لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

«ایران موشک میثاق یک به عراق قاچاق می کند»


در ماه جاری، يک راکت ۲۴۰ ميلی متری به مقر ارتش آمريکا اصابت کرد که باعث کشته شدن يک نفر و زخمی شدن ۱۱ نفر ديگر شد.
در ماه جاری، يک راکت ۲۴۰ ميلی متری به مقر ارتش آمريکا اصابت کرد که باعث کشته شدن يک نفر و زخمی شدن ۱۱ نفر ديگر شد.

ارتش آمريکا در عراق با انتشار اطلاعات تازه ای ايران را متهم کرد که موشک های زمين به هوا و ساير سلاح های پيشرفته را به عراق قاچاق کرده است.


اتهامات جديد زمانی مطرح می شود که مقامات عراقی روز يکشنبه دستگيری يک ايرانی را در شهر سليمانيه محکوم کرده و گفتند که وی برای امور تجاری به اين کشور سفر کرده بود.


مارک فاکس، يک سخنگوی ارتش ايالات متحده در عراق می گوید: نيروهای آمريکايی به جستجوهای خود برای يافتن سلاح های ايرانی از جمله موشک «ميثاق يک» که موشک پرتاب شونده از زمين به هواست ادامه می دهند.


به گفته وی، اين نوع از موشک ها با سيستم هدايت شونده مادون قرمز پرتاب می شود.


  • سلاح های ايرانی که ارتش آمريکا می گويد در عراق کشف کرده است شامل راکت های آرپی جی ۲۹، راکت های ۲۴۰ ميلی متری و بمب های پرقدرت کنار جاده ای است که از آنها برای هدف قرار دادن نيروهای آمريکايی استفاده می شود.

ديگر سلاح های ايرانی که ارتش آمريکا می گويد در عراق کشف کرده است شامل راکت های آرپی جی ۲۹، راکت های ۲۴۰ ميلی متری و بمب های پرقدرت کنار جاده ای است که از آنها برای هدف قرار دادن نيروهای آمريکايی استفاده می شود.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، روز يکشنبه يک سرباز آمريکايی بر اثر انفجار بمبی کنار جاده ای در شرق بغداد کشته و يک سرباز ديگر مجروح شد.


در ماه جاری، يک راکت ۲۴۰ ميلی متری به مقر ارتش آمريکا اصابت کرد که باعث کشته شدن يک نفر و زخمی شدن ۱۱ نفر ديگر شد.


ارتش آمريکا اعلام کرد که اين راکت از غرب بغداد که در کنترل شبه نظاميان شيعه عراقی است شليک شده بود.


روز پنج شنبه گذشته، نيروهای آمريکايی با حمله به هتل پالاس در شهر سليمانيه عراق يک ايرانی را بازداشت کردند که گفته می شود وابسته به نيروی قدس سپاه پاسداران بوده است. مقامات آمريکايی نام اين فرد را «محمودی فرهادی» اعلام کرده اند.


اين دستگيری با واکنش تند نوری المالکی، نخست وزير عراق روبرو شد و گفت که «دولت عراق يک دولت منتخب است و زمانی که به فردی ويزا می دهد در قبال آن نيز مسئول است.»


وی دستگيری اين ايرانی را «غير قابل قبول» توصيف کرد. جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق نيز خواستار آزادی ايرانی بازداشتی شد.


ايران بارها اتهامات آمريکا درباره ارسال سلاح برای شورشيان عراقی و آموزش آنها را تکذيب کرده است و روز يکشنبه نيز در مصاحبه ای که از محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران از شبکه تلویزیونی سی بی اس پخش شد وی بار ديگر اين اتهامات را رد کرد.


آقای احمدی نژاد اظهار داشت: «ما احتياجی به اين کار نداريم و به شدت مخالف جنگ و نا امنی هستيم.»


رييس جمهوری ايران که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل وارد نيويورک شده است، افزود: «بی ثباتی در عراق منافع ما را تهديد می کند.»


XS
SM
MD
LG