لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

انتقاد شديد از مديريت بحران زلزله آذربايجان شرقی؛ تعداد قربانيان به ۳۰۶ نفر رسيد


نمايندگان استان آذربايجان شرقی در مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه شديدا از مديريت بحران زلزله در مناطق زلزله زده انتقاد کرده و همزمان وزير بهداشت ايران اعلام کرد که شمار قربانيان اين حادثه به ۳۰۶ نفر رسيده است.

روز شنبه بعد از ظهر زمين‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۲ ريشتر شهرستان‌ اهر و زمين‌لرز‌ه ‌‌ای به بزرگی شش ريشتر شهرستان ورزقان در استان آذربايجان شرقی را تکان داد.

نحوه امدادرسانی به بازماندگان اين زلزله و پوشش خبری ضعيف راديو و تلويزيون دولتی درباره اين حادثه در دو روز اخیر انتقادهای زيادی از سوی رسانه های مستقل و نمايندگان مجلس برانگيخته است.

اله وردی دهقان، نماينده ورزقان در مجلس روز دوشنبه مديريت بحران در اين شهرستان را زير سوال برد و گفت که «در شهرستان ورزقان با ضعف مديريت بحران روبرو بوديم به طوری که مسوولان شهرستان سه ساعت بعد از حادثه خود را به آنجا رساندند. فرماندار اين شهرستان نيز از ساعت هفت صبح تا دو و ۳۰ عصر در شهرستان حضور نداشت.»

به گفته وی، «نبود بحران مديريت در شهرستان يکی از عوامل افزايش تلفات زلزله بود.»

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای دهقان ميزان خسارت به مناطق زلزله زده را ۵۰۰ ميليارد تومان برآورد کرد و از رييس جمهوری اسلامی ايران خواست تا ستاد ويژه ای برای بازسازی محل های زلزله زده تشکيل شود.

گزارش خبرگزاری ايسنا نيز حاکی است که نماينده تبريز در مجلس نيز «مشکل ساختار مديريتی» را اصلی ترين مانع امداد رسانی به زلزله زدگان شمال غرب ايران عنوان کرد.

مسعود پزشکيان اظهار داشت: «همه مردم در صحنه بودند و اگر مردم نمی آمدند شايد بحران زلزله به اين سرعت جمع نمی شد.»

وی افزود: «رييس جمعيت هلال احمر از تحويل هشت هزار چادر سخن می گويد اما اين ميزان چادر هنوز به مردم زلزله زده نرسيده است. اين بسيار زشت است که عده ای سودجوی خائن چادرها را تحويل بگيرند ولی چادرها سر از جای ديگری در بياورند.»

نماينده تبريز از عملکرد راديو و تلويزيون دولتی ايران نيز انتقاد کرد و گفت: «صدا و سيما اطلاع رسانی درستی از زلزله ورزقان نداشت. انگار نه انگار بين ۷۰ تا ۱۰۰ درصد ۲۰۰ روستا تخريب شد و ۳۰۰ نفر کشته شدند و جمع زيادی بی خانمان شدند. از رييس مجلس می خواهم به صدا و سيما تذکر بدهد.»

در جلسه روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی، علی لاريجانی، رييس قوه مقننه به ستاد بحران تذکر داد و خواستار «رفع نقايص موجود» در امدادرسانی به زلزله زدگان شهرستان ورزقان شد.

وی همچنين با تذکر به مسوولان راديو و تلويزيون دولتی ايران از آنها خواست تا «به چالش های مطرح شده در جلسه امروز (مجلس) توجه جدی کرده و شرايط سخت مردم منطقه را درک کنند» تا به گفته وی، «با شکل گيری همدردی همگانی قدری از آلام مردم زلزله زده کاسته شود.»

خبرگزاری فارس نيز در گزارشی نوشته است که مردم ورزقان و روستاهای آن از مديريت و نحوه توزيع امداد رسانی همچنان انتقاد دارند و معتقد هستند که برخی از افراد سودجو موجب اختلال در کمک ها می شوند.

در همين حال، مرضيه وحيد دستجردی، وزير بهداشت جمهوری اسلامی ايران که روز دوشنبه برای ارائه گزارش در مجلس حاضر شده بود اعلام کرد که شهرستان «ورزقان با جمعيت ۸۳ هزار نفری، شهرستان اهر با جمعيت ۱۴۷ هزار نفری و هر سه شهرستان ورزقان، اهر و هريس روی هم رفته با جمعيت ۳۰۰ هزار نفری در معرض اين مصيبت بزرگ قرار گرفتند.»

وی گفت که تعداد کل فوتی های زلزله اخير آذربايجان شرقی ۳۰۶ نفر بوده است.

رييس اورژانس کشور نيز تعداد زخمی های اين زلزله را ۴۵۰۰ نفر اعلام کرده و نسبت به بروز بيماری های عفونی در منطقه هشدار داد.

غلامرضا معصومی به خبرگزاری فارس گفته است که «از مجموع ۴۵۰۰ مصدوم تاکنون ۱۲۰۰ نفر از مصدومان به بيمارستان منتقل شده‌اند که بيشتر در بيمارستان های تبريز بوده است. حدود ۳۳۰۰ مجروح ديگر نيز به صورت سرپايی در منطقه و در اتوبوس آمبولانس ها به صورت سرپايی درمان شدند.»

وی کمبود توالت های صحرايی، آب آشاميدنی سالم و رها شدن اجساد شمار زيادی از احشام روستائيان را خطری دانسته که ممکن است موجب بروز بيماری های عفونی شود.

گزارش ديگری که اين خبرگزاری مخابره کرده حاکی است که ساعت شش و ۲۶ دقيقه بامداد روز دوشنبه پس لرزه ديگری در ورزقان به وقوع پيوست که منجر به تحريب بيشتر ساختمان های شهری و روستايی شد.

شدت اين پس لرزه، ۴.۷ درجه در مقياس ريشتر عنوان شده است و به گزارش ياد شده، مردم شهرستان اهر به دنبال اين پس لرزه هراسان دوباره به خيابان ها بازگشتند.
XS
SM
MD
LG