لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

برقراری آرامش در پایتخت سومالی


به رغم برقراری آرامش در موگادیشو، هر از چندگاهی صدای تيراندازی ها پراکنده و برخی انفجارها به گوش می رسد.
به رغم برقراری آرامش در موگادیشو، هر از چندگاهی صدای تيراندازی ها پراکنده و برخی انفجارها به گوش می رسد.

پس از چهار روز درگيری گسترده در شهر موگاديشو، پايتخت سومالی، وضعيت اين شهر در روز دوشنبه آرام گزارش شده است.


نبردها در موگاديشو در چهار روز گذشته بدون وقفه ادامه داشت و در تيراندازی های سنگين ميان نيروهای نظامی سومالی و ارتش اتيوپی با اسلامگرايان دهها نفر کشته شدند. اين درگيری ها سبب فرار هزاران نفر از خانه های خود شد.


يکی از شبه نظاميان اسلامگرا به خبرگزاری رويترز گفته است که « شب گذشته يکی از شب هايی بود که من توانستم از اولين روز جنگ بخوابم. مردم نيز از اين فرصت استفاده کرده و بقيه وسايل خود را برداشته و فرار کردند.»


به رغم برقراری آرامش در موگادیشو، هر از چندگاهی صدای تيراندازی ها پراکنده و برخی انفجارها به گوش می رسد.


يکی از رهبران قبيله «حوايه» که طرف درگير در اين خشونت ها است روز يکشنبه اعلام کرد که با نيروهای اتيوپی بر سر آتش بس به توافق رسيده است.


وی گفت که « ما درگيری را متوقف کرده ايم و طرف مقابل نيز آتش بس را از اواخر شب رعايت کرده است.»


او از سازمان ملل متحد، ايالات متحده، اتحاديه اروپا و اتحاديه عرب خواست که بر اتيوپی فشار وارد آورند تا حملات خود را متوقف کند.


اين درحالی است که گزارش های رسيده حاکيست که هزاران سرباز اتيوپيايی برای حمايت از ارتش سومالی به اين کشور اعزام شده اند.


هنوز از تعداد کشته شدگان درگيری ها آماری منتشر نشده ولی اجساد بسياری در روی زمين مانده است که به همين دليل صليب سرخ بين المللی اعلام کرد که اين نبردها در ۱۵ سال گذشته بی سابقه بوده است .


به رغم بروز درگيری ها، دولت موقت سومالی بر تعهد خود مبنی بر برقراری آشتی ملی وفادار مانده و انتظار می رود که نشستی ميان ريش سفيدان، سياستمداران و جنگ سالاران اين کشور در روز ۱۶ آوريل در موگاديشو برگزار شود.

اتيوپی که از چندين ماه پيش درگير تحولات سومالی شده است می گويد که ۲۰۰ شبه نظامی اسلامگرا را کشته است و ساکنين اين شهر نيز از تلفات صدها نفره شهروندان خبر می دهند.


تلاش های ديپلماتيک


گرچه برخی اقدامات بين المللی برای برقراری آرامش در سومالی به جريان افتاده است ولی تلاش ها در اين زمينه موفقيت آميز نبوده است.


قرار است در اين هفته گروه تماس بين المللی شامل ايالات متحده آمريکا و اتحاديه اروپا و آفريقا نشستی را در قاهره، پايتخت مصر، برگزار کنند.


برخی از ديپلمات های آفريقايی نيز از احتمال مذاکره ميان رهبران اريتره، اتيوپی و اوگاندا که سربازان حافظ صلح در سومالی دارد خبر داده اند.


يک ديپلمات در اين زمينه می گويد که بحران در سومالی متوقف نمی شود مگر اينکه اين رهبران اختلافات خود را کنار بگذارند.


اتيوپی با اعزام هزاران سرباز از نيروهای نظامی دولت موقت سومالی حمايت می کند و اسلامگرايان نيز از حمايت دولت اريتره برخوردارند. اين دو کشور از سال های دور به دليل اختلافات مرزی با يکديگر درگير هستند.


به رغم بروز اين درگيری ها، دولت موقت سومالی بر تعهد خود مبنی بر برقراری آشتی ملی وفادار مانده و انتظار می رود که نشستی ميان ريش سفيدان، سياستمداران و جنگ سالاران اين کشور در روز ۱۶ آوريل در موگاديشو برگزار شود.


XS
SM
MD
LG