لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۵

هاشمی رفسنجانی: مردم نخواهند باید برویم


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان ایران، در یک سخنرانی انتقادی در جمع فعالان دانشجویی در مشهد، با انتقاد از برخورد سپاه و بسیج با مردم در جریان وقایع پس از انتخابات خرداد ماه، گفته است که اگر مردم ما را بخواهند حکومت می‌کنیم و اگر نخواهند می‌رویم.

سخنان آقای هاشمی رفسنجانی که در جمع برخی از فعالان دانشجویی در مشهد ایراد شد، در وب‌سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان مانند پارلمان‌نیوز و تغییر انعکاس یافته است، اما با این حال چند خبرگزاری داخلی ایران با حذف بخش‌های انتقادی این سخنان، تنها بخش‌های عمومی این سخنان را بازتاب داده‌اند.

رئیس مجلس خبرگان ایران، در این سخنان با اشاره به اینکه حکومت پول و نیرو دارد و می‌تواند در خیابان آدم جمع کند ولی گروه مقابل یک عده استاد، دانشجو، کارگر، مدیر، صنعت‌گر هستند، تأکید کرده است که «درست نبود که بسیج و سپاه در مقابل مردم قرار داده شوند».

رئیس مجلس خبرگان در حالی از برخورد سپاه و بسیج با مردم انتقاد می‌کند که چندی پیش محمدعلی جعفری، فرمانده كل سپاه پاسداران، گفته بود «رهبری از اقدامات بسیج و سپاه در فرونشاندن آتش فتنه، تقدیر كرده‌اند».

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان ایران، بار دیگر با تأکید بر مواضع ارائه شده در خطبه‌های نماز جمعه تیرماه خود گفته است که راهکارهایش در مورد شرایط کنونی کشور، همچنان پیشنهادهایی است که در خطبه‌ها صریحاً اعلام کرده است.

آقای هاشمی رفسنجانی که از زمان اقامه نماز جمعه در ۲۶ تیرماه تا کنون در نماز جمعه تهران غایب بوده است، اولین مسئول بلندپایه جمهوری اسلامی بود که اوضاع کشور را بحرانى اعلام کرد و پیشنهادهایى براى خروج از این بحران ارائه کرد که با واکنش تند حامیان دولت روبه‌رو شد.

در نماز جمعه ۲۶ تیر ماه که پس از برگزاری انتخابات تنها نماز جمعه‌ای بود که به امامت هاشمی رفسنجانی برگزار شد، شماری زیادی از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری همراه با مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو نامزد معترض، شرکت کردند.

آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های این نماز جمعه، با تأکید بر اهمیت نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی، نسبت به «به خطر افتادن مشروعیت حکومت جمهوری اسلامی» هشدار داد و برای حل بحران پس از انتخابات خواستار «آزادی زندانیان سیاسی و دلجویی از خانواده آنها» شد.

اکنون آقای رفسنجانی می‌گوید که تأکیدش بر نقش مردم در جامعه اسلامی در خطبه‌های ۲۶ تیرماه به این دلیل بوده است که «این مردم بودند که انقلاب را به پیروزی رساندند و در جنگ هم اگر گروه‌های داوطلب و بسیجی نمی‌آمدند پیروزی ما امکان‌پذیر نبود».

اکبر هاشمی رفسنجانی تصریح کرده است: «انقلاب ما براساس اسلام و قران بود اما برخی اصولگرایان این صحبت‌ها را قبول ندارند و فكر می‌كنند، رأی مردم زینتی است.»

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزوده است که «مردم ایران معتقد و مسلمانند اگر ما را می خواهند حكومت می‌كنیم و اگر نمی‌خواهند می‌رویم».

رئیس مجلس خبرگان ایران در مشهد و در دیدار با برخی از فعالان دانشجویی همچنین گفته است پس از اینکه در آن خطبه‌ها خواستار از بین رفتن تردیدها شد، «برخی گفتند که چرا لفظ تردید را به کار بردید، در حالی که سخنان من ناظر بر برخی مسائل مطرح شده پس از انتخابات بود».

«فرمان را هر طور بخواهند اجرا می‌کنند»

آقای هاشمی رفسنجانی در این سخنان انتقادی همچنین با اشاره به وضعیت زندانیان سیاسی گفته است که «این زندانیان سیاسی پای چه کسی است؟ سپاه می‌گوید ما پیرو رهبریم اما فرمان را هر جور که دلشان می‌خواهند اجرا می‌کنند، نه آن جور که رهبری فرمودند».

آقای هاشمی رفسنجانی در روزهای گذشته هم در جمع استادان حوزه و دانشگاه در مشهد با اشاره به اینکه در شرایط کنونی اختلاف جدی است و جای مخفی کردن نیست، تأکید کرده بود که تنها آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، قادر است بحران به وجود آمده پس از انتخابات را حل کرده و با جلب رضایت مردم وحدت ایجاد کند.

این مقام بلندپایه جمهوری اسلامی در دیدار با فعالان دانشجویی گفته است که «این صف‌بندی به مصلحت نیست. این گونه که به ما اخبار می‌رسد گروهی در دانشگاه معترض به نتایج انتخابات هستند. اینکه وزیر که به دانشگاه می‌رود و نمی‌تواند سخنرانی کند، نشان‌دهنده آن است که لابد چیزی شده است. ولی این مسائل با شعار و اهانت حل نمی‌شود».

آقای هاشمی همچنین در این دیدار با تأکید بر اینکه «سکوت» پیشه نکرده، می‌گوید که «شرایط کشور به گونه‌ای است که تحمل اظهار نظرها و انتقادات سازنده را ندارند و برخی عکس‌العمل‌ها نیز در برابر این اظهار نظرها مفسده‌برانگیز است».

رئیس مجلس خبرگان رهبری ایران همچنین گفته است که اگر اعتدال بر جامعه حاکم باشد، بسیاری از مسائل قابل حل است.

«نمی‌شود جامعه‌ای با سه چهار میلیون دانشجو را فریب داد»

آقای هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود گفته است که سانسور در جامعه ما جواب نمی‌دهد و اگر رسانه‌ها آزاد باشند و مردم قانع شوند و دیگر به خیابان نمی‌آیند».

وی تصریح کرده است که نظر من این بوده است که صاحب نظران بیایند بحث کنند و موارد مورد اختلاف را در مناظره‌ها به بحث گذاشته شود تا مردم گوش دهند و تصمیم بگیرند [چرا که] جامعه‌ای که سه چهار میلیون دانشجو دارد را نمی‌شود با فریب اداره کرد.

رئیس مجلس خبرگان ایران همچنین با اشاره به حضور چشمگیر زنان در دانشگاه‌ها از برخورد خشونت‌آمیز با زنان در تجمع‌ها و تظاهرات انتقاد کرده است.

«مهدی در صورت خواست دادگاه، حاضر می‌شود»

آقای هاشمی رفسنجانی همچنین بخشی از سخنان خود را به موضوع بازگشت فرزندش، مهدی هاشمی، به ایران اختصاص داده است و گفته است که در صورتی که دادگاهی فرزندش را احضار کند، در آن حضور خواهد یافت.

وی در این مورد اضافه کرده است که «مهدی خیالش از پرونده‌ها و تهمت‌ها راحت است و در انتخابات نیز صرفاً به ارائه تجربیاتش پیرامون صیانت از آرا پرداخته و در کار ستادها یا تظاهرات دخالتی نداشته است».

اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی در حالی است که پیشتر دادستان تهران در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولتی ایران، از مهدی هاشمی خواسته بود که به ایران بازگردد تا در برابر اتهامات مطرح شده نسبت به خود دفاع کند.

داستان تهران، در این گفت‌وگو اشاره‌ای به این اتهامات نکرده بود اما پس از آنکه اظهاراتش با واکنش مهدی هاشمی روبه‌رو شد، اعلام کرد که «عجله‌ای برای بازگشت وی به ایران نداریم و هر زمان وی به ایران بازگشت، اقدام قضایی متناسب را خواهیم کرد».

مهدی هاشمی در روزهای پس از انتخابات به بریتانیا و از آنجا به لبنان سفر کرده بود، هم‌اکنون در خارج از کشور به سر می‌برد.

اکنون آقای هاشمی رفسنجانی نیز تأیید کرده است که فرزندش برای رسیدگی به وضع دانشگا‌ه‌های آزاد اسلامی و نیز گذراندن رساله دکترای خود در خارج از کشور است.

در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» شماری از متهمان در اعتراف‌های خود به مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، اشاره کردند؛ شماری از این زندانی‌ها که بخشی از اتهامات‌شان مربوط به فعالیت در سایت خبررسانی «جمهوریت» بود مطالبی را در مورد این وب‌سایت علیه مهدی هاشمی بیان کردند.

اما پیش از آن نیز در روزهای منتهی به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد در مناظره‌های تلویزیونی خود شماری از چهره‌های برجسته و از جمله خانواده هاشمی رفسنجانی را متهم به فساد و اقدام علیه دولت خود متهم کرد.

در شهریورماه امسال، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، در یکی دیگر از حملات خود به اصلاح‌طلبان آنها را به تلاش برای راه‌اندازی انقلاب مخملی و حذف رهبری متهم کرد. محمد خاتمی، مصطفی تاج‌زاده، بهزاد نبوی، محمد عطریانفر، مهدی هاشمی، ابوالفضل فاتح و موسوی خوئینی‌ها از جمله افرادی بودند که فرمانده سپاه پاسداران با اشاره به اعترافات محمدعلی ابطحی آنها را به تلاش برای حذف رهبری و ایجاد انقلاب مخملی متهم کرد.

مهدی هاشمی خود در نامه‌ای سرگشاده به دادستان تهران، این اتهامات را رد کرده و اظهار آمادگی کرده است که برای دافع در مقابل اتهامات مطرح شده در دادگاه حاضر شود.
XS
SM
MD
LG