لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۸

مهمان‌پرست: ارتباطی میان ایران و محموله توقیفی در تایلند نیست


سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با رد خبر مربوط به ارتباط ایران با هواپیمای توقیف شده در خاک تایلند می‌گوید با توجه به توان و قابلیت نظامی ایران نیازی به استفاده از جنگ‌افزارهای کشورهای دیگر نیست.

اظهارات رامین مهمان‌پرست پس از آن عنوان می‌شود که خبرگزاری رویترز به سند محرمانه‌ای اشاره کرد که دولت تایلند در ارتباط با محموله تسلیحاتی توقیف شده در این کشور در اختیار شورای امنیت سازمان ملل گذاشته و بر اساس آن مقصد محموله تسلیحاتی توقیف شده تهران اعلام شده است.

اکنون سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که بر اساس گزارش مقامات تایلندی هیچ گونه ارتباطی میان ایران و این هواپیما وجود ندارد و این اخبار «در راستای جنگ نرم» منتشر شده است.

در آذرماه گذشته روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال اعلام کرده بود که یک هواپیمای ایلیوشین حامل یک محموله تسلیحاتی که پس از ترک پیونگ‌یانگ برای سوخت‌گیری در بانکوک توقف کرده بود، توسط مقامات تایلندی توقیف شده است.

این گزارش با اشاره به بررسی‌های دو نهاد کارشناسی در زمینه قاچاق سلاح، مقصد احتمالی این هواپیما را ایران اعلام و اشاره کرده بود که حرکت این هواپیما با محموله تسلیحاتی بین کره شمالی و ایران نکات تازه‌ای را در مورد نقض مقررات بین‌المللی توسط این دو کشور مطرح کرده است، چرا که طبق مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد فروش و صدور تسلیحات سبک یا سلاح‌های سنگین توسط کره شمالی و همچنین فروش هر گونه اسلحه توسط ایران ممنوع است.

با وجود این گزارش‌ها، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنان تأکید می‌کند که این هواپیما مقصدی غیر از ایران داشته است و ارتباطی به ایران ندارد.

«در روز عاشورا افرادی تحت پوشش دیپلمات بازداشت شده‌اند»

آقای مهمان‌پرست در نشست خبری هفتگی خود همچنین به موضوع بازداشت چند تن «در پوشش دیپلمات‌ خارجی» در جریان حوادث روز عاشورا در تهران اشاره کرده و گفته است که هویت افرادی که تحت پوشش دیپلمات در این تجمعات شرکت کرده بودند در دست بررسی است.

آقای مهمان‌پرست از اظهار نظر صریح در این مورد که آیا در میان دستگیرشدگان آن طور که وزارت اطلاعات ایران می‌گوید دو دیپلمات آلمانی نیز هستند خودداری کرده و گفته است که رسیدگی به وضعیت برخی بازداشتی‌ها در روز عاشورا در دستور کار مسئولان ذی‌ربط است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی چندی پیش اعلام کرد که دو دیپلمات آلمانی که در ناآرامی‌های روز عاشورا دست داشته‌اند دستگیر شده‌اند. این موضوع بلافاصله با تکذیب وزرات امور خارجه آلمان روبه‌رو شد و سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان ادعای تهران مبنی بر دخالت در ناآرامی‌های اخیر ایران را رد کرد.

رامین مهمان‌پرست همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد کاهش احتمالی روابط ایران با بریتانیا و آلمان گفته است که وزارت خارجه با بررسی تمامی تحركات و اقدامات كشورهای مورد نظر نسبت به رسیدگی به وضعیت آنها اقدام خواهد كرد و اگر نیاز به تغییر روابط باشد آن را در دستور كار قرار می‌دهد.

«شورای امنیت جایگاه قانونی بحث در مورد برنامه هسته‌ای ایران نیست»

سخنگوی وزرات خارجه ایران همچنین در مورد سخنان کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مبنی بر احتمال ارجاع بحث درباره برنامه هسته‌ای ایران به شورای امنیت این رویکرد را رویکرد درستی ارزیابی نکرد و افزود که مسائل مربوط به فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران باید در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دنبال شود و معتقدیم جایگاه قانونی برای پیگیری این مسئله در شورای امنیت وجود ندارد.

آقای مهمان‌پرست همچنین با تأکید دوباره بر در دستور کار بودن تأمین سوخت رآکتور تهران، معاوضه سوخت را «اعطای فرصتی از سوی ایران به غرب» خوانده و گفته است که در این زمینه شرایط ایران برای تبادل سوخت باید لحاظ شود.

وی اتخاذ رویکرد واقع‌بینانه از سوی کشورهای ۵+۱ را زمینه‌ساز تعامل سازنده با ایران خوانده و ابراز امیدواری کرده است که رایزنی‌ها به نتایج مثبتی برسد و حقوق هسته‌ای ایران به نحو مطلوب تأمین شود.
XS
SM
MD
LG