لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۷

دادگستری آذربایجان شرقی: جرم جاسوسی دو تبعه آلمانی ثابت شده است


رييس کل دادگستری آذربايجان شرقی می گويد که جرم جاسوسی دو تبعه آلمانی محرز و ثابت شده است و همزمان يکی از دو متهم آلمانی در تلويزيون دولتی ايران «اعتراف» کرده که «اغفال» شده است.

مالک اژدر شريفی، رييس دادگستری آذربايجان شرقی به خبرنگاران در تبريز گفته است: «اين دو تبعه آلمانی به ادعای توريست بودن به ايران آماده اند ولی عملکرد اين دو توريست در ايران و تبريز و خبردهی و جريان سازی در تبريز نشان می دهد که اين افراد برای جاسوسی آمده اند.»

اين مقام قضايی افزوده است: «جريان دستگيری اين دو فرد با اطلاع دهی افراد ساده و عادی بوده است و مدرک جرم جاسوسی آنان در دست بوده و هدف آنها التهاب آفرينی عليه جمهوری اسلامی ايران است.»

مقام های ايران روز دهم اکتبر اعلام کردند که دو تبعه آلمانی را در شهر تبريز بازداشت کرده اند ولی هويت آنها را فاش نکردند.

گزارش منابع مستقل حاکی است اين دو شهروند آلمانی از سوی ماموران امنیتی و در حال مصاحبه با سجاد قادرزاده، فرزند سکينه محمدی آشتيانی که در آستانه اعدام قرار دارد، بازداشت شدند. در جريان يورش ماموران، آقای قادرزاده و هوتن کيان، وکيل خانم آشتيانی، نيز بازداشت شدند.

مقام های آلمانی از جمله گيدو وستروله، وزير امور خارجه اين کشور، خواستار آزادی بی قيد و شرط اتباع آلمانی شده اند ولی جمهوری اسلامی ايران به اين درخواست ها پاسخ نداده است.

اواخر مهرماه، غلامحسين محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائيه جمهوری اسلامی در باره بازداشت اين دو شهروند آلمانی گفته بود:‌ «اين دو تبعه که با رواديد توريستی در تبريز حضور يافته بودند، بدون مدرک از نام خبرنگار سوء استفاده کرده و با خانواده سکينه آشتيانی ارتباط برقرار کرده بودند.»

اين در حالی است که به دنبال انتشار خبر بازداشت اين دو آلمانی، «انجمن روزنامه‌نگاران آلمان» در بيانيه ‌ای اعلام کرده بود که يکی از بازداشت‌شدگان خبرنگار و ديگری عکاس است.

بنا بر گزارش‌های منتشره، مينا احدی، مسئول «کمپين بين‌المللی عليه سنگسار و اعدام»، برای ترتيب دادن مصاحبه با پسر و وکيل سکينه محمدی آشتيانی به اين دو شهروند آلمانی کمک کرده ‌است.

در همين حال، يکی از دو متهم آلمانی که نام وی فاش نشده است دوشنبه شب در گفت و گو با برنامۀ خبری ۲۰:۳۰ تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی ايران گفته است که «توسط يکی از فعالان سياسی مخالف دولت ايران در آلمان فريب خورده است.»

اين شهروند آلمانی که سخنانش ترجمه می شد، افزود: «من هيچ اطلاعی در باره اين پرونده نداشتم اما خانم احدی خبر داشت. وی مرا به ايران فرستاد و از دستگيری من بهره برداری تبليغاتی کرد. من زمانی که به آلمان برگردم عليه خانم احدی شکايت خواهم کرد.»

وی اظهار داشت: «من اشتباهم را می پذيرم و چون اطلاعی از پرونده (سکينه آشتيانی) نداشتم از سوی خانم احدی اغفال شدم.»

سکينه محمدی آشتيانی زن ۴۳ ساله ايرانی است که به جرم «زنای محصنه» و «دست داشتن در قتل» در زندان به ‌سر می‌ برد. خبر صدور اوليه حکم سنگسار برای او با اعتراض‌های گسترده دولت‌ها و سازمان‌های حقوق بشری و شخصيت‌های جهانی روبه‌رو شده‌ است.
XS
SM
MD
LG