لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

کاخ سفید: دونالد ترامپ اعتمادش را به مایکل فلین از دست داده بود


شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید
شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید رییس‌جمهوری آمریکا از مایکل فلین خواسته بود تا از مقام مشاور امنیت ملی استعفاء دهد چون میزان اعتماد او به آقای فلین به نقطه‌ای رسیده بود که نیاز به تغییر وی احساس می‌شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ شان اسپایسر یک روز پس از استعفای مایکل فلین به خبرنگاران گفت دونالد ترامپ نگران شده بود که فلین، معاون رییس‌جمهوری را درباره تماس‌هایش با مقام‌های روسی پیش از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا گمراه کرده بود.

او روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن افزود رییس‌جمهوری چندین هفته بود که در حال بررسی وضعیت فلین بود.

مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری آمریکا چند هفته پس از جنجال‌های رسانه‌های درباره ارتباط و مذاکره‌اش با مقام‌های روسی سرانجام روز دوشنبه از سمت خود استعفاء داد و کیث کلوگ جانشین موقت او شد.

همزمان با فراخوان برخی از نمایندگان و سناتورهای کنگره برای تحقیقات در این زمینه که فلین تا چه اندازه بحث امکان لغو تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را با سفیر این کشور در میان گذاشته است، سخنگوی کاخ سفید گفت: مشاور حقوقی این موضوع را بررسی کرده و معتقد است که مورد فلین «نه یک مسئله حقوقی که یک مسئله مربوط به اعتماد است».

اسپاسیر گفت وقتی رییس‌جمهوری از موضوع گفت‌وگوی فلین با سرگئی کسیلیاک، سفیر روسیه در واشینگتن، مطلع شد از مشاور حقوقی کاخ سفید خواست تا این مسئله را بررسی کند.

وی اظهار داشت: «مسئله، صریحا، مربوط به از بین رفتن اعتماد است».

به گفته سخنگوی کاخ سفید، آقای ترامپ از فلین نخواسته بود که موضوع تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را با دیپلمات روسی مطرح کند.

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است، در روزی که دولت اوباما به خاطر دخالت سایبری روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته تحریم‌های جدیدی علیه آن کشور وضع کرد مایکل فلین چند بار با سفیر روسیه در واشنگتن تماس گرفته و درباره لزوم واکنش نشان ندادن مسکو و کاهش تحریم‌ها در آینده با وی گفت‌وگو کرده است.

به رغم اینکه دولت اوباما در ماه دسامبر ۳۵ دیپلمات روسی را از واشینگتن اخراج کرد ولی مسکو گفت که مقابله به مثل نخواهد کرد. گزارش‌ها حاکی است که این واکنش روسیه ممکن است نتیجه مذاکرات آقای فلین با سفیر روسیه باشد.

دولت روسیه تماس فلین با سفیر آن کشور را تایید کرده ولی این گزارش را تکذیب کرده که مضمون گفت‌وگوهای آنها لغو تحریم‌ها علیه روسیه بوده است.

سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت که «تحقیقات جامع و مانعی» در موقعیت‌های مختلفی درباره مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری صورت گرفته است.

آقای اسپایسر افزود که وزارت دادگستری روز ۲۶ ژانویه کاخ سفید را در جریان گفت‌وگوهای فلین با سفیر روسیه گذاشت.

XS
SM
MD
LG