لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

چراغ سبز ایران به ارتباط ورزشی با آمریکا


رییس ورزش ایران می گوید که «تا جايی که منزلت و شان ورزشکاران ايرانی زير سوال نرود، حاضريم با ورزش آمريکا ارتباط داشته باشيم»
رییس ورزش ایران می گوید که «تا جايی که منزلت و شان ورزشکاران ايرانی زير سوال نرود، حاضريم با ورزش آمريکا ارتباط داشته باشيم»

محمد علی آبادی، معاون رييس جمهوری اسلامی و سرپرست سازمان تربيت بدنی، در مشهد اعلام کرد که برای ارتباط ورزشی با آمريکا محدوديتی وجود ندارد.


بر اساس گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، علی آبادی گفته است: «ما و مردم ايران مشکلی با مردم آمريکا نداريم و تنها مشکل با سياست های خصمانه و آشوب طلبانه دولت آمريکاست؛ به طور قطع نمی خواهيم از موضع ذلت وارد ارتباط ورزشی با آمريکا شويم و تا جايی که منزلت و شان ورزشکاران ايرانی زير سوال نرود، حاضريم با ورزش آمريکا ارتباط داشته باشيم.»


علی آبادی افزود: «اگر قرار بر رفت و آمد ورزشی با آمريکا باشد، اجازه هيچ گونه انگشت نگاری از ورزشکاران ايرانی را نخواهيم داد و در اينجا نيز از دولت و مجلس درخواست خواهيم کرد تا اين اقدام صورت نگيرد؛ کما اينکه تاکنون نيز دو يا سه بار تيمهای آمريکايی به ايران آمده اند و اين اقدام در مورد آنها انجام نشده است.»


در اوايل سال ۲۰۰۰ تيم ملی فوتبال ايران سفری به آمريکا داشت که با قرار قبلی مسوولان وقت دو فدراسيون ايران و آمريکا، از هيات ايرانی در فرودگاه لس آنجلس انگشت نگاری به عمل نيامد.


پس از قطع رابطه سياسی جمهوری اسلامی با آمريکا، ورزشکاران دو کشور تاکنون به مناسبت های مختلف ميزبان طرف مقابل خود بوده اند که آخرين آن ها به حضور کشتی گيران و شمشير بازان آمريکايی در جام کشتی تختی و جام جهانی رده « ب » شمشير بازی در کيش بود که از ورزشکاران آمريکايی انگشت نگاری به عمل نيامد.


در مورد شمشير بازی، نايب رييس فدراسيون شمشير بازی به حضور ورزشکاران آمريکايی و عدم انگشت نگاری از آنان در خبرگزاري های داخلی به شدت اعتراض کرد که واکنشی در مورد آن صورت نگرفت.


در اجلاس اخير کميته المپيک آسيا در کويت، حضور قره خانلو و کفاشيان، رييس و دبير کميته المپيک جمهوری اسلامی به همراه بهرام افشار زاده، رييس فدراسيون وزنه برداری، به ملاقات و گفت و گوهايی با مقامات ورزشی آمريکا در کويت انجاميد.


اين گفت و گو ها چندی بعد در رسانه های انگليسی بازتاب داشت و از سوی طرف های ايرانی گفت و گو در کويت نیز مورد تاييد قرار گرفت.


در تاييد گفت وگوی انجام شده، مقامات ورزشی جمهوری اسلامی، به اين نکته اشاره کردند که ايجاد ارتباط ورزشی با آمريکا در اوج تنش های سياسی بر سر توليد غنی سازی اورانيوم، منوط به تصميم از سوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی است که در اين مورد از سوی سخنگوی اين وزارتخانه، ايجاد رابطه ورزشی بلا مانع اعلام شده است.


XS
SM
MD
LG