لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

آنفلوآنزای خوکی به همسایگی ایران رسید


برای نخستین بار آنفلوآنزای خوکی در همسایگی ایران مشاهده شده است.
برای نخستین بار آنفلوآنزای خوکی در همسایگی ایران مشاهده شده است.
با تأييد دو مورد ابتلا به آنفلوآنزای خوکی در ترکيه، اين بيماری نخستين بار در کشوری در همسايگی ايران مشاهده شده است.

مقام‌های بهداشتی ترکيه روز شنبه اعلام کردند، دو مورد بيماری آنفلوآنزای خوکی در اين کشور تأييد شده است که مربوط به اعضای خانواده‌ای است که از آمريکا از طريق استانبول راهی عراق بودند.

به گزارش رويترز پس از آن که آزمايش‌های پزشکی ابتلای يک مرد ومادرش به بيماری آنفلوآنزای خوکی را تأييد کردند، شش عضو ديگر خانواده اين مرد در يک مرکز تحقيقات پزشکی در استانبول قرنطينه شده‌اند.

اين نخستين باری است که بيماری آنفلوآنزای خوکی در يکی از کشورهای همسايه ايران تأييد شده است. همچنين روز شنبه نخستين مورد بيماری آنفلوآنزای خوکی در هند نيز تأييد شده است.

در واکنش به اخبار مربوط به مشاهده بيماری آنفلوآنزای خوکی در ترکيه و هند، معاون مرکز مديريت بيماری‌های واگير وزارت بهداشت ايران گفت، مراقبت‌های بهداشتی به طور جدی در داخل کشور صورت می‌گيرد و از اين بابت نگرانی وجود ندارد.

«محمود نبوی» روز يکشنبه در گفت و گو با خبرگزاری مهر از فعاليت سه شيفته واحد قرنطينه در فرودگاه بين المللی «امام خمينی» به منظور تشخيص و مراقبت از مسافران مبتلا به آنفلوآنزای خوکی خبر داد.

به گفته وی علاوه بر فرودگاه‌های بين‌المللی، در مرزهای زمينی کشور نيز واحدهای قرنطينه پيش بينی شده و ماموران بهداشتی بر ورود مسافران نظارت می‌کنند.

سازمان دامپزشکی ايران نيز روز يکشنبه اعلام کرد، به منظور جلوگيری از ورود بيماری آنفلوآنزای خوکی به کشور همه وسايل حمل و نقل مواد غذايی در مرزها ضدعفونی می‌شوند.

«کوروش فضايی» مدير دفتر مبارزه با بيماری‌های پرندگان سازمان دامپزشکی در اين باره گفته است، در حال حاضر قرنطينه‌های انسانی در دنيا مورد توجه قرار گرفته و هم اکنون در کليه فرودگاهها، بنادر و گمرکات ايران نيز قرنطينه ها فعال شده‌اند.

وی همچنين از ايجاد سامانه مراقبت فعال برای نظارت بر ورود حيوانات به کشور خبر داد.

به گفته اين مسئول سازمان دامپزشکی ايران، مرزهای هوايی، زمينی و دريايی از طريق اين سازمان تحت مراقبت قرار دارد و تمامی وسايل حمل و نقل با استفاده از دستگاه‌های خودکار ضدعفونی می شوند.

آخرين وضعيت بيماری آنفلوآنزای خوکی در جهان

روز يکشنبه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، هشت هزار و ۴۸۰ نفر در ۳۹ کشور جهان به بيماری آنفلوآنزای خوکی مبتلا شده‌اند و تاکنون مرگ ۷۲ نفر بر اثر اين بيماری تاييد شده است.

چهار هزار و ۷۱۴ نفر از مبتلايان به بيماری آنفلوآنزای خوکی در ايالات متحده آمريکا هستند. در اين کشور تاکنون چهار نفر بر اثر اين بيماری جان خود را از دست داده‌اند.

دو هزار و ۸۹۵ نفر نيز در مکزيک به اين بيماری مبتلا شده و ۶۶ نفر در اين کشور به خاطر ابتلا به اين بيماری مرده‌اند.

همچنين کانادا ۴۹۶ نفر از مبتلايان به آنفولانزای خوکی را در خود جای داده است. تاکنون يک نفر در کانادا جان خود را از دست داده است.

در قاره اروپا نيز اسپانيا با ۱۰۳ نفر بيشترين ميزان مبتلايان به آنفولانزای خوکی را به خود اختصاص داده است. در بريتانيا نيز ۸۲ نفر به اين بيماری آلوده شده‌اند.
XS
SM
MD
LG