لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۸

لغو ۶۳هزار پرواز؛ مسافران در انتظار تصمیم اتحادیه اروپا


مسافران منتظر در فرودگاه پراگ
مسافران منتظر در فرودگاه پراگ
در حالى که اختلال در پرواز هواپیماها در اروپا به دلیل گسترش خاکسترهاى آتشفشانى همچنان ادامه دارد، پروازهاى آزمایشى بدون مسافر برخى از خطوط هواپیمایى اروپایى امیدها به عادى شدن شرایط در ترافیک هوایى قاره اروپا را افزایش داده است.

به گزارش خبرگزارى رویترز نتایج پروازهاى آزمایشى بدون مسافر برخى از شرکت‌هاى هواپیمایى اروپایى نشان مى‌دهد که خاکستر آتشفشانى ناشى از فعالیت یک کوه آتشفشانى در ایسلند هیچ‌ مشکلى براى هواپیماها ایجاد نکرده است.

از این رو به گفته آندره آدونیس، وزیر حمل و نقل بریتانیا، وزراى حمل و نقل کشورهاى عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه با بررسى نتایج این آزمایش‌ها در باره از سرگیرى پروازها در اروپا یا ادامه ممنوعیت پرواز تصمیم خواهند گرفت.

این در حالى است که روز یکشنبه نیز اختلال در پرواز هواپیماها در بخش‌هاى گسترده‌اى از قاره اروپا ادامه یافت و از این رو رهبران جهان و از جمله باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا نتوانستند در مراسم خاکسپارى رییس جمهور لهستان شرکت کنند.

دمیترى مدودف، رییس جمهور روسیه از جمله معدود رهبرانى بود که توانست در این مراسم شرکت کند، در حالى که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، نیکلا سارکوزى، رییس جمهورى فرانسه، شاهزاده چارلز، ولیعهد بریتانیا و عبدالله گل رییس جمهور ترکیه به دلیل لغو پروازها از حضور در مراسم خاکسپارى لخ کاچیسنکى بازماندند.

از روز پنج‌شنبه و به دنبال گسترش خاکسترهاى آتشفشانى ناشى از فعالیت یک کوه آتشفشانى در ایسلند پروازها در بسیارى از کشورهاى اروپایى به دلیل نگرانى از ورود این خاکسترها به درون موتور هواپیماها و بروز مشکلات فنى براى هواپیماها لغو شده است.

با این حال چند شرکت‌ هواپیمایى از جمله بریتیش ایرویز، لوفت‌هانزا و ک‌ال‌ام هلند اعلام کرده‌اند، پروازهاى آزمایشى بدون مسافر آنها بدون اشکال صورت گرفته است.

از سوى دیگر شرکت‌هاى هواپیمایى لوفت‌هانزا و ایربرلین آلمان از تصمیم مقام‌هاى اداره امنیت پرواز این کشور براى لغو پروازها انتقاد کرده و خطرساز بودن خاکسترهاى آتشفشانى را زیر سوال برده‌اند.

این دو شرکت همچنین تهدید کرده‌اند، ممکن است خواستار جبران خسارت‌هاى وارده به دلیل لغو پروازها شوند.

در این میان خوزه مانوئل‌باروسو، رییس کمیسیون اروپا، روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌اى خواستار انجام تحقیقات درباره خسارات ناشى از فلج شدن سیستم حمل و نقل هوایى در اتحادیه اروپا شده است.

لغو پروازها در اروپا روزانه دست‌کم دویست میلیون دلار خسارت براى شرکت‌هاى هواپیمایى در پى داشته و بزرگترین بحران براى شرکت‌هاى هواپیمایى از زمان حملات تروریستى یازدهم سپتامبر به شمار مى‌آید.

در همین حال روز یکشنبه مقام‌هاى امنیت پرواز در اروپا اجازه انجام شمار محدودى از پروازها را در برخى از فرودگاه‌ها صادر کردند.

بر اساس اعلام آژانس امنیت پرواز اتحادیه اروپا در روز یکشنبه تنها حدود چهار هزار پرواز در فضاى اروپا صورت گرفته است، در حالى که شمار پروازها در شرایط عادى در اروپا ۲۴ هزار پرواز است.

از روز پنج‌شنبه تا کنون دست‌کم ۶۳ هزار پرواز به دلیل گسترش خاکسترهاى آتشفشانى در اروپا لغو شده است.

لغو گسترده پروازها در فرودگاه‌هاى اروپایى در سایر نقاط جهان نیز پیامدهایى در پى داشته است. بسیارى از مسافرانى که از کشورهاى اروپایى عازم مناطق دیگر بوده و یا قصد سفر به اروپا را داشتند، در فرودگاه‌ها سرگردان شده‌ و این امر به ویژه در نقاطى مانند استرالیا، آمریکا و کشورهاى آسیایى محسوس است.
XS
SM
MD
LG