لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

دو ايرانی و پنچ ايتاليايی به اتهام قاچاق اسلحه به ايران بازداشت شدند


يک دادستان ضد تروريسم ايتاليا روز چهارشنبه اعلام کرد که دو ايرانی و پنچ ايتاليايی به اتهام قاچاق اسلحه و نقض تحريم های بين المللی بازداشت شده اند.

آرماندو سپاتارو، دادستان ضد تروريسم ايتاليا، در يک کنفرانس خبری تاکيد کرده است به دليل اين که اين مساله مورد توجه جامعه بين المللی است، تحقيقات در اين زمينه از اهميت زيادی برخوردار است.

اين دادستان ضد تروريسم ايتاليا تصريح کرده است که تحقيقات درباره اقدامات اين افراد از ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ آغاز شده است.

در همین زمینه، سرهنگ وينچنزو آندرئونه، از بخش مالی پليس، نيز گفته است اين افراد در صدد بودند تا مقادير زيادی موشک های ضد تانک و مواد منفجره را به ايران ارسال کنند.

سرهنگ وينچنزو آندرئونه همچنين گفته است که يکی از بازداشت شدگان ايتاليايی که يک وکيل است، به ايران سفر کرده و با مقامات بلندپايه ارتش ايران نیز ملاقات کرده بود.

به گفته آرماندو سپاتارو دو ايرانی ديگر نيز در جريان قاچاق اين سلاح ها شرکت داشته اند ولی آنها اکنون در ايران به سر می برند. وی تصريح کرده است که دو ايرانی بازداشت شده برای دولت ايران کار می کنند.

طبق اين گزارش، حميد معصومی نژاد، ۵۱ ساله يکی از بازداشت شدگان است که شغل خود را روزنامه نگار اعلام کرده و ساکن رم است و همايون بختياری ديگر ايرانی بازداشت شده است که شغل خود را بیان نکرده است.
آرماندو سپاتارو، دستان ضد تروریسم ایتالیا در کنفرانس خبری روز چهارشنبه


در همين زمينه شبکه الجزيره گزارش داده است که يکی از بازداشت شدگان ايرانی حميد معصومی نژاد خبرنگار با سابقه تلويزيون دولتی ايران در ايتاليا است.

به گزارش مقامات پليس ايتاليا اين دو ايرانی در شهر تورين در شمال غربی ايتاليا بازداشت شده اند. اين دو نفر به همراه پنج ايتاليايی در عملياتی موسوم به «تک تيرانداز» توسط پليس ایتالیا بازداشت شده اند.

سرهنگ وینچنزو آندرئونه نيز درباره هویت بازداشت شدگان گفته است که ايتاليايی های بازداشت شده مديران شرکت های صادرات و واردات و همچنين شرکت های مخابراتی هستند.

به گفته مقامات ايتاليايی اين افراد از سال ۲۰۰۷ اقدامات خود را آغاز کرده اند و کوشيده اند تا رد پایی از خود برجای نگذارند.

به گفته آرماندو سپاتارو اين شرکت ها با دريافت تقاضا از ايران، بیشتر این اسلحه ها را از اروپا و به ويژه آلمان خريداری کرده اند.

آرماندو سپاتارو همچنين گفته است که اين سلاح ها پيش از ارسال به ايران به کشورهای سومی مانند بريتانيا، سوئيس و رومانی فرستاده شده اند و برخی ديگر نيز از طريق کشورهای حاشيه خليج فارس و دبی به ايران ارسال شده اند.

طبق اين گزارش، اين شبکه بعد از آن که ماموران رومانی و بريتانيا محموله های سلاح را کشف و ضبط کردند، لو رفته است.

آرماندو سپاتارو همچنين گفته است مقامات پليس برن و سوئيس با اين تحقيقات همکاری کرده اند.

در بيانيه پليس ايتاليا تصريح شده است که اين افراد به اتهام مشارکت در ارسال اسلحه و سيستم های نظامی به ايران و نقض تحريم های بين المللی بازداشت شده اند.

دولت ایران تاکنون به اخبار منتشره درباره بازداشت این دو ایرانی و همچنین اتهامات آنها واکنشی نشان نداده است.
XS
SM
MD
LG