لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

پناهنده شدن دختر بن لادن به سفارت عربستان در تهران تاييد شد


براى سال‌ها اين گمان مطرح بوده است كه فرزندان اسامه بن لادن از زمان فرار رهبر گروه القاعده از افغانستان در جريان حمله آمريكا به اين كشور طى سال ۲۰۰۱، در ايران به سر مى برند.
براى سال‌ها اين گمان مطرح بوده است كه فرزندان اسامه بن لادن از زمان فرار رهبر گروه القاعده از افغانستان در جريان حمله آمريكا به اين كشور طى سال ۲۰۰۱، در ايران به سر مى برند.
چند روز پس از گزارش رسانه هاى عربى از پناهنده شدن ايمان بن لادن به سفارت عربستان سعودى در تهران، اين سفارتخانه پناهنده شدن وى را تاييد كرد و وزير امور خارجه ايران مى گويد مقام های جمهوری اسلامی تا زمانى كه سفارت عربستان اين موضوع را خبر نداد از حضور دختر رهبر القاعده در ايران اطلاعى نداشتند.

منوچهر متكى، وزير امور خارجه جمهورى اسلامى، روز پنجشنبه به تلويزيون دولتى ايران گفته است: سفارت عربستان به مقام هاى ايرانى خبر داده كه يكى از دختران بن لادن، رهبر گروه القاعده، به اين سفارتخانه پناهنده شده و خواستار خروج از ايران است.

اظهارات اين مقام ايرانى يك روز پس از آن بيان مى شود كه روزنامه عرب زبان «الشرق الاوسط» چاپ لندن اعلام كرد كه ايمان بن لادن پس از گريختن از حبس خانگى در ايران به سفارت عربستان در تهران پناهنده شده است.

آقاى متكى می گوید: «ما نمى دانيم كه وى چگونه به سفارت عربستان رفته است و اساسا چگونه وارد خاك ايران شده است. هويت وى هنوز براى ما مشخص نيست.»

به گفته وزير امور خارجه ايران، پس از احراز هويت ايمان بن لادن، «او مى تواند با مجوز از كشور خارج شود.»

وى به حضور ساير اعضاى خانواده بن لادن در ايران اشاره نكرده است. روزنامه الشرق الاوسط در گزارش خود اشاره كرده است كه «دختر اسامه بن لادن همراه با پنج برادر خود به مدت هشت سال در ايران در حبس خانگى به سر مى برده است.»

براى سال ها اين گمان مطرح بوده است كه فرزندان اسامه بن لادن از زمان فرار رهبر گروه القاعده از افغانستان در جريان حمله آمريكا به اين كشور طى سال ۲۰۰۱، در ايران به سر مى برند.

سازمان هاى جاسوسى غربى در اين زمينه به طور ويژه به نام دو تن از پسران بن لادن به نام هاى سعد و حمزه اشاره مى كنند كه به گفته آنها، نقش مهمى در گروه القاعده دارند.

مقام هاى آمريكا در سال جارى گفته بودند كه سعد بن لادن ممكن است در جريان يكى از حملات هواىى اين كشور در پاكستان كشته شده باشد. اين گمان مطرح شده بود كه به دنبال آزادى وى توسط ايران، سعد به پاكستان رفته است، با اين حال منبع مستقلى اين خبر را تاييد نكرده بود.

الشرق الاوسط در شماره روز چهارشنبه خود به نقل از عمر بن لادن، پسر ديگر رهبر االقاعده كه در خارج زندگى مى كند، خبر داده است، «ايمان» در تماس تلفنى خود از سفارت عربستان در تهران به خانواده اش گفته است كه سعد ۲۹ ساله و چهار برادر ديگر او همچنان در بازداشت ايران به سر مى برند.

بر اساس گزارش منابع خبرى، اسامه بن لادن از چندين همسر خود ۱۹ فرزند دارد. وى پس از اينكه در اواخر دهه ۱۹۹۰ از سودان اخراج شد، حداقل يكى از همسران خود را با چند تن از فرزندانش به افغانستان برد.

گفته مى شود كه همسر و فرزندان بن لادن پس از گريختن از جنگ آمريكا عليه افغانستان به ايران رفته اند.
XS
SM
MD
LG