لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۵

اوباما برنامه «آتش زدن قرآن» از سوی یک کلیسای آمریکایی را محکوم کرد


رییس جمهور آمریکا از کشیش کلیسای انجيلى گينزويل فلوريدا خواسته است تا در تصمیم خود تجدیدنظر کند.
رییس جمهور آمریکا از کشیش کلیسای انجيلى گينزويل فلوريدا خواسته است تا در تصمیم خود تجدیدنظر کند.
باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، در نخستین واکنش خود به برنامه یک کلیسا برای آتش زدن قرآن در روز یازدهم سپتامبر هشدار داد که این اقدام گروه القاعده را تقویت کرده و می تواند به خشونت های جدی در کشورهایی چون پاکستان و افغانستان منجر شود.

آقای اوباما در گفت و گوی اختصاصی با برنامه «صبح بخیر آمریکا» شبکه تلویزیونی ای بی سی با محکوم کردن این اقدام گفت: «این (اقدام) فرصتی طلایی برای یارگیری از سوی گروه القاعده است و می تواند به کارگیری افراد توسط آنها را افزایش دهد که خواستار عملیات انتحاری در شهرهای آمریکا و اروپایی هستند.»

رییس جمهور آمریکا از کشیش کلیسای انجيلى گينزويل فلوريدا خواسته است تا در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

وی همچنین گفت: «این اقدام می تواند خشونت های جدی را در نقاطی چون پاکستان و افغانستان دامن بزند.»

ترى جونز، كشيش كليساى انجيلى گينزويل فلوريدا كه از آن با نام «مركز پيوند جهانى كبوتر صلح» ياد مى‌ شود، اعلام كرده است كه در نهمين سالگرد وقايع تروريستى يازده سپتامبر، به منظور يادبود قربانيان اين واقعه و به منظور هشدار در مورد «تهديد‌هاى» ناشى از اسلام، از ساعت ۶ تا ۹ بعدازظهر روز يازده سپتامبر، صدها نسخه از قرآن را در محوطه اين مركز به آتش كشيده خواهد شد.

تری جونز، کشیش کلیسای انجیلی در فلوریدا طراح برنامه آتش زدن قرآن در روز یازدهم سپتامبر است
اعلام اين برنامه خشم بسيارى از مسلمانان و رهبران برخى از كشورهاى اسلامى را برانگيخته است و همزمان مقام هاى دولت باراك اوباما چنين طرحى را محكوم كرده اند.

واکنش های تازه جهانی

در تازه ترين واكنش های جهانی به برنامه آتش زدن قرآن، سوسيلو بامبانگ يودهويونو، رييس جمهور اندونزى، بزرگترين كشور اسلامى جهان، در نامه اى به رييس جمهور آمريكا ابراز نگرانى كرده است در صورتى كه مراسم «قرآن سوزى» اجرا شود اين اقدام تلاش هاى دو كشور براى ايجاد پلى بين جهان غرب و اسلام را «ناكام» خواهد گذاشت.

وى با ابراز نگرانى از اين برنامه گفته است كه آن مى تواند به برخورد ميان مذاهب دامن بزند.

در ايران، آيت الله صافى گلپايگانى، از مراجع تقليد در قم، تصميم اين كليساى آمريكايى را «موحش» توصيف كرده و گفته است: «به شخص پاپ و ساير روساى مسيحى هشدار مى ‌دهيم اگر چنين حادثه فجيع و غير انسانى در آمريكا اتفاق افتد حكومت آمريكا و شخص رئيس جمهور اوباما را مسئول و مستحق محاكمه و بازخواست مى‌دانيم.»

وى از دولت آمريكا خواسته است تا «بدون فوت وقت اين كشيش، دستگير و كليساى آن براى هميشه تعطيل گردد.»

همچنين آصف على زردارى، رييس جمهور پاكستان، با «تقبيح» برنامه «آتش زدن قرآن» در فلوريدا آمريكا گفته است كه چنين اقدامى ممكن است عواطف مسلمانان را در سراسر جهان جريحه دار سازد.

هند نيز كه پس از اندونزى و پاكستان بيشترين جمعيت مسلمانان را در خود جاى داده است از مقام هاى آمريكايى خواسته تا در اين زمينه «اقدام اساسى» صورت دهند و همزمان رسانه هاى اين كشور را از چاپ تصاوير مربوط به اين واقعه بر حذر داشته است.

از سوى ديگر در فرانسه، كه داراى بزرگترين جامعه مسلمانان در اتحاديه اروپا است، امام مسجد بزرگ پاريس از مسلمانان خواسته است تا از هر گونه اقدام تحريك آميز خوددارى كرده و نگرانى هاى خود را به صورت مسالمت آميز بيان كنند.

همچنين، كورت وسترگارد، كاريكاتوريست دانماركى كه در سال ۲۰۰۶ خشم مسلمانان را براى كشيدن طرح هايى از محمد، پيامبر اسلام، برانگيخته بود به رسانه هاى آلمانى گفته است كه كاريكاتورهاى وى «تحريك آميز بود كه باعث واكنش، روشنگرى و آگاهى شده است ولى چنين اقدامى (آتش زدن قرآن) در اين دايره قرار نمى گيرد.»

دولت كانادا نيز برنامه آتش زدن قرآن را موجب «شعله ور كردن عدم تساهل» دانسته و گفته است آن مى تواند به خشونت عليه سربازان كانادايى مستقر در افغانستان دامن بزند.

انيف عمان، وزير امور خارجه مالزى از برنامه كشيش كليساى انجيلى گينزويل فلوريدا به عنوان اقدامى «شنيع» ياد كرده كه به گفته آن، حمله به مسلمانان محسوب مى شود. وى از باراك اوباما خواسته است تا مانع چنين اقدامى شود.

پيشتر نيز واتيكان انجام چنين برنامه اى را نكوهش كرده بود.

در ايالات متحده آمريكا، هم مقام هاى سياسى شامل هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه و هم فرماندهان نظامى از جمله ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهاى نظامى آمريكا و ناتو در افغانستان، چنين برنامه اى را محكوم كرده اند. آمريكا نگران است كه اين اقدام موقعيت سربازان آمريكايى را در افغانستان به خطر اندازد.

با اين حال، مقام هاى واشنگتن گفته اند كه آنها نمى توانند كار چندانى در زمينه توقف اين برنامه انجام دهند و قانون اساسى آمريكا، حقوق آزادى بيان را تضمين كرده است.

كشيش كليساى پروتستان انجيلى واقع در گينزويل فلوريدا پيش از اين نيز كتابى با نام «اسلام از آن اهريمن است» منتشر كرده است.

به رغم محكوميت جهانى تصميم اين كشيش براى آتش زدن قرآن در روز يازدهم سپتامبر، وى اعلام كرده است كه طرح وى همچنان پابرجاست.

در روز يازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ كه امسال نهمين سال بزرگداشت آن بزگزار مى شود برج هاى دو قلو نيويورك مورد حمله هواپيماهاى مسافربرى ربوده شده قرار گرفت كه در جريان آن بيش از سه هزار نفر كشته شدند.

آمريكا گروه تروريستى القاعده را مسئول اين حملات معرفى كرده است.
XS
SM
MD
LG