لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

پيروزی ائتلاف اياد علاوی در انتخابات پارلمانی عراق


کميسيون انتخابات عراق روز جمعه اعلام کرد، که ائتلاف العراقيه، به رهبری اياد علاوی، نخست وزير پيشين اين کشور، توانسته است بيشترين کرسی های انتخابات پارلمانی عراق را به دست آورد.

مقام های کميسيون انتخابات عراق اعلام کرده اند، ائتلاف العرقيه که مجموعه ای از نيروهای سکولار شيعه به همراه سنی ها است، توانسته است ۹۱ کرسی از ۳۲۵ کرسی پارلمان عراق را کسب کند. اين در حالی است که ائتلاف دولت قانون، به رهبری نوری المالکی، نخست وزير عراق، با ۸۹ کرسی در جايگاه دوم قرار دارد.

ائتلاف ملی عراق، مجموعه از گروه‌های مذهبی شيعه به رهبری مجلس اعلای عراق و طرفداران مقتدا صدر، با به دست آوردن ۷۰ کرسی در جايگاه سوم قرار گرفته است.

کسب بيشترين کرسی های پارلمان توسط ائتلاف العراقيه اين فرصت را برای اياد علاوی فراهم می کند تا مامور تشکيل دولت آينده عراق شود. تشکيل دولت نيازمند همراه داشتن ۱۶۳ رای در پارلمان عراق است.

چنانچه اياد علاوی در ۳۰ روز نتواند دولت آينده را تشکيل دهد، رييس جمهور جديد عراق ، که خود توسط پارلمان جديد انتخابات می شود، فرد ديگری را مامور تشکيل دولت می کند.

اين در حالی است که نوری المالکی پس از اعلام نتیجه انتخابات گفت، نتايج اعلام شده در روز جمعه نتيجه نهايی انتخابات پارلمانی ۷ مارس نيست.

آقای مالکی در يک کنفرانس خبری در بغداد صحبت می کرد، افزود:«البته ما اين نتايج را قبول نداريم چرا اين نتيجه اوليه است».

نوری المالکی تصریح کرد که از طریق مجاری قانونی اعتراض خود را پیگیری خواهد کرد.

نتايج اعلام شده روز جمعه نتيجه شمارش ۱۰۰ درصد آرا انتخابات پارلمانی عراق در ۷ مارس بود ، اما اعلام نتيجه نهايی اين انتخابات که بايد توسط دادگاه تاييد شود، ممکن است هفته ها طول بکشد.

دو ائتلاف دولت قانون و ائتلاف ملی عراق می توانند در صورت توافق نزديک به ۱۶۳ رای مورد نياز در پارلمان را برای تشکیل دولت، کسب کنند.

صاحبنظران مسايل عراق می گويند نتايج انتخابات پارلمانی عراق حاکی از آن است که هيچ کدام از ائتلاف های موجود اکثريت آرا را در اختيار ندارند، در نتيجه اين کشور شاهد مذاکرات طولانی و سخت میان گروه های مختلف برای تشکيل دولت آينده خواهد بود.

پيشتر ائتلاف نوری المالکی خواستار شمارش دستی آرا شده بود. اين در خواست توسط کميسيون انتخابات عراق رد شده بود.

ساعاتی پيش از اعلام نتايج انتخابات پارلمانی، انفجار دو بمب در نزديکی رستورانی دردر شهر خالص در استان دیاله دستکم ۴۰ کشته برجای گذاشت.
XS
SM
MD
LG