لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۶

«متهمان انفجار سفارتخانه های آمریکا در سومالی هستند»


هزاران سومالیایی روز یکشنبه و بدنبال حملات سنگین ارتش اتیوپی علیه باقیمانده پایگاه اسلامگراها اقدام به فرار کردند.
هزاران سومالیایی روز یکشنبه و بدنبال حملات سنگین ارتش اتیوپی علیه باقیمانده پایگاه اسلامگراها اقدام به فرار کردند.

نخست وزیر سومالی روز یکشنبه گفت که متهمان بمبگذاری در انفجار سفارتخانه های آمریکا در شرق آفریقا تحت حمایت اتحادیه محاکم اسلامی قرار داشته اند.


«علی محمد غدی» به خبرگزاری آسوشیتدپرش گفته است: « اگر ما زنده این متهمان را دستگیر کنیم آنها را تحویل آمریکا خواهیم داد.»


«فاضل عبدالله محمد» اهل کومور، «صالح علی صالح» اهل کنیا و « ابوطاها السودانی» از اهالی سودان، سه متهم مرتبط با القاعده هستند که از سوی ایالات متحده تحت تعقیب قرار دارند. این افراد متهم هستند که در انفجار سال ۱۹۹۸ در سفارتخانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا دست داشته اند که طی آن صدها نفر کشته شدند.


آقای غدی گفت: «ما می دانیم که این افراد در کیسمائو هستند و مایلیم که آنها را دستگیر کرده و یا به هر قیمتی از میان برداریم. آنها ریشه همه مشکلات هستند.»


وی با تاکید بر اینکه «این افراد را دستگیر می کنیم»، گفت: روز یکشنبه با سفیر آمریکا در کنیا صحبت کرده و به او اطمینان داده که مرز سومالی با کنیا به منظور جلوگیری از فرار این سه متهم مسدود شده است.


هزاران سومالیایی روز یکشنبه و بدنبال حملات سنگین ارتش اتیوپی علیه باقیمانده پایگاه اسلامگراها اقدام به فرار کردند.


نزدیک به دو هزار نفر با برداشتن وسایل خود، از شهر «جیلیب» در جنوب سومالی فرار کردند. این شهر مقر اسلامگرایان است و حدس زده می شود که حدود سه هزار جنگجوی افراطی در حال آماده کردن خود برای مقابله نهایی با نیروهای سومالی و اتیوپی باشند.


یکی از ساکنین این شهر که پدر یک خانواده شش نفره گفت: «شبه نظامیان اسلامگرا گفته اند که ما تا سرحد مرگ از شهر دفاع می کنیم بنابراین چاره ای جز فرار نداریم.»


شهر جیلیب دروازه بندر کیسمائو به شمار می رود که هزاران جنگجوی اسلامگرا به این بندر فرار کرده اند.


در ده روز گذشته نیروهای اتحادیه محاکم اسلامی با حملات نیروهای دولتی که از سوی اتیوپی پشتیبانی می شوند از پایتخت و شهرهای کلیدی سومالی بیرون رانده شدند.


دولت سومالی و اتیوپی نیروهای این اتحادیه را متهم کرده اند که با القاعده ارتباط مستقیم دارند. اما این گروه اسلامگرا هرگونه ارتباطی را تکذیب کرده است.


در پیامی که اخیرا از سوی ایمن الظواهری نفر دوم القاعده منتشر شده، وی از مسلمانان سومالی و دیگر نقاط جهان خواسته است که علیه « کافرین و صلیبیون» به نبرد بپردازند.


XS
SM
MD
LG