‌های دریای اژه صد‌ها تن از پناهجویان از جمله تعداد زیادی کودک غرق شده‌اند.

خبرگزاری آسوشیدترپرس یادآوری می‌کند که دولت ترکیه در هفته‌های اخیر اقدامات خود برای جلوگیری از حرکت پناهجویان به سمت یونان را تشدید کرده است.

پلیس ترکیه طی هفته گذشته حدود سه هزار مهاجر و پناهجوی اهل ایران، عراق، افغانستان و سوریه را در حوالی شهر ساحلی سزمه بازداشت کرده است. سواحل اطراف سزمه یکی از نقاط اصلی عزیمت مهاجران از ترکیه به سمت یونان است.

واکنش فعال دولت ترکیه طی هفته‌های اخیر نتیجه مذاکرات آن کشور با اتحادیه اروپا و وعده کشورهای اروپایی برای تسریع بررسی درخواست ترکیه برای پیوستن به این اتحادیه است. یکی از شروط اتحادیه اروپا این است که دولت ترکیه جلوی حرکت مهاجران سوری به سمت اتحادیه اروپا را بگیرد.

اما مقامات ترکیه حاضر نیستند بگویند که بازداشت سه هزار پناهجو طی هفته گذشته با این توافق بین دو طرف ارتباط دارد.

سازمان عفو بین الملل بازداشت این پناهجویان توسط دولت ترکیه را مورد انتقاد قرار داده و آن را اقدامی «هشدار دهنده» توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG