لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۴

اتحادیه خبرنگاران آلمان، اتهام جاسوسی به دو خبرنگار بازداشتی در ایران را رد کرد


تصویری از از آلمانی بازداشت که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد
تصویری از از آلمانی بازداشت که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد
اتحادیه خبرنگاران آلمان روز سه شنبه در بیانیه ای هرگونه اتهام جاسوسی به دو خبرنگار آلمانی که در ایران بازداشت شده اند را رد کرد و به پخش برنامه ای از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی که در آن این دو، به اشتباه خود اعتراف کرده اند، به شدت اعتراض کرد.

به گزارش آسوشیتد پرس، اتحادیه خبرنگاران آلمان خواهان آزادی بدون قید و شرط و فوری این دو خبرنگار شده است. پیشتر، گیدو وسته وله، وزیرخارجه آلمان هم آزادی این دو خبرنگار را درخواست کرده بود.

اولریک کایزر، معاون رییس اتحادیه خبرنگاران آلمان در واکنش اتهام جاسوسی که به این دو خبرنگار مطرح شده، گفت:« پوشش نقض حقوق بشر را نمی توان جاسوسی نامید چون فقط بحث خبر مهم است (و نه اطلاعات محرمانه و مخفی).»

گزارش منابع مستقل حاکی است اين دو شهروند آلمانی از سوی ماموران امنیتی و در حال مصاحبه با سجاد قادرزاده، فرزند سکينه محمدی آشتيانی که در آستانه اعدام قرار دارد، بازداشت شدند. در جريان يورش ماموران، آقای قادرزاده و هوتن کيان، وکيل خانم آشتيانی، نيز بازداشت شدند.

دیدار مقامات کنسولی با دو خبرنگار بازداشت شده

وزارت خارجه آلمان روز سه شنبه گفت که مقامات کنسولی سفارت در تهران توانسته اند برای دومین بار در ماه جاری، با دو خبرنگار آلمانی بازداشت شده دیدار کنند و رایزنی ها برای حل این مسئله ادامه دارد.

تهران روز دوشنبه این دو خبرنگارا را به «جاسوسی» متهم کرده است. این دو خبرنگار در حالی که مشغول مصاحبه مطبوعاتی با پسر سکینه محمدی آشتیانی بودند، دستگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه آلمان طی بیانیه ای اعلام کرد که نماینده کنسولی سفارت در تهران توانسته دیداری کوتاه در زندان تبریز با این دو خبرنگار، داشته باشد. دولت آلمان در این بیانیه گفته که به تلاش مستمر و جدی برای حق این مسئله، ادامه خواهد داد.

رييس کل دادگستری آذربايجان شرقی گفته که جرم جاسوسی دو تبعه آلمانی محرز و ثابت شده است و همزمان يکی از دو متهم آلمانی در تلويزيون دولتی ايران «اعتراف» کرده که «اغفال» شده است.

مالک اژدر شريفی، رييس دادگستری آذربايجان شرقی به خبرنگاران در تبريز گفته است: «اين دو تبعه آلمانی به ادعای توريست بودن به ايران آماده اند ولی عملکرد اين دو توريست در ايران و تبريز و خبردهی و جريان سازی در تبريز نشان می دهد که اين افراد برای جاسوسی آمده اند.»

اين مقام قضايی افزوده است: «جريان دستگيری اين دو فرد با اطلاع دهی افراد ساده و عادی بوده است و مدرک جرم جاسوسی آنان در دست بوده و هدف آنها التهاب آفرينی عليه جمهوری اسلامی ايران است.»
XS
SM
MD
LG