لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۹

اعلام آماده‌باش در ایران برای مقابله با آنفلوآنزای خوکی


وزارت بهداشت نیز از شهروندان ایرانی خواسته است از سفرهای غیر ضروری به مناطق آلوده خودداری کنند. عکس تزئینی است.
وزارت بهداشت نیز از شهروندان ایرانی خواسته است از سفرهای غیر ضروری به مناطق آلوده خودداری کنند. عکس تزئینی است.
هر چند تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای خوکی در ایران مشاهده نشده است، با این حال مقام‌های رسمی در ایران از آماده‌باش واحدهای درمانی مستقر در ورودی‌های هوایی، زمینی و دریایی کشور خبر داده و وزارت بهداشت نیز از شهروندان ایرانی خواسته است از سفرهای غیر ضروری به مناطق آلوده خودداری کنند.

خبرگزاری ایلنا به نقل از رییس مركز مديريت بيماری های واگير وزارت بهداشت و درمان ایران نوشت، با توجه به سرایت بیماری آنفلوآنزای خوکی به سایر نقاط جهان از جمله کشورهای اروپایی این بیماری هم اکنون یک خطر بزرگ بهداشتی برای ایران محسوب می‌شود.

به گفته دکتر «محمد مهدی گویا» در حال حاضر همه دانشگاه‌های علوم پزشكی در سراسر كشور به حال آماده‌باش در آمده‌اند واحدهای بهداشتی مستقر در مرزها نیز فعال هستند.

رئيس مركز مديريت بيماری های واگير وزارت بهداشت ایران همچنین گفته است که تولید واکسن برای بیماری آنفلوآنزای خوکی حداقل سه ماه طول می‌کشد.

وی بهترين راه پيشگيری از اين بيماری را رعايت نكات بهداشتی دانست و اظهار داشت:« شستشوی دست‌ها و خودداری از تماس نزديک با بيماران مبتلا و استفاده از دستمال به هنگام سرفه و عطسه بايد مورد توجه جدی قرار گيرد.»

دکتر «محمد مهدی گویا» مراجعه به موقع به مراکز درمانی و خودداری از خوددرمانی را مهم‌ترین مساله در ارتباط با درمان بیماری آنفلوآنزای خوکی دانست و اعلام کرد، داروی درمان اين بيماری در دسترس دانشگاه های علوم پزشكی كشور قرار گرفته است.

از سوی دیگر دکتر «حمید رضا راسخ» معاون غذا و داروی وزارت بهداشت ایران نیز به خبرگزاری ایسنا گفته است، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید داروی موثر در درمان آنفولانزای خوکی به مقدار کافی در کشور وجود دارد.

وی همچنین اعلام کرد، وزارت بهداشت از دو سال پیش برای ذخیره ماده اولیه برای تولید داروی درمان آنفلوآنزا اقدام کرده و از زمان مشاهده نخستين مورد آنفلوانزای خوكی در مكزیک ظرفیت تولید دارو و میزان ذخیره ماده اوليه آن را افزایش داده است.

به گفته دكتر راسخ نتايج مطالعات بیانگر آن است که داروی درمان آنفولانزا که در ایران نیز تولید می‌شود، برای درمان بیماری آنفلوانزای خوکی نیز تا حد زیادی موثر است. از این رو وزارت بهداشت ایران با افزایش تولید داخلی این دارو آن را برای مقابله با ورود احتمالی آنفلوانزای خوکی به کشور در اختیار مراکز درمانی قرار داده است.

‌همچنین روز شنبه وزارت بهداشت ایران با صدور اطلاعیه‌ای از شهروندان ایرانی خواست، از انجام سفرهای غیرضروری به کشورهایی که بیماری آنفلوآنزای خوکی در آنجا شیوع پیدا کرده است، خودداری کنند.

در اطلاعیه وزارت بهداشت با اشاره به میزان گسترش این بیماری در جهان آمده است، تاکنون هیچ موردی از این بیماری در ایران و آسیا مشاهده نشده است. وزارت بهداشت ایران رعایت بهداشت فردی را بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری دانسته و افزوده است، با توجه به این که آنفلوآنزای خوکی در قاره‌های آمریکا و اروپا شیوع پیدا کرده است، بهتر است از سفر به کشورهای این دو قاره خودداری شود.

همچنین وزارت بهداشت ایران از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواسته است، تا به مسافران مكزیک و قاره آمريكا هشدارهای لازم را برای پيشگيری از آنفلوانزای خوكی بدهند و مسافران مشکوک نیز باید به بهداری فرودگاه‌ها مراجعه کنند.

ایجاد واحدهای قرطینه در فرودگاه‌های ایران

از سوی دیگر روز شنبه خبرگزاری مهر به نقل از رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از ایجاد واحدهای قرنطیه در فرودگاه‌های بین الملی کشور به منظور کنترل آنفلوانزای خوکی خبر داد.

دکتر «گویا» با اشاره به این که هیچ پرواز مستقیمی میان ایران و کشورهای آمریکا و مکزیک وجود ندارد، گفته است، هر چند هیچ محدودیتی در رفت و آمد مسافران ایجاد نشده است، اما وزارت بهداشت تمهیدات ویژه‌ای برای پیشگیری از ورود ویروس آنفولانزای خوکی به ایران اندیشیده است.

وی بدون توضیح بیشتر در باره این تمهیدات افزود:« در حال حاضر واحدهای قرنطینه در فرودگاه ها ایجاد کرده‌ایم که علاوه بر اطلاع‌رسانی به مسافران، مراقبت‌های بهداشتی نیز ارایه می‌کنند.»

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از تمایز میان سه گروه از مسافران در مرزهای ورودی در ارتباط با آنفلوآنزای خوکی خبر داد و اضافه کرد، به گروه نخست که علایم بیماری را ندارند، تنها توصیه‌های پزشکی ارایه می‌شود.

گروه دوم شامل کسانی می‌شود که علایم بیماری را به صورت خفیف دارند. واحدهای بهداشتی مستقر در فرودگاه‌ها از این افراد نمونه برداری کرده و به آنها توصیه می‌کنند، که تا هفت روز نباید از منزل خارج شوند و در صورت تشدید بیماری به مراکز درمانی مراجعه کنند.

گروه سوم از مسافران کسانی هستند که علائم شدید بیماری را دارند. این افراد از فرودگاه به بیمارستان اعزام شده و تحت مراقبت و درمان قرار می‌گیرند.

بر اساس این گزارش بیمارستان‌هایی برای بستری کردن بیماران مبتلا به بیماری آنفلوآنزای خوکی در کشور از قبل تعیین شده است.
XS
SM
MD
LG