لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۶

آمریکا: «اتهام جاسوسی ایرانی - آمریکایی ها بی اساس است»


آقای کیسی می گوید که افراد بازداشت شده شهروندانی هستند که هيچ نقشی در مناقشه ميان ايالات متحده آمريکا و جمهوری اسلامی ندارند.
آقای کیسی می گوید که افراد بازداشت شده شهروندانی هستند که هيچ نقشی در مناقشه ميان ايالات متحده آمريکا و جمهوری اسلامی ندارند.

تام کيسی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، اظهارات تازه سخنگوی قوه قضاییه ايران درباره اتهام «جاسوسی» ايرانی- آمريکايی های بازداشت شده را رد کرد.


آقای کيسی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: «اين که ایرانی - آمریکایی های بازداشت شده، جاسوس و کارمند دولت آمريکا بوده اند يا اينکه کارهايی که در ايران انجام داده اند، براساس ملاحظات دولت آمريکا بوده، اتهامی کاملا بی پایه و اساس است.»


اين مقام آمريکايی افزود: «افراد ياد شده، شهروندانی هستند که هيچ نقشی در مناقشه ميان ايالات متحده آمريکا و ایران ندارند و اين حرف پوچی است که فکر کنيم آنها تهديدی برای رژيم ايران به شمار می روند.»


وی از مقام های جمهوری اسلامی خواست تا هرچه سريعتر بازداشت شدگان را آزاد کند تا آنها به محل زندگی و نزد خانوده های خود بازگردند.


روز سه شنبه، عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضاييه ايران اعلام کرد که هاله اسفندياری و کيان تاجبخش، پژوهشگران بازداشت شده با اتهام «جاسوسی» رو به رو هستند.


وی در تشريح اتهامات هاله اسفندياری و کيان تاجبخش گفت: «هاله اسفندياری به اتهام اقدام عليه امنيت کشور، فعاليت تبليغاتی ضد کشورو جاسوسی به نفع بيگانگان در بازداشت است و تاجبخش نيز با همين اتهامات دستگير شده است.»


هاله اسفندياری، مدير برنامه خاور ميانه مرکز مطالعات وودرو ويلسون در واشنيگتن که برای ديدار با مادر بيمارش به تهران رفته بود، تابعيت دوگانه ايرانی – آمريکايی دارد و روز ۳۰ دسامبر توسط افراد مسلح به چاقو بازداشت شده است.


به رغم تلاش های سفارت سوييس در تهران برای اطلاع از وضعيت افراد بازداشت شده، مقامات جمهوری اسلامی هيچ پاسخی به اين درخواست ها نداده اند. و گزارش هايی که به دست ما می رسد از طريق رسانه های ايرانی است که در کنترل حکومت قرار دارند و هيچ تماس رسمی نه از طريق سفارت سوييس و نه طرف ديگری در اين باره با حکومت ايران وجود نداشته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

کيان تاجبخش نيز از مشاوران موسسه «اپن سوسايتی– Open Society» یا «جامعه باز» در تهران است که در تاريخ حدود ۱۱ می ، ۲۱ ارديبهشت «ربوده» شد و همکاران و خانواده، او ظرف يک هفته بعد از ناپديد شدن وی، از زندانی شدن او مطلع شدند.


همچنین به گفته خانواده یک ایرانی - آمریکایی دیگر به نام علی شاکری، وی نیز در ایران بازداشت شده است، اما هنوز خبر بازداشت وی از سوی منابع رسمی تایید نشده است.


«ايران اجازه دسترسی به بازداشتی ها را نمی دهد»


آقای کيسی اظهار داشت که به رغم تلاش های سفارت سوييس در تهران برای اطلاع از وضعيت افراد بازداشت شده، مقام های ایران، هيچ پاسخی به اين درخواست ها نداده اند.


وی گفت: «گزارش هايی که به دست ما می رسد از طريق رسانه های ايرانی است که در کنترل حکومت قرار دارند و هيچ تماس رسمی نه از طريق سفارت سوييس و نه طرف ديگری در اين باره با حکومت ايران وجود نداشته است.»


سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا در پاسخ به سوالی درباره اينکه آيا از زمان ايراد اتهام به ايرانی- آمريکايی ها توسط ایران، سفارت سوييس اطلاعات رسمی در اين زمينه دريافت کرده است یا نه؟ گفت: «تا جايی که من اطلاع دارم آنها تلاش خود را کرده اند و آخرين بار نيز از سفارت سوييس خواسته ايم که درباره اين اتهامات تحقيق کنند ولی واضح است که بهترين راه، دسترسی کنسولی به اين افراد و صحبت با آنها درباره اتهامات وارده است.»


در کنفرانس خبری روز سه شنبه، يکی از خبرنگاران از آقای کیسی پرسيد: سفرای ايران و آمريکا در بغداد با يکديگر مذاکراتی داشته اند که به طور مشخص درباره عراق بوده است و يک روز بعد اتهامات مقام های ايرانی به افراد بازداشتی را داريم. چگونه می توان انتظار نتيجه ای از اين مذاکرات داشت در حالی که يک روز بعد ایران درباره اتهامات افراد بازداشت شده صحبت می کند؟


تام کيسی در پاسخ گفت: «نشست ميان ايران و آمريکا همانطور که سفير ما در بغداد اعلام کرد، صرفا درباره موضوع عراق و اينکه چگونه بايد اقدامات موثری برای برقراری صلح و ثبات در اين کشور انجام داد. اما متاسفانه همانطور که هميشه گفته ايم، اظهارات ايرانی ها با عمل آنها يکسان نبوده است و آنچه که ما خواهان آن هستيم اين است که آنها گام های مشخصی را درباره مسائلی چون تجهيز يا حمايت از شبه نظاميان و گروه هايی که در روند سياسی عراق دخالت می کنند بردارند.»


وی افزود: «در نهايت بحث بر سر اين نيست که ايرانی ها چه می گويند، بلکه اين است که آنها چه کاری انجام می دهند.»


به گفته وی، «آمريکا انتظار ندارد که تغيير مثبت و مشخصی از اين گفت وگوها درباره جنبه های ديگر روابط با ايران حاصل شود. چرا که کانال های قابل دسترسی ديگری وجود دارند تا مسائلی چون بحث شهروندان آمريکايی و پرونده هسته ای ايران مورد پيگيری قرار گيرد.»


XS
SM
MD
LG