لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

رييس جمهوری ونزوئلا وارد تهران شد


هوگو چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا، روز چهارشنبه و پس از حضور در بيست و يکمين نشست سران عرب در دوحه، برای گفت وگو با مقامات دولت ايران وارد تهران شد.

رییس جمهوری ونزوئلا در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال منوچهر متکی،وزیر امور خارجه ایران، قرار گرفت.

سفر رييس جمهوری ونزوئلا به تهران درچاچوب مذاکره درباره پروژه های مشترک بين دو کشور انجام می شود. هوگو چاوز پس از ايران به ژاپن سفر خواهد کرد.

هوگو چاوز در فرودگاه مهر آباد به خبرنگاران گفت: وقتی وارد تهران می شود مثل این است که کسی وارد خانه خود می شود.

رییس جمهوری ونزوئلا در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات رییس جمهوری جدید آمریکا برای بهبود روابط با ایران گفت: منتظر خواهد ماند تا رویکرد دولت جدید را ببیند اما او در این مورد خوش بین نیست.

طی سال های اخير، ايران و ونزوئلا روابط نزدیکی داشته اند که به نظر می رسد انگيزه اصلی آن خصومت رهبران هر دو کشور نسبت به سياست های ايالات متحده بوده است.

رهبر چپگرای ونزوئلا آخرين بار در پاییز سال ۱۳۸۶ با سفر به تهران با محمود احمدی نژاد ديدار و گفت و گو کرده بود.

قرار است آقای چاوز در جريان سفر خود به ايران يک بانک و يک صندوق سرمايه گذاری بين ايران و ونزوئلا را افتتاح کند.

وزير صنايع ايران و رييس کميسيون مشترک دو کشور در اين زمينه می گويد: همکاری دو کشور وارد مرحله جديدی شده است و سفر هوگو چاوز به ايران را به «سفری پر بار برای تعميق روابط دو کشور تبديل می کند.»

علی اکبر محرابيان اضافه کرد: دو کشور پروژه های خوبی را تاکنون اجرا کرده اند و طرح های بزرگ تری را برای توسعه ايران و ونزوئلا در نظر گرفته اند. مذاکرات بانکی به نتيجه رسيده است و به زودی شاهد افتتاح بانک مشترک در ايران خواهيم بود.

ونزوئلا طی سال های اخير از برنامه هسته ای ايران حمايت کرده است. اين کشور همچنين در جريان حمله اسرائيل به نوار غزه اين حملات را محکوم کرد.

ونزوئلا در جريان اين حملات روابط ديپلماتيک خود را اسرائيل قطع و سفير اين کشور را از کاراکاس اخراج کرد.

آقای چاوز روز چهارشنبه در گفت وگو با شبکه خبری الجزيره اسرائيل را به «نسل کشی» متهم کرد و گفته است که مردم يهود شايسته چنين حکومت «قاتلی» نيستند.

XS
SM
MD
LG