لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۴

دو نظامی اسپانیایی و یک ایرانی در افغانستان کشته شدند


سربازان اسپانیایی بخشی از نیروهای ائتلاف مستقر در افغانستان به شمار می روند.
سربازان اسپانیایی بخشی از نیروهای ائتلاف مستقر در افغانستان به شمار می روند.

يک ايرانی که مقامات وزارت دفاع اسپانيا هنوز نام او را اعلام نکرده اند، صبح روز دوشنبه در حومه شهر «خرج» در ايالت هرات در پيامد حمله شبه نظاميان به يک خودروی زرهی اسپانيايی کشته شد.


دو نظامی اسپانيایی نيز در جريان اين حمله جان خود را از دست دادند. اين شهروند ايرانی به عنوان مترجم برای نظاميان اسپانيايی مستقر در ولايت هرات به کار مشغول بود.


در اولين ساعات روز دوشنبه نيروهای بريتانيايی که به نام « SAS » شهرت دارند در همکاری با تفنگداران ايتاليايی تيپ «کول موسکين» با حمله به محل نگهداری دو مامور سازمان اطلاعات برون مرزی ايتاليا که روز شنبه در نزديکی مرز با ايران به گروگان گرفته شده بودند آنها را آزاد ساختند.


اين دو مامور سازمان اطلاعات برون مرزی ايتاليا در اين عمليات زخمی شدند و هفت نفری که از آنها نگهداری می کردند و گفته می شود به طالبان وابسته نبودند، کشته شدند.


منابع وزارت دفاع ايتاليا تاييد کردند: اين دو مامور سازمان اطلاعات برون مرزی که برای انجام ماموريتی به مرز افغانستان با ايران اعزام شده بودند، توسط گروهی غير وابسته به طالبان به گروگان گرفته شدند.


گرچه وزارت دفاع ايتاليا اشاره ای به ماهيت ماموريت اين دو نفر نمی کند، ولی برخی از روزنامه های ايتاليايی مدعی هستند که «هدف آنها از سفر به منطقه مرزی تهيه گزارشی در رابطه با ادعای ارسال اسلحه از سوی جمهوری اسلامی ايران برای گروه شبه نظامی طالبان بوده است.»


گزارش های رسیده حاکیست که ديدار وزير امور خارجه ايتاليا که برای شرکت در شصت و دومین اجلاس مجمع سازمان ملل متحد در نيويورک به سر می برد با منوچهر متکی، همتای ايرانی اش در عصر روز یکشنبه نيز در همين رابطه بوده است.


خبرگزاری رسمی ايتاليا، آنسا، در گزارشی از نيويورک به نقل از ماسيمو دالما نوشت: «ما از جمهوری اسلامی ايران در رابطه با اين دو گروگان ايتاليايی تقاضای همکاری کرديم زيرا معتقديم با نفوذی که دولت تهران در منطقه هرات دارد می تواند در اين زمينه ما را ياری رساند.»


از مدت ها پيش فرماندهان نيروهای آمريکايی و بريتانيايی مستقر در افغانستان مدعی هستند که طالبان به طور مرتب از جمهوری اسلامی ايران اسلحه، مهمات و به ويژه مين های کنار جاده ای دريافت می کنند.


این ادعاها که از سوی برخی از فرماندهان پليس مرزی افغانستان نيز تاييد شده است، از سوی مقامات تهران به شدت رد شده و آن را «اتهامی واهی» بيش نمی دانند.


XS
SM
MD
LG