لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

انتشار گزارش در مورد سوءرفتار ارتش اسرائيل در غزه


 ستون تانک‌های ارتش اسرائيل در نوار غزه، ۲۶ دی‌ماه ۱۳۸۷
ستون تانک‌های ارتش اسرائيل در نوار غزه، ۲۶ دی‌ماه ۱۳۸۷
يک گروه معترض اسرائيلی منتقد به سياست‌های نظامی اين کشور با استفاده از اظهارات ۳۰ سرباز اسرائيلی سعی دارد سياست‌های وزارت دفاع را به چالش بگيرد.

اين گروه با نام «شکستن سکوت» در گزارش خود می‌نويسد به سربازان اسرائيلی درگير در جنگ غزه دستور داده شده بود که ابتدا شليک کنند و پس از آن نگران پيامدهای آن باشند، همچنین از نیروهای ارتش خواسته شده بود تا از غيرنظاميان فلسطينی به عنوان سپر انسانی استفاده کنند.

اظهارات اين سربازان، که نامی از هيچ‌يک از آنها در اين گزارش قيد نشده، مؤيد آن است که خرابی‌های وسيع در مناطق فلسطينی «نتيجه مستقيم سياست نيرو‌های دفاعی اسرائيل است».

گروه «شکستن سکوت» که متشکل از کهنه‌سربازانی است که در مناطق اشغالی فلسطينی خدمت کرده‌اند، در گزارش خود به اظهارات سربازی اشاره می‌کند که مدعی است در جريان جنگ ۲۲ روزه اسرائيل و حماس برای نزديک شدن به منازل مظنونان وابسته به اين جنبش از سپرهای انسانی استفاده می شده است.

اين گزارش به اظهارات سرباز ديگری اشاره کرده و می‌آورد «هدف اين بود که عملياتی با حداقل صدمه و تلفات به ارتش صورت بگيرد بدون آنکه پرسشی مطرح شود که اين امر چه بهايی برای طرف مقابل خواهد داشت. دستوراتی که به ما داده می‌شد اين نبود که به هر چيز متحرک شليک کنيم، دستور ما اين بود که هر وقت تهديدی احساس کرديد، شليک کنيد».

سربازی ديگر می‌گويد پيش از ورود به خاک فلسطينی‌ها و زمانی که در جريان جزئيات عمليات قرار گرفتيم «هيچ اشاره خاصی به وضعيت غيرنظاميان و افراد بی‌گناه نشد».

در همين گزارش اظهارات سرباز ديگری آمده است که درباره خرابی و ويرانی خانه‌ها می‌گويد، «همه‌جا خانه‌ها با خاک يکسان می شد. يک خانه سالم در هيچ‌جا نبود. منظره وحشتناکی بود؛ مانند فيلم‌های جنگ جهانی دوم که چيزی از يک شهر باقی نمی‌ماند همه چيز کلاً نابود شد».

ارتش اسرائيل در واکنش به اين گزارش در بيانيه‌ای اعلام کرد که «بخش قابل‌توجهی از اظهارات نقل شده در اين گزارش بر پايه شايعه‌ها‌ و شنيده‌ها است». در اين بيانيه همچنين آمده است که ارتش اسرائيل آماده است هر گونه ادعايی در مورد سوء‌رفتار نيروهای نظامی را مورد تحقيق و کنکاش قرار دهد.

ارتش اسرائيل در بيانيه خود آورده است که برپايه اظهارات منتشر شده، از جمله گزارش حاضر، و نيز بر پايه تحقيقات وزارت دفاع اسرائيل، نيروهای نظامی کشور بر اساس قوانين بين‌المللی عمل کرده‌اند».

نبرد اسرائیل و حماس در غزه که از آن در اسرائیل با نام عملیاتی عملیات سرب گداخته یاد می‌شود، زمستان سال گذشته توسط نیروهای دفاعی اسرائیل و علیه حماس در منطقه نوار غزه انجام شد.

پس از انتقادهای بین‌المللی و نیز درخواست «آتش بس» فوری از سوی سازمان ملل متحد، اسرائیل به طور یک‌جانبه در منطقه نبرد اعلام آتش‌بس کرد.

تا زمان اعلام آتش‌بس یک‌جانبه دست‌کم ۱۲۰۰ فلسطینی جان خود را از دست دادند. بیش از نیمی از کشته‌شدگان را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند. بنا بر آمار دولت اسرائیل نیز در آخرین جنگ غزه ۹ سرباز اسرائیلی کشته شده‌اند که از این میان چهار سرباز با آتش خودی جان خود را از دست داده‌اند. از میان غیرنظامی‌های اسرائیلی نیز چهار نفر کشته شدند.

نبردها سه هفته به طول انجامید.
XS
SM
MD
LG