لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

واکنش تند لابی قدرتمند یهود به انتقاد دولت اوباما از اسرائیل


سخنرانی باراک اوباما در همایش «ایپک» در سال ۲۰۰۸
سخنرانی باراک اوباما در همایش «ایپک» در سال ۲۰۰۸
انتقادهای کم‌سابقه دولت باراک اوباما در روزهای اخیر از دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با واکنش تند «ایپک»، بانفوذترین لابی یهودی – آمریکایی، روبه‌رو شده است.

از روز سه‌شنبه هفته گذشته که در اوج سفر رسمی جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، به اسرائیل، خبر صدور مجوز ۱۶۰۰ واحد مسکونی جدید برای یهودیان در«رمت شلومو» در شمال شرق بیت‌المقدس منتشر شد، بحران کم‌سابقه‌ای در مناسبات دو دولت آمریکا و اسرائیل به وجود آمده است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، مکالمه «صریح ۴۳ دقیقه‌ای» با نخست وزیر اسرائیل داشته، بیانیه‌های تندی از سوی دولت آمریکا منتشر شده، و سفیر اسرائیل در آمریکا نیز برای نخستین بار به وزارت خارجه واشینگتن احضار شده است.

مایکل اورن، سفیر اسرائیل در آمریکا، روز یک‌شنبه در همین باره گفت که «تنش جاری بین دو کشور در ۳۵ سال اخیر سابقه نداشته است».

در حالی که سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز در مورد عذرخواهی بنیامین نتانیاهو که روز یک‌شنبه اتفاق افتاد گفته است که «خانم کلینتون به آقای نتانیاهو گفته است که باید چه گام‌هایی بردارد»، اکنون «ایپک»، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، در بیانیه‌ای نوشته است که عملکرد و موضع‌گیری‌های دولت اوباما در قبال اسرائیل «موجب نگرانی جدی شده و به تلاش‌های رسیدن به صلح میان اسرائیل و همسایگانش لطمه می‌زند».

«ایپک» در بیانیه خود تاکید کرده است که این تنش «موجب منحرف شدن افکار عمومی از مساله اصلی یعنی برنامه هسته‌ای ایران می‌شود».

«ایپک» به دولت اوباما یادآور شده است که «اسرائیل نزدیک‌ترین هم‌پیمان آمریکا در خاورمیانه است، و اساس این مناسبات منافع راهبردی و زیربنایی آمریکا در منطقه، ارزش‌های مشترک با اسرائیل، و تعهد دیرینه نسبت به صلح منطقه است».

«ایپک» که قدرتمندترین لابی حامی اسرائیل در آمریکاست همچنین ابرازخشم کرده است که چرا وزارت خارجه آمریکا اصرار داشته است که مکالمه تلفنی خانم کلینتون با نخست وزیر اسرائیل در روز جمعه گذشته علنی شود و پس از آن نیز «خانم کلینتون خود به سوی دوربین‌ها بشتابد و در دو مصاحبه تلویزیونی علنا آقای نتانیاهو را توبیخ کند».

سازمان «ایپک» همچنین نوشته است که این رفتار شایسته دو هم‌پیمان راهبردی نیست و با جنجال علنی نمی‌توان مسائل را حل کرد و دولت اوباما باید سریعا برای کاهش تنش اقدام کند.

همایش سالانه «ایپک» در روز دوشنبه آینده با حضور بنیامین نتانیاهو در واشینگتن آغاز می‌شود، و طبق برنامه پیشین، همچنان نام خانم هیلاری کلینتون به عنوان سخنران اصلی از سوی دولت اوباما در این همایش مطرح است.

باراک اوباما در زمان نامزدی برای ریاست جمهوری آمریکا با سخنرانی خود درهمایش «ایپک» بر محبوبیت خود در میان یهودیان آمریکا بسیار افزود. بالاترین درصد حمایت از آقای اوباما در آمریکا، پس از سیاه‌پوستان، در میان یهودیان بوده است که به طور سنتی نیز حامی حزب دموکرات هستند. ۷۶ درصد از یهودیان آمریکا در انتخابات نوامبر ۲۰۰۸ به سود اوباما رای دادند.

اما باراک اوباما از زمان حضور در کاخ سفید در همایش‌های «ایپک» حضور نداشته، و در سفر هفته آینده نخست وزیر اسرائیل به واشینگتن نیز با او ملاقات نخواهد کرد، زیرا آقای اوباما در سفر از قبل تعیین شده خود به خاور دور خواهد بود.

با این حال بیانیه «ایپک» تنها انتقاد آشکار حامیان اسرائیل در آمریکا از دولت آقای اوباما نیست.

انتقادهای نهادهای طرفدار یهودیان و اسرائیل در آمریکا از روز شنبه گذشته با انتشار بیانیه سازمان بانفوذ «ضد افترا» علنی شد که شدیدا به آمریکا حمله کرد و نوشت که خانم کلینتون باید بداند که نمی‌تواند برای نخست وزیر اسرائیل ریاست کند، و بهتر است که آقای اوباما خانم کلینتون را مهار کند.
XS
SM
MD
LG